twinstar esc probleem

demarnix

In Memoriam
gisteren twinstar van goede vriend gekregen
enige wat er moest aan gebeuren was nieuwe esc insteken
dus ik winkel gedaan en me een protech 35 mpc-e aangeschaft (geeft 35a continiu) motorkes zijn de gewone speed 400 kes
thuis gekomen alles mooi netjes gesoldeerd . met mtp stekkers
en dan maar maidenen.
na 30 sec vliegtime plots geen enkele besturing
kistje onderzocht en wat bleek esc helemaal uitgebrand
weet er iemand een reden hiervoor ????
dus wordt gevlogen met de gewone 2x speed 400 en 8cellen intellect sc-3600 batterijen

ALVAST BEDANKT

http://belgiancoastflyersfunjetstuntteam.blogspot.com/

hmm, vermits je een nieuwe esc moest steken is dat blijkbaar al de 2e esc die eraan gaat.
Op 8 cellen krijgen de standaard 6V speed 400 motortjes het vrij zwaar te verduren. Mogelijk is er eentje (of alle twee) al eens flink heet gelopen en een beetje gedemagnetiseerd, waardoor hij meer stroom trekt dan normaal.
Welke props heb je op de motortjes zitten ? Misschien staat er een grotere prop op dan normaal, waardoor de motoren ook meer stroom trekken dan normaal.

Normale stroom van die speed 400 motortjes met 5x4 prop op 8 cellen is iets van 10-12A per motor volgas. Als je de stroom bij volgas eens kan meten dan weet je het direct :-)

Krijgt de esc voldoende koeling ?

nee hoor vorige eigenaar heeft die gehouden voor zichzelf (esc) en het was ook een 35a continu
de propjes die erop zitten zijn de gewone standaard gunther propjes
nu zou het kunnen dat er iets mis was met de esc (fabrieks fout of dergelijke)

Zou kunnen. Als je de stroom kan meten die je setup trekt heb je daarover al iets meer zekerheid.
Volgens mij worden er echter meer esc's gebakken door gebruikersfouten dan door fabricagefouten :-)

Deed uwe BEC het nog? maw, kregen je servo's nog stroom?

8 cellen 3600 geven zo'n dikke 11 Volt stroom, da's in een speed 400 6V met Güntherkes een dikke 13, misschien wel 15 amp. (op 3S lipo kwam ik uit op 12 amp, 3S lipo, zegge en schrijve een magere 9 volt (beetje gebruikte lipo's)

Misschien kan je beter op 7 cellen gaan.

demarnix zei:
nee hoor vorige eigenaar heeft die gehouden voor zichzelf (esc) en het was ook een 35a continu
de propjes die erop zitten zijn de gewone standaard gunther propjes
nu zou het kunnen dat er iets mis was met de esc (fabrieks fout of dergelijke)
Bij mij gaat er geen vliegtuig de lucht in voor ik weet wat mijn setup gebruikt.
Een goede universeelmeter is onmisbaar daarbij.
Na 30 sec een ESC bakken dan is er iets goed mis geweest.
Dat zou de ESC kunnen zijn maar dat is nu moeilijk vast te stellen dus bij de volgende zou ik er even vanuit gaan dat er iets anders mis is.

ik heb de twinstar 2 binnen .. dezelfde dag ook de setup uit hongkong :banana:
motoren en regelaars en servo`s ingebouwd in de vleugel ( 2 regelaars.. achter elke motor 1 )
na alle kabels een heel stuk te verlengen en verkorten enzo.. :sleepy:
maar... ik heb nu 2 regelaar stekkers die ik graag beide in kanaal 1 wil pluggen..
hoe soldeer ik die samen ?

1: rood aan rood, wit aan wit, zwart aan zwart, dan een stekker eraan en samen in kanaal 1 ..?
2: zwart aan zwart, wit aan wit , 1 rode daad weg knippen van een wille keurige regelaar en 1 rode aan de stekker doen en samen met de 2 zwarte en 2 witte in kanaal 1 pluggen ?
3: elke regelaar een eigen kanaal..?

het liefst 1 als het kan, als het niet kan dan maar 2 ( vind het een beetje ( heel ) vreemd) maarja.
en als het handigst 3 is , dan graag uitleg welke regelaar op wel kanaal en wat moet ik mixen ?
ik heb een graupner mx 12 en een graupner R700 ontvanger ( normaal is kanaal 1 gas , 2 rolroeren , 3 hoogte , 4 richting , 5 vrij ,en ik geloof dt er dan nog een kanaal vrij is ..)

gr sjoerd ( die graag snel antwoord wil zodat ik verder kan bouwen.. :P )

Back