Twirl Autogyro (Al Foot) -> bouwverslagje

eric_laermans

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
Tijd voor weer 's iets anders... tenminste voor mijzelf dan. De autogyro is niets nieuws. Is in 1923 uitgevonden, door de heli min of meer in de vergetelheid geraakt, maar kan zich inmiddels weer op een grotere populariteit verheugen. De voordelen ten opzichte van een gewoon vliegtuig zijn o.a.:
- kortere start/ landingsbaan;
- lagere snelheid,
- makkelijkere besturing.

Ik hoop dat dat voor het modelletje dat ik ga bouwen ook opgaat :). Besteld bij floatflymodels in de UK. Voor 36€ ligt het model binnen een week op de deurmat. Laat ik beginnen met de unboxing.
 
De eerste indruk is goed. Netjes uitgesneden 6mm Depron en veel kleine onderdeeltjes.

full
 
full


De contouren van het model zijn goed zichtbaar. De bouwbeschrijving sluit niet altijd aan op de beschikbare onderdelen en blijkt voor het oorspronkelijke 3mm Depron model, zoals ontworpen door Al Foot. Geoff [de eigenaar van floatflymodels] heeft het model wat degelijker vorm gegeven zodat het niet alleen geschikt is voor indoor-, maar ook outdoor toepassing.

Één van de voordelen van een autogiro is dat deze onder turbulente omstandigheden, hier minder last van heeft als een vliegtuig. Dat laatste ga ik dus testen met dit model.
 
En inmiddels een bouwfase verder...

full


Nu maar hopen dat het enigszins vliegt. Ik heb wat twijfels of de dihydral voldoende is. Let's see...
 
Deze motor zit er op:

Turnigy Aerodrive SK3 - 2122-2100kv Brushless Outrunner Motor
RPM/V: 2100kv
Loading: 7A Max
Power: 63W
Weight: 24g

... gecombineerd met 950mAh 2s LiPo en GWS EP-7035 prop. Zou dat voldoende zijn?
 
Dag Eric,


Sorry, ben niet zo thuis in het interpreteren van technische gegevens van elektromotoren.

Maar, serieus, het ding staat er zo te zien vrijwel vliegklaar: why not give it a try?

(En nee, heb zelf nog nooit zo'n ding gebouwd/gehad. Ken het concept wel.)

Hoe dan ook, veel succes. :thumbsup:

Zie het eerste filmpje (grote sporthal?) graag tegemoet.


jan.
 
Waarschijnlijk vanmiddag, de dood of de gladiolen, net als bij al mijn modellen, buiten, weer of geen weer :). Ben zelf ook erg benieuwd.
 
Dit vliegt dus... euh... heel contra-intuïtief. Na een valse start vanmiddag tegen een stoepband, vanavond nog even geprobeerd uit de hand. Even zorgen dat de rotoren spinnen en volgas het luchtruim in. Nou, dat volgas is dus nergens voor nodig. Zwaartepunt mag best wel iets naar achteren, hindert allemaal niet. Erg bijzondere ervaring. Landing inzetten, gewoon tikkie up en rotoren flink laten spinnen en de eerste verticale landing is een feit :). Binnenkort volgt wat beeldmateriaal...
 
Toch al wat beeldmateriaal vanaf een quadcopter. Mist een blad (linkerzijde) dus vloog niet optimaal. Er woei ook een stevige wind, maar ondanks dat maakt de Twirl toch z'n beloften waar. Leuk toestel om mee high-alpha te vliegen...

 
Leuk model, ik denk dat ik dat ook ga bouwen, maar tegen de tijd dat het indoorseizoen er weer aan zit te komen!
 
@Bart misschien wel leuk om voor indoor-toepassing de Mini-Monotwirl te bouwen (of micro-). Iets kleiner en lichter en daarmee ook zeer geschikt om indoor mee te vliegen (en trouwens ook outdoor :)).
 
Een mono is véél moeilijker dan een twin. Het is velen niet gelukt om een goed vliegende mono te bouwen. De stabiliteit om de rol as is lastig.
Maar het kan wél, alleen kan ik je er niet mee helpen, gelukkig zijn er vast een aantal op het forum die je kunnen helpen.
 
Ik heb de autogyro van HobbyKing al eens gehad, heel gemakkelijk te vliegen MAAR ik had voortdurend problemen met de orientatie... uiteindelijk heb ik 'm weggegeven want ik had er genoeg van om steeds nieuwe rotorbladen te moeten kopen. Misschien dat met zo'n nepvleugel de orientatie gemakkelijker is...
 
Hallo Bart, Heb je de Auto-G van Durafly gehad? Heb er al wel even naar gekeken, maar... ik ben toch voornamelijk een scatch-builder die het niet erg vindt als iets 's minder of helemaal niet vliegt. De bladen van de Auto-G zien er erg goed uit en dat doet natuurlijk enorm veel met de vliegprestaties.

De mono-Twirl is vandaag niet verder gekomen dan 2 meter omhoog, waarna drie bladen afknapten en vervolgens een vernieuwde kennismaking met planeet Aarde (weliswaar een onprettige :-)). Lamineren met NewStuff was dus helaas onvoldoende voor de benodigde stevigheid.
 
Back
Top