Twinstar geraakt niet van de grond

• Topicstarter Topicstarter duncker
  • Startdatum Startdatum
D

duncker

Guest
hoi ,

Enige tijd geleden had ik met mijn Multiplex Twinstar gevlogen , maar de vlucht was van korte duur.
Denkelijk na een te kleine bocht met te weinig motorvermogen tijdens het opstijgen is ie in een stal geraakt met als gevolg: " CRASH ". Neus volledig afgekraakt ,servo's kapot en beide motoren uit de vleugels gescheurd .
Na wat lijmwerk en versteviging met behulp van 4 mm holle carbonsticks heb ik hem weer vliegklaar kunnen maken.
Maar !!!!! Na het kistje te hebben getest bleek dat de motor assen niet meer in lijn staan ( door de crash ??) , als ik dus gas geef dan kun je zien dat de props niet meer mooi ronddraaien maar dat ze uit de haak draaien en dat het een enorm lawaai maakt alsof de vleugels uit elkaar zouden trillen.
Toch had ik gedacht dat dit niet erg zou zijn en heb het vliegtuig meegenomen om een proefvlucht.
Resultaat : telkens als ik hem in de lucht smijt met full power wil ie niet in de lucht blijven , vliegt de afstand van mijn smeet en moet ik hem landen.Eerst dacht ik dat het vliegtuig te zwaar was geworden door de hertselling maar weegt zonder batterij 1086 gram.
Zou dit te maken kunnen hebben door die assen die scheef staan en dat daardoor die motoren geen power hebben om het vliegtuig te doen klimmen.
Weet er iemand raad ??

alvast bedankt

Ligt zeker aan de kromme as(sen). Wanneer je de bekende fietsbel motoren gebruikt zijn deze met enige moeite te vervangen.

huibert

verlies zo'n permax 400 motortje dan echt zoveel van zijn vermogen omdat die niet meer mooi in lijn draaien ??

Behoorlijk, meestal staan dan ook de lagertjes schuin waardoor het motortje veel meer weerstand ondervind. Gevolg: minder vermogen en hoger stroomverbruik.

Mark

Bij de eerste vlucht waren de asjes niet krom maar bleef hij ook niet in de lucht.
Er zal dus wel meer aan de hand zijn bv slechte accu verkeerde prop enz enz.
Met wat meer informatie kunnen we beter helpen.
Wat is de accu spanning bij vol gas en welke accu gebruik je. :?

In de tijd van zijn eerste vlucht , dus "voor" de crash bleef hij wel in de lucht want heb daar enkele vluchtjes mee gedaan.
Maar plots bij het opstijgen was ik gecrashed ........ , later via een simulator vlucht had ik hetzelfde voor.
Daaruit was gebleken dat het mijn fout was , dat hij in stal ging en dat ik niet meer kon optrekken met het gekende gevolg.
U vroeg de spanning van de batterij tijdens vol gas , zal anders vanmiddag eens meten en zal het laten weten.
En indien ik nieuwe motoren aankoop ,mag het dan de Permax 480 zijn ipv de 400 ( bekeken ten opzichte van de ESC die er origineel bijzat)

Ik gebruik een 8,4V - 7 cellen - 4000mAh batterij , deze onbelast gemeten had ik 9,32V en inderdaad belast gemeten ( dus vol gas) had ik maar 7,67V ( maar ik moet er wel bij vermelden dat de batterij reeds gebruikt was bij die testvlucht en heeft zowat 4 a 5 maal volgas staan draaien om hem te smijten) daarna gas toe liep de spanning geleidelijk terug naar 9 V

Dat lijkt een normale spanning daling bij volgas dus de accu is goed genoeg om normaal mee tekunnen vliegen.
Verder kan het zwaarte punt nog verkeerd liggen of heb je nog wat vlieglessen nodig.
Ik heb zelf geen ervaring met de Twinstar maar het is geen echte beginners kist waarbij wat hulp bij het vliegen wel nuttig is. :wink:
Ik kan van hier uit niet beoordelen of het nu een gebrek aan ervaring motor vermogen of trim problemen zijn.
In ieder geval moet de trekkracht van de motoren minstens de helft van het vliegklare gewicht zijn anders zal elke stuurfout tot een snelle landing of crash leiden.

zal de raad opvolgen van Huibert en best nieuwe insteken

De speed 480 motoren lijken mij gewoon te kunnen, mag je tot 12 Amp belasten. Als je regelaar dit vermogen, met een kleine reserve, aankan is het dus geen probleem. Wanneer dit niet gaat zou ik zeker overstap naar brushless overwegen.

duncker zei:
" CRASH ". Neus volledig afgekraakt ,servo's kapot en beide motoren uit de vleugels gescheurd .

Hoe heb je dat voor mekaar gekregen?Ik vlieg de twinstar met dezelfde setup,standaard dus.Ik heb al door een stuurfoutje,was eventjes niet geconcentreerd,vol op de neus laten "landen".Maar had zo geen grote schade als jij.Enkel de neus die ik denke 2 mm gesplitst was.Wat druppels CA erin en Kees was klaar.

Maar ik denk er ook aan om het op 2 fietsbellen te laten vliegen.Ofwel gewoon iets zwaardere motoren te nemen,speed 480 en betere props,cam speed props.En ik heb hem zo al zien vliegen en zo vliegt hij ook al een heel stuk beter.Aja,met een 3 cell lipo

de grote schade is te wijten door te crashen op een omgeploegd boeren veld waarvan de grote brokken hard waren.

Back