twinny op electro

Hoi :D

Al jaren vlieg ik met brandstofmodellen, maar zat te denken om
eens een leuke electrozwever te kopen/bouwen om tijdens vakanties
mee te kunnen nemen. Bedacht me opeens dat evt één van mijn
nog niet afgebouwde modellen wellicht electrisch te vliegen zijn :idea:
Het gaat om de "Twinny"van Svenson . Dit is een kleine lichte
dubbeldekker van 1 mtr spw en als gewicht wordt op de doos
1400 gr aangegeven.(vliegklaar gewicht met brandstofmotor??)
Mijn vraag is of de Twinny electrisch te vliegen is en wat voor motor
(met of zonder vertraging) regelaar en accu is hiervoor geschikt :?:
Het gaat om recreatief vliegen , hoef niet te pylonracen :jos:
Heb geen of weinig electro kennis/ervaring dus evt antwoord graag
met enig uitleg van het (vak) jargon ;-)
http://www.asm-fr.com/avions/twinny.htm

bvd
Yetvart

DE technische gegevens op de svenson webside

• Span 985 mm
    Romplengte 802 mm.
    Vleugeloppervlakte 45 dm2
    Gewicht zonder R/C +/- 700 gr.
    Vleugelbelasting +/- 30 gr./dm2
    Motor 2.5-4 cc

Dus is er 650 gram "ruimte" voor R/C en aandrijving.....moet niet al te moeilijk zijn...

In de "Modelbouw-FAQ" staat het één en ander..

Verder zal je bij de bouw van de romp rekening moeten houden dat er een (stevige) ruimte moet komt voor de accu's, het liefst rond het zwaartepunt, zodat je makkelijk accu's van verschillend gewicht kunt gebruiken.

Feit is ook dat je bij die Svensson bouwdozen nogal wat kan bezuinigen op het gewicht door bepaalde nutteloze verstevigingen op de verkeerde plaatsen weg te laten en hier en daar het soms loodzware hout/triplex te vervangen door het lichtere balsa.

Ik heb reeds een Wayfahrer (de grotere broer) gebouwd en ik kon zo 200 gr uitwinnen.

Stevo

Een leuke combinatie zou zijn: Axi 28/20/10 + regelaar ongeveer 200 gram en €150,-
3 X Lipo 2000 mAh 15 C ongeveer 150 gram en €90,-
Het is niet de goedkoopste oplossing maar je bespaart wel 300 gram en je hebt 1500 gram trekkracht met de juiste prop.

Hoi :D

Tja ervaring genoeg onder de leden , Dirk
bedankt voor je snelle berekening . Maar
de tip van Ben is mij weer even te hoog
gegrepen. Uiteraard kan ik met die gegevens
een winkel in lopen en meteen een setje kopen
maar aangezien ik het liefst zo goedkoop mogelijk
wil werken ( de andere modellen kosten me al
genoeg) En "Axi 28/20/10" zegt me weinig.
Op markplaats staat bv een "graupner 480 bb race
motor met robbe regelaar 19Amp" te koop t.e.a.b.
Is dit bv wat ??? Ik lees ook dat het nieuwste de
zgn "brushless"motoren zijn. Ik begrijp dan wel
dat dit electromotoren zijn zonder koolborstels en
ze leveren meer power maar heb ik dit bv ook nodig ?
En dan de regelaar ,hoeveel Amp moet die evt kunnen
leveren en wat is dan weer een "Bec" regelaar ???
Kan ik een directe aandrijflijn gebruiken? Wanneer is
een vertragingskast nodig ?
Er staat een boel gebruikt te koop maar ik weet nog
niet helemaal waar ik op moet letten .

Bvd
Yetvart.

Kijk eens op deze Faq:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=33

Met die speed 480 wordt het niks, dat is leuk voor een klein speedkistje van hooguit 90 cm en 650 gram vliegklaar...

De AXI motoren zijn inmiddels bijna legendarisch vanwege hun goede prestaties en lage prijs (ja, 80 euro voor een borsteloze motor is goedkoop als je het vergelijkt met andere fabrikanten)

Ik zou helemaal niet meer investeren in borstelmotoren...maar wil je voor weinig geld de Twinny redelijk laten vliegen dan kun je denken aan een Venti600 van Jamara (niet de HS!) met een 9x5 slimprop van Graupner en 7 tot 8 cellen SubC (1700-2400mAh) en een regelaar van 30 A met BEC (Battery Eliminating Circuit=vervanger van je ontvangeraccu, tapt stroom uit de vliegaccu). Je bent dan ongeveer 75 tot 90 euro kwijt, afhankelijk van de cellen.

Tweedehands kopen zou ik niet doen, tenzij je precies weet wat je nodig hebt, en dat weet je duidelijk niet, dus voor je het weet heb je een kat in de zak...

Als dit teveel geld is, dan zou ik niet beginnen aan elektrovliegen, want waarschijnlijk moet er ook nog een lader komen etc.etc. voor je het weet ben je een paar honderd euro verder...

Hans

Brushless (=borstelloosmotoren) zijn niet nieuw. Voordelen: meer vermogen per kg, geen koolborstels/commutator, daardoor geen slijtage, motor springt zuiniger om met stroom. Borstelloze buitenlopers zijn wel nieuw, sinds een jaar of twee. Bij deze motoren draait de behuizing. Voordeel: groter koppel, geen vertraging nodig. Geen tandwielgeluid, geen slijtage en minder verliezen.

Nog een FAQ, lees maar eens door. Maak je niet druk om eventuele berekeningen, concentreer je op begrippen, technieken en afko's:
http://www.ezonemag.com/pages/efaq.htm

Twee belangrijke elektrofora, naast het forum alhier :)
www.rclineforum.de
www.rcgroups.com/forums/index.php?topic=air-elec

edit 26-06 borstel -> borstelloos

Als het toestel leeg 700g of minder weegt is het een "600" maat vliegtuig.
Zie modelbouw-faq 600 typen.

Mijn advies:
speed 600 8.4v bestelnummer #3301 (de goedkoopste) of robbe 600/24 (zelfde motor) met:
9x5 en 7 SC cellen (RC2400 of GP3300)
8x4 of 8x5 met 8 cellen eventueel dan de 4/5 SC 1600 sanyo. Let op dat je lader 8 cellen aankan.

@Hummel:
venti 600 (zonder HS) op 7 cellen met 8x4 prop.
9x5 is te groot voor deze motor denk ik. Zeker met 8 cellen.

Voor 600's heb je een 30A regelaar of meer nodig.

Vertraagde motor kan ook, maar als je nieuw moet kopen (motor, vertraging, regelaar), dan moet je tegenwoordig toch serieus borsteloos overwegen.

@ Harold...

Ben ik niet met je eens...Uit ervaring weet ik dat een goed ingelopen Venti600 zonder mankeren een 9x5 Slimprop op 8 cellen aankan.

Een clublid vliegt met deze combo een Hurricane van Balsacraft, vliegklaar 1400 gram, en het is zeker geen marginaal vliegen...

Gemeten amperages liggen rond de 25 A. Dit is voor elke andere 600 teveel van het goede, maar dat ingebouwde ventilatortje voor de borstels houd het spul redelijk op temperatuur. Voorwaarde is natuurlijk wel dat koellucht rijkelijk voorhanden is.

Je zal verbaasd zijn wat zo'n motortje van 11 euro kan hebben. Kijk ook maar eens op de overzichten van Bernd Koening:
http://www.bnhof.de/~BKoenig/antrieb.htm
je zal zien dat de Venti's in de meeste kombinaties vertraagd-direct beter presteren dan andere 600's.

Hans

Hummel,

Ik dacht dat de venti-600 (geen HS) een 19 wikkelingen motor was (Speed 600 #3301 is een 24 winder)

Bij Bernd Koenig: http://land.heim.at/yellowstone/232181/ zie ik:
venti600 7 cellen, 26A met 7x6. Met 8x4 ook zo iets dan.
Met celletje meer of een maat groter zit je dan op 30A.
Prima motor, maar met 8 cellen en 9x5 zou ik de stroom toch even controleren. Mischien hebben we het hier niet over dezelfde motor.

Ik vond nog iets. De motor voor de nieuwe multiplex magister moet ook wel bruikbaar zijn op 7 of 8 cellen. 30 euro voor een set met motor, vertraging, prop volgens http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=9462

Het zou mij niet verbazen als Jamara een 24 wikkelingen motor inderdaad aanduidt met 7,2 V...Goede documentatie is nooit het sterkste punt geweest van Jamara.

Dat Multiplex setje ziet er goed uit, wellicht een beetje te groot voor zo'n klein kistje?

Hans

(Ik pas net mijn verhaal weer aan. venti600 17500 bij 7.2 = 2400 rpm/v. Dit zie je ook bij andere 19 turns 600's (sp600 7.2, goldberg 550)
)

2 dekkertje = veel weerstand. Kan aardig profiteren van een grote prop.

Hee da's raar, want het is toch echt een Venti600 en niet de Venti660...

Van het weekend wordt er weer gelest met een Alpha1800, een Venti600 en een 9x5 klapprop (is niet hetzelfde als een Slimprop) en 7 cellen. Ik ga eens even de stroom meten, kijken wat dat oplevert.

Het zal trouwens niet de eerste keer zijn dat specificaties van een motor niet kloppen met de werkelijkheid...wellicht heeft Fully stiekum toch een paar extra wikkelingen op het anker gedaan?

A propos, met de grote motor bedoelde ik meer de ruimte in de neus van de kist, een grote propellor is inderdaad gunstig voor een dubbeldekker.

Hans

@Harold en anderen:

Ik moet het advies om een Venti600 op 8 cellen en een 9x5 prop te laten draaien inderdaad intrekken...Een 9x5 klapprop en 7 cellen resulteert al in een gloeiende motor (had wel weinig koeling, maar toch...) heb geen amperages gemeten, maar gezien de looptijd zal dat inderdaad richting de 25 A gaan.

Toch is de Venti600 een aan te bevelen motor als je goedkoop wil vliegen, juist door die ingebouwde ventilator.

Hans

:D Hoi Allen :D

Ik zag eens door de bomen het bos niet meer
maar jullie hebben dat wel degelijk veranderd.
Ik wil een ieder die gereageerd heeft bedanken
voor zijn input .Ik weet dat het niet moeilijk is
en vanzelf gaat (praten over je hobby) maar
toch.
Ben een boel wijzer, en zo niet, weet ik waar ik
terechtkan.

mazzel :wink:
Yetvart.

Ps wil hierbij niet zeggen dat ik nu genoeg weet ,
dus wil geen eind maken aan deze draad,ga vooral door!

Back