Twinn-Rexx Chinook helikopter CH47

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door mr. nice, 21 aug 2009.

  1. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    De eerste onderdelen zijn binnen en ik ga hem bouwen.
    [​IMG]
    Ik heb nu alle onderdelen besteld die specifiek zijn voor de Twinn-Rexx.
    Als ik die binnen heb ga ik langzaam bouwen en de overige onderdelen kopen totdat hij kan vliegen.
    Dat zal wel pas volgend seizoen worden want het is wel een grote aanslag op mijn budget :eek:
    Als er nieuws is zal ik het hier bijhouden, met de nodige foto's natuurlijk.

    De leerancier Tech-Model Products uit America heeft aangegeven dat er inmiddels ongeveer 40 van zijn in europa :twisted:
    Ik zal veel uitdagingen tegen komen. Ik heb inmiddels begrepen dat ik een standaard rechtsdraaiende kop linksdraaiend ga maken :roll:

    Ik verheug me er nu al op.

    Groeten, Wilbert.
     
  2. Snipes

    Snipes

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    252
    Locatie:
    IJsselstein(UT)
    Hier ben ik wel benieuwd naar, ga ik in de gaten houden!
     
  3. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Na een lange wacht periode is het dan eindelijk zo ver.......
    Tijdens mijn vakantie zijn de eerste twee pakketjes met onderdelen aangekomen:
    [​IMG]
    Zoals duidelijk te zien een pakket met ervaring.
    TNT post heeft exact alle toegestane 30 dagen gebruikt om dit pakket af te handelen.
    [​IMG]
    De douane heeft het pakket echt gecontroleerd. Waarschijnlijk konden zij niet geloven dat er zo veel geld betaald wordt voor zo'n klein beetje spullen :lol:
    [​IMG]
    En dan hier de lang verwachte inhoud:
    Links twee stukken kunststof en een plaatje depron. doel nog niet bekend.
    De bovenste twee dingen zijn de rechter en linker zijkant van de romp. Met de beveiligingsfolie er nog om. Ik zal deze nog zelf uit moeten snijden, spuiten etc. Dit is het deel van het project waar ik het meest tegen op zie.
    Rechts liggen 2 zakjes met allerlei onderdelen zakjes. Ik zie dat er diverse zakjes met allign onderdelen in zitten. In een later stadium zal ik de inhoud van deze zakjes ook nog verder uitwerken.
    Links onder licht de USb kabel om de controller te kunnen programmeren. De controller zelf zit in het zakje rechts naast de onderdelen. Hie zit ook nog een extenderboad bij dat nodig is voor de twinn-rexx.
    Bij de rechte staaf die de ruggengraat van de heli gaat vormen zit ook de as die de beide rotors met elkaar gaat verbinden.
    Het witte doosje bevat de medusa BEC om alle elektronica van de benodigde stroom te voorzien. Het doosje daaronder is de geadviseerde Just Go Fly 500T motor.
    In het zakje dat over blijft zitten de pasplaten die de romp op zijn plek gaan houden, enkele tie-raps en 2 inbussleutels.

    Na al dit nieuwe spul nog meer feest want ook het eerste pakketje uit hong Kong was aangekomen:
    [​IMG]
    Hierin zitten de meeste delen van de kop:
    [​IMG]
    Alles twee maal. De bladhouders waren op het moment van bestelling niet op voorraad dus die moet ik nog bestellen. Verder zitten de links volgens mij ook in de chinook base kit. Dan zullen die op reserve gaan.

    Het is een echt bouwpakket en blijkt best lastig om de juiste onderdelen te vinden
    [​IMG]
    [​IMG]
    Alle zakjes zijn genummerd maar vaak staan er ook nummer reeksen op.
    Wat voor welk nummer staat is niet altijd duidelijk.
    Bovendien kloppen de aantallen in de zakjes volgens mij niet.
    Ik hoor in het zakje 11 ringetjes te hebben en blijk er wel 25 te hebben.
    Natuurlijk is het mooi om reserve te hebben maar een bouwpakket bouwen en onderdelen overhouden geeft toch een raar gevoel :?
    [​IMG]
    Het resultaat van één avond bouwen. De omschrijving die bij de kit zit is goed maar zoals ik al zij moet je heel goed opletten welk schroefje moet hebben Heel veel meet ik voor de zekerheid nog even na met de schuifmaat voor ik hem gebruik. Verder staat op de site het document met de afbeeldingen digitaal. Deze afbeeldingen zijn echt High res waardoor je heel ver op het plaatje in kunt zoomen als je iets niet zeker weet.
    [​IMG]
    Dit stuk is het voorste stuk van de helikopter (Bovenaanzicht).
    De volgende stap is het assambleren van de Mitter gear. (Ik weet niet wat het nederlandse woord is)
    Algemeen kan ik tot nog toe zeggen dat alles heel degelijke overkomt. En als ik naar die mittergear kijk verwacht ik niet die die kapot kan :)
    [​IMG]
    Volgens mij is die zwaar overbemeten voor de krachten die er op gaan komen. Maar daar houd ik wel van.

    Groeten, Wilbert.
     
  4. styreta

    styreta

    Lid geworden:
    29 jul 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Den Helder
    Hoe gaat dat vliegen? Klappen de bladen niet tegen elkaar bij voorwaartse / achterwaartse vlucht? Of gaat het kontje op en neer? :)

    Ben benieuwd!

    EDIT:
    [media=youtube]VBkP6Ac3G48[/media]

    Lijkt er inderdaad op dat de CG vrij ver naar achter zit.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    De voorste en achterste rotor zitten via een toque tube met elkaar verbonden en worden via één motor aangedreven en draaien in tegengestelde richting.
    Hierdoor is de timing van de koppen dus vast. Als de voorste bladen in de breedte richting staan staan de achterste in de lengte richting. Er is dus normaal gesproken geen risico dat de balden elkaar raken.

    Groeten, Wilbert.
     
  6. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Dat ziet er fraai uit mr. Nice :)

    Ben heel benieuwd naar je ervaringen, dus ga je verslag zeker volgen.
    Wat het raken van de bladen betreft, als de ene kop in lengte richting staat en de andere daar dus haaks op, hoe ver lopen de paddles dan vrij tot aan de andere rotorkop?

    Succes met bouwen!

    Gr, Roy
     
  7. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Ik ben zelf ook heel benieuwd hoe het zal vliegen.
    De ervaringen van anderen zijn heel goed.
    En de TH-2 GP controller van Tech model products in combinatie met 2 gyro's ondervangt de meeste problemen die een tanden helikopter normaal gesproken kent.
    Wat de afstand tussen de paddels en de rotorbladen zal zijn weet ik nog niet en daarover had ik ook nog niet nagedacht. Ik zal hier extra aandacht aan geven als ik zo ver ben met bouwen.

    Groeten, Wilbert.
     
  8. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Inmiddels weer een avond gebouwd.
    Voor deze helikopter worden zo veel mogelijk Trex450 onderdelen gebruikt.
    De achterste kop gebruikt dan ook een standaard main shaft. Voor de voorste kop is een custom main shaft gemaakt. Hier liggen ze naast elkaar:
    [​IMG]
    Ten bate van de drive shaft worden in de baering blocks lagers geplaatst die een flens hebben. Deze lagers worden dan geborgd met een schroefje. Dit moet er voor zorgen dat ze zeker op hun plek blijven.
    [​IMG]
    Inmiddels zit de main gear in het voorste deel. De mittergear mag nog niet vast omdat dit pas kan als de timing van de koppen gedaan wordt. De main gear is ook weer een standaard trex main gear inclusief de ring er boven de one way bearing en shaft. Omdat we geen gear er onder hebben zitten om de staart aan te drijven zit daar los een boutje met borgmoer om het geheel aan de voorste main shaft vast te zetten.
    [​IMG]
    [​IMG]
    De bouw van de achterkant lijkt heel veel op die van de voorkant.
    [​IMG]
    Een groot verschil is dat hier gelijk een deel van het landingsgestel gemonteerd moet worden. Dit was ook gelijk de eerste keer dat ik vond dat van mijn kant nog wat kleine aanpassingen nodig waren:
    [​IMG]
    Ten eerste wordt dit horizontaal deel geleverd met een soort coating waar de naam van de leverancier op geprint staat. Ik heb dit licht opgeschuurd met fijn watervast schuurpapier zodat het er nu zo uit iet als op de bovenstaande foto. Verder zijn alle gaten waar dit buisje door heen moet net te klein. Al deze gaatjes heb ik iets op moeten schuren zodat het buisje er door kan. (Nog steeds met behoorlijke frictie). De wijze van vastzetten van deze as vin ik wel heel mooi. De pinnetjes passen heel precies als ze er in zitten kun je ze op hun plaats schuiven en hoef je niet bang te zijn dat ze er uit vallen. Het initieel er in krijgen van de pinnetjes vond ik ook moeizaam gaan ik denk dat dat niet volledig braam vrij was. Door mijn 1,5mm imbus schroevendraaier even in het gat te duwen en rond te draaien(De verdikking na het 1,5mm deel raakt dan de rand van het gat.) was het probleem snel opgelost.
    Uiteindelijk is dit dus het resultaat tot nog toe.
    [​IMG]
     
  9. relaxteb

    relaxteb

    Lid geworden:
    10 dec 2006
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Grave
    ff volgen :)
     
  10. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Na weer een dag bouwen begint het ergens op te lijken.
    Wel tot een schokkende ontdekking gekomen.
    Dit heet het main frame:
    [​IMG]
    En dan nog eigenlijk alleen de aluminium buis:rolleyes:
    De streep die exact halverwege deze buis getrokken is wordt de center of gravity. (Volgens de handleiding:))
    Het verticale asje is voor de voorste landing gear.
    [​IMG]
    Om een of andere reden wil een van de borgplaatjes van de voorste landing gear niet goed over het pinnetje schieten. Ik zie geen braam en de ruimte lijkt groot genoeg. Dat is nog een uit te zoeken puzzeltje.
    [​IMG]
    Inmiddels heb ik ook het voorstel deel vast mogen zetten. Nu begint het ergens op te lijken:p
    [​IMG]
    Hierbij kom ik wel op een ding wat ik heel opmerkelijk vond. Op de boutjes die aan de motormount vast zitten mag ik geen zelfborgende moeren draaien. Hiervoor zijn speciaal 3 andere moertjes meegeleverd die ik met (gewone) loctite vast moet zetten.
    [​IMG]
    Het zijn de linker schroef boven de main gear en de 2 schroeven boven elkaar links daarvan. Heeft iemand enig idee waarom dit verschil gemaakt is?
    [​IMG]
    Hier het aanzicht van links van de voorkant met motor mount. Ik heb nog 4 "washers" gekregen om tussen de motor mount en het frame te plaatsen indien dat nodig is voor de betreffende motor. Aangezien ik de geadviseerde motor bij het model besteld heb verwacht ik dat deze zonder washers zal passen.
    [​IMG]
    En dan loop ik op het plaatsen van de main shaft vast. Voor ik deze kan plaatsen moet ik eerst bepalen waar op de mainshaft de sleves moeten komen zodat die keurig in de lagers vallen en dit aftekenen. dan de main shaft ontvetten met aceton en vervolgens de sleves vastzetten met loctite 609 op de main shaft. Heel internet afgestruind en nergens te krijgen in Nederland. Uiteindelijk navraag gedaan bij de leverancier (Henkel). In de benelux wordt loctite 609 niet geleverd. Hier is het loctite 601:confused:
    Een leverancier hiervoor zit overigens wel in Veldhoven dus het moet gaan lukken.
    Helaas dus even geen voortgang totdat ik de loctite en aceton heb.
     
  11. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    verbaas me dat de kist zo zwaar gebouwd is.
    tandwielen modulen 1 vermoet ik een aandrijf as 5 a 6mm en ga zo maar door kan stukkenlichter lijkt me.
     
  12. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Het gewicht van het frame zoals het nu op de foto's staat 503gram.
    Vind je dat veel?
     
  13. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    500 gram valt nog mee ziet er een stuk zwaarder uit.
     
  14. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Tijdens mijn zoektocht naar de loctite 601 toch maar even het probleem met het borgplaatje opgelost.
    Het bedrijf wat ik van Henkel door gekregen had bestaat niet meer. :eek:
    Toch in eindhoven een leverancier gevonden. (Kostbaar goedje :cry: )
    Nu de volgende uitdaging: Ik had de locatie van de sleves met een marker afgetekend op de drive shaft.
    Nu de drive shaft reinigen met aceton en je raad het al: Geen enkel markering meer op de drive shaft :lol:
    Vervolgens opnieuw uitgemeten waar de sleves moesten en met mijn zakmes markeringen in de drive shaft gemaakt.
    Ook dat idee was niet briljant. Zodra de loctite op de drive shaft zit en over het randje komt is het streepje verdwenen. Ondanks dat is het mij gelukt de sleves op de drive shaft te lijmen op grond van de aangebrachte markeringen.
    De sleves zitten keurig op de juiste plaats in de lagers:
    [​IMG]
    Vervolgens kon ik ook de achterkant er op zetten. Voor deze montage zitten er sleuven in de achterkant zodat je de mittergear speling nog in kunt stellen.
    [​IMG]
    Vervolgens de het landingsgestel gemonteerd. Hiervoor mocht ik eerst nog iedere pootje assembleren vervolgens de wielen over een asje "persen" en de pot monteren.
    [​IMG]
    Hierna kon ik beginnen met het assembleren van de achterste kop. Dit is de normale linksdraaiende.
    Echter moet in verband met de schaal romp de bewegingsvrijheid van de flybar in de toekomst beperkt gaaan worden. Hiervoor moet een gaatje in de kop geboord worden. Hoe dat in de toekomst exact gaat werken weet ik niet niet maar hier vast de kop met het gaatje:
    [​IMG]
    Uiteindelijk was het resultaat vanochtend zo:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Vervolgens heb ik nog de links op maat gemaakt en de flybar geïnstalleerd. Wat wel opvallend is aan de achterzijde is dat de achterste servo op 2 plaatsen kan. Hij kan op de stantaard trex plek:
    [​IMG]
    Maar op de andere zijde zit ondreraan ook een locatie voor de servo. Deze zal ik gaan gebruiken omdat de andere niet kan in verband met de romp. Om bij deze servo te kunnen komen is ook een andere servo link nodig. Deze is bijgeleverd. Er moet echter een knik in deze link komen en ook deze mag je zelf buigen.
    [​IMG]
    Op de afbeelding kun je het oogje van de link zien hangen dus schijnbaar heb ik wel OK gebogen.
    Als laatste heb ik nog even een foto genomen van achteren naar voren door het frame om te laten zien dat de drive shaft hol is.
    [​IMG]
    De volgende stap is het assembleren van de voorste rotor kop. Hiervoor wordt ook een standaard kop gebruikt die anders in elkaar gezet moet worden zodat deze linksdraaiend wordt. Ik hebzojuist gelezen dat dit voor een plastic kop heel simpel is maar dat ik met de metalen kop toch echt serieuze aanpassingen zal moeten gaan doen.
    Vreemd genoeg is juist dit deel niet uitgebreid beschreven in de handleiding. Ik zal de stappen proberen geod te documenteren en hoop dat ik de onderdelen als ik ze aangepast heb ook daadwerkelijk kan gebruiken. ;)

    Groeten, Wilbert.
     
  15. Harold Heli

    Harold Heli

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Assen
    tandem heli

    Leuk te lezen dat er meer mensen bezig zijn met tandem helies.
    Zelf leek het mij ook leuk te vliegen met een tandem heli, en heb lang getwijfeld over de Twinn-rexx. Het is een boel geld voor een paar stukjes plastic. Bovendien moet hier een speciaal mixerboard op en nog 2 gyro's.
    Dit maakt het een redelijk kostbare heli om te bouwen.
    Daarom heb ik besloten om het zelf te doen....
    Naast heli vliegen, is draaien en frezen mijn andere hobby.
    Daarom leek mij dit een leuk project om zelf te maken. Zoals je kunt zien, is dit aardig gelukt.
    Hij vliegt met 2 GY401 gyro's, 6 mini Conrad servo's, Align 430XL motor en Tech-mp mixer board.
    [​IMG]

    Succes verder met de bouw !!

    Gr
    Harold
     
  16. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Gaaf die heli, Lijkt een exacte kopie van de Twinn-Rexx.
    Het lijkt op de foto dat je bladen niet 90graden verdraaid zitten. Klopt dat of lijkt dat maar zo?
    En met Welke Lipo vlieg jij. Het advies is 2200Mah 4S. Ik vraag mij af of meer Mah niet wenselijk is.

    Groeten, Wilbert.
     
  17. gadget74

    gadget74

    Lid geworden:
    31 mei 2009
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Huizen
    Ik volg dit draadje met veel belangstelling... gewoon omdat ik de chinook een pracht heli vind...

    Ik kwam dit filmpje tegen en bedacht me dat er volgens mij geen mooiere plaats is om zo'n heli te vliegen..

    tknp5N0ScTA[/media] - Twinn Rexx in the hangar part 2

    Maarten
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Ik zal eens informeren bij vliegbasis Gilze-Rijen of ik dat daar ook mag;)

    Groeten, Wilbert.
     
  19. Harold Heli

    Harold Heli

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Assen
    Twinn-rex

    Wilbert,

    Het klopt dat koppen niet exact 90 graden verdraaid zitten, maar veel scheelt hiet niet. Bovendien : Wat maakt het ook uit ! Al zijn ze 45 graden verdraaid, dan nog heeft dit geen invloed op het vliegbeeld. Ze draaien tegengesteld en dat is het belangrijkste.
    Ik vlieg met een 3s 2200 mah en daar hou je het niet lang mee vol. Wel voldoende power, echter de vliegduur is ca 5 minuten. Een beetje meer capaciteit zou mooi zijn. Deze accu gebruik ik ook in de Trex en daar past geen grotere in.
    Heb je het mixerboard al aan de praat ? Dit heeft mij heel wat tijd gekost om deze goed te laten functioneren. Helemaal omdat ik "maar" met een 6 kanaals installatie vlieg.
    Het vliegbeeld is super ! Mooi stabiel en een geweldige sound om die 2 rotoren te horen spinnen !
    Je zult het binnenkort zelf mee maken.

    Mocht je nog advies nodig zijn, dan hoor/lees ik het wel.

    Gr
    Harold
     
  20. mr. nice

    mr. nice

    Lid geworden:
    18 mei 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Veldhoven
    Nee ik heb het mixerboard nog niet aan de praat. Tot nog toe alleen nog maar aan het schroeven.
    Verder mis ik nog diverse onderdelen die wel nodig zijn om te vliegen.
    2e set Bladhouders is nog onderweg & Ontvanger ook. Ik beschik wel over 7 kanalen.
    Esc, 2 Gyro's, 2 servo's, Motor Pinion, 4S lipo weet ik zo uit mijn hoofd dat ik nog moet bestellen.
    Het duurt dus nog wel even voordat ik het mooie geluid van die rotorbladen mag horen.

    Groeten, Wilbert.
     

Deel Deze Pagina