Twinstar brushless, nu ruim 14 minuten vliegtijd :D

Van de week mn twinstar II omgebouwd naar een brushless model,

2 Motoren Topband AE2810-01E, 2000kv, 49gr
2 Regelaar Maytech MT-20A, 22gr,
7x4 3-blads props

Accu is 3s2200mah.

Met originele setup (permax 400's 6v) gaven deze accus zo'n 7:30 tot 8 minuten vliegen.

Met deze setup haal ik zo'n 4 tot 4:30 :s Ik ben niet sneller gaan vliegen oid, heb dit gedaan om vooral het starten te vergemakkelijken vanaf het water, en ik dacht dat je met brushless veel langer kon vliegen juist. Deze motoren verbruiken toch veel minder stroom bij dezelfde belasting als borstelmotoren?

Is dit een normale vluchttijd of heb ik toch ergens een probleem zitten?

Laatst bewerkt:
Je moet echt geen verdubbeling verwachten met borstelloze motoren. Wat is er met toerental gebeurd, hetzelfde gebleven? Wat was het Kv van de oorspronkelijke motoren? Stroom wil namelijk stijgen met 3e (derde) macht van Kv, en dat is een snelle toename. Als Kv van nieuwe motoren 10% hoger is, wil stroom 30% stijgen.

Voor de rest alles hetzelfde gehouden, accu, prop-merk, -type en -grootte?

Je kan alleen langer vliegen als je de juiste motor neemt .

2000 kv is te veel.

En 2x een 20A regelaar betekent dat de lipo snel leeg is .

Je moet dus een motor hebben waar de Gunther prop op past .
7 x 4 - 3 blad is ongeschikt .

Typhoon 6/3D is geschikt tot een prop van 8 x 3,5 op 3S

Met de Gunther prop,s kon ik makkelijk 12-15 min vliegen.
En dan zijn 12 A regelaars genoeg .

Mvg Johan

toerental van de permax 400's zal ik even moeten opzoeken...

dit setje word juist aangeboden door deze winkel/site als tuningssetje voor meer vermogen en langere vluchtduur :s

Ook die props heb ik juist op hun advies genomen.

props zijn trouwens niet van gunther, maar van master airscrew, even uit mn hoofd gezegd.

Maar dat verhoogde energie verbruik is toch alleen op het moment dat je het gebruikt? dus als ik continue half gas vlieg, vraagt de set toch niet dezelfde hoeveelheid stroom als bij vollast?

Ik had geen verdubbeling verwacht, hoopte wel rond de 10 tot 11 minuten te kunnen gaan komen.
zit nu te twijfelen of ik het met 4s3200 zal proberen.. accu is wel 2x zo zwaar maar denk dat dat gewicht niet zo'n probleem zal zijn.

Johan, een 2 x 20A regelaar maakt de accu niet sneller leeg dan een 12A regelaar. Het is de motor(s) die vragen, niet de regelaar die geeft.

De regelaars maakt niet veel uit, belangrijk is dat ze voldoende vermogen kunnen leveren. Maar een 3S2200 op twee motoren van 2000kv met deze props is echt aan de krappe kant. Ik zou zeker een wat zwaardere accu nemen maar blijf bij de 4S vandaan. Ga dan liever voor een 3S3500. Ik kan het weten wat een 4S doet met je TSII ;)

De motoren gaan dan nog sneller draaien met een veel hoger verbruik. Je kunt beter motoren met een lager kv nemen maar met meer power. Dan kun je wat grotere props nemen om voldoende stuwkracht te hebben. Ik zal eens een link posten van mijn ombouw van brushed naar brushless. Deze motoren waren overigens erg sterk en paste net in de gondels.

ombouwverslag-twinstar-ii-brushed-brushless

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga sowieso ook motorhouders maken zoals jij hebt gemaakt, 1 van mn motoren bleek nog steeds aan te lopen. Ik dacht dat ik dat al had opgelost, maar blijkbaar niet helemaal :(

Dat zal ook behoorlijk verschil maken! Die regelaar is ook in notime heet.. Dan nog eens kijken wat voor vluchttijd eruit komt.

Maar daarnaast, zoals je zegt dat 2x20a niet uitmaakt.. Maakt 'n motor met meer KV toch ook niet uit? Als ik niet vollast vlieg?

Johan, een 2 x 20A regelaar maakt de accu niet sneller leeg dan een 12A regelaar.

Dat niet , maar als de motor 20A trekt (regelaar word zelfs heet) heb je duidelijk de verkeerde setup.

dit setje word juist aangeboden door deze winkel/site als tuningssetje

Ook geen benul van E-motoren .

Je moet gewoon motoren hebben die een lager kv hebben en rond de 8A trekken met een 8 x 4 prop.;)

Dan kan je ook je 3S2200 in het model laten .:D
Grotere lipo betekent meer gewicht wat weer nadelig op je waterstart uitwerkt.

Mvg Johan

motoren verbruiken toch veel minder stroom bij dezelfde belasting als borstelmotoren?

Dit is per definitie gewoon niet waar! Borsteloze motoren gaan beter om met energie hebben een beter rendement en kleine motoren kunnen vaak enorme prestaties neerzetten maar de energie in het pakket wordt daarbij wel met grote slokken gebruikt. Waarschijnlijk was het vliegtuig voorheen gemotoriseerd met een speed 400 den ik, als je daar bij 8 volt 10 ampere instopt is dat 80 watt, het borsteloze motortje doet waarschijnlijk wel 200 watt en die moet gewoon toch geleverd worden. Verder is 2000KV aan de hoge kant. Ik zou hiervoor een 1100-1300 variant voor nemen, bijvoorbeeld een AL-2830, heb je een heel riant vermogen met 7X4.

Succes en hou hem heel :-)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie advies :)

Welke van deze zouden jullie kiezen? Ik hoef dus geen 20 minuten per vlucht, wil rond de 10-11 uitkomen, bij voorkeur dus op de 3s2200 (daar heb ik er 3 van ;)) Ik wil dus gewoon wat extra kracht om het starten vanaf het water makkelijker te maken, daarna vlieg ik met dit toestel toch vrij rustig om leuk beetje filmpjes te maken :)

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 2205 34turn 1500kv 8A Outrunner

HobbyKing Online R/C Hobby Store : A28M Brushless Outrunner 1100kv

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 28-26-azj 14A 1500Kv Brushless Outrunner

Of zit ik er hier nog helemaal naast mee? Graag houd ik ook de escs die ik nu al heb :) Scheelt aardig werk met opnieuw aansluiten en ook zonde om die na 3 vluchten weer in de kast te leggen.

Welke prop zou ik daarbij het beste kunnen pakken? Of kan dit ook prima werken met de 3 blads 7x4 die ik nu heb? (heb er namelijk 4 van genomen voor t geval dat ;))

Wil eigenlijk niet groter dan die 7x?

Raken nu al soms het water, zelfs als t nagenoeg vlak is.

Voorkeur zou zelfs 6-6,5x? zijn om wat meer vrijheid te krijgen.

Ik zou de derde in de rij nemen , de 28-26

En hier dan de grote gunther prop op (6" x 5") op jou 3S2200
Regelaars kan je laten zitten.

Een 3bl heeft een schlechte werkingsgrad .

Mvg Johan

Gister de twinstar nog 'n ombouw gegeven :)

Zitten nu ~1300 kv motoren op, weet even niet meer of het 1280-1320 of 1380 kv is.

Gister eerste testvlucht met 6x5,5 props, ging op zich prima! Mooi rustig en stabiel in de lucht, en al na 'n meter of 3-4 kwam die los vanaf het water. Ik zal nog wel wat gaan testen met andere props die ik heb genomen wat t lekkerste vliegt en natuurlijk de vluchtduur. Was gister helaas te laat om dat te testen, moest nog 'n ander vliegtuigje testen ook :)

Zal van de week even de resultaten posten van de vliegtijden en dergelijke, en foto's van hoe de motoren en regelaars nu zitten, maar is in principe gelijk aan hoe Burp dat heeft gedaan.

Vandaag even gevlogen :D

Beetje veel wind helaas, dus iets meer vermogen gebruikt dan ik gewend ben, en had 'n GoProHD met divebox op mn dak geplakt, die woog ook 238gram en is niet bepaald aerodynamisch te noemen haha :P

resultaat:
14:40 gevlogen op 'n 3s2200mah accu! Daarna ging er 2137 in, dus eigenlijk net even te ver door gevlogen maar vond t een heeeel fijn resultaat!

Ben nu ff filmpje monteren van de 2 vluchten die ik gemaakt heb :)

Het duurde even, maar hier issie dan :) (alleen t uploaden duurde al zo'n 2 uur :S)

Gaaf man,

Iedere keer weer jou water landingen met de cam erop. Kun je niet een keer een compilatie maken met alleen maar waterlandingen erop:)?
haha:mrgreen:

Trouwens, ik ben wel nieuwschierig naar je Twinstar zelf. Deze heb je omgebouwd naar een watervliegtuig? Welke lijm heb je gebruikt voor de romp?

Erg gaaf,.

Ombouwkitje komt van parkflyerplastics.com maar heb zelf nieuwe drijvers gemaakt.

Voor de nieuwe buik hebben we gewoon kit gebruikt, dat is wat werd geadviseerd door die site.

Ikzelf vind die waterlandingen eigenlijk niet eens boeiend meer, vind t pas spannend als ik op asfalt land haha :oops: Alleen met windkracht 2-3 is er met de twinstar heeel moeilijk op te stijgen, en eigenlijk niet mooi te landen op het water omdat er dan al teveel golven zijn voor het toestel.. Op strak water kun je wel hele mooie lange starts en landingen maken!

en FPV setje is besteld door mn broer voor m'n verjaardag haha, beter kan niet!

Back