Twister 3D storm

Hallo ik heb samen met mijn broetje een heli gekocht. Nou hebben we hem in elkaar gezet maar nou moeten we nog de zender instellen. Alleen daar heb ik nog geen ervaring mee bij een helikopter. Ik heb een Graupner MC-12 en heb al een aantal dingen geprobeert maar ik kom er niet uit. Heeft er iemand ervaring met deze zender bij heli's????

Het is een Collective pitch heli, wat vrij crash-onvriendelijk is. Dus maak er in ieder geval een goed kruis onder wat het landen makkelijker maakt. Ik ken de heli verder niet, en op de plaatjes op internet kan ik niet goed zien wat voor swashplate er op zit. Even wat basis dingen die je echt goed ingesteld moet hebben voor je gaat vliegen... euh "hoppen"
Er zijn nogal wat ingewikkelde instellingen op een collective pitch heli namelijk. Doe je het niet goed, heb je een gegarandeerde crash te pakken.
Het is verstandig om in ieder geval de motor los te trekken zodat die niet per ongeluk opstart.

Als eerste moet je de swashplate instellen. Hoeveel bal linkjes zitten er aan het vaste deel van de swashplate: als hier 3 aansluitingen op zitten moet je je zender configureren voor een 120 graden ccpm aansturing. Als er 4 ballinkjes op zitten moet je zender configureren voor een 90 graden ccpm aansturing.

Ik ga nu even uit van een mode2 aansturing van de heli met de zender. Dit is de meest gemakkelijke manier van besturen. Linker knuppel = heli omhoog en omlaag + heli om zijn as roteren. Rechter stick is de heli laten kantelen / vliegen in de richting waar naar gestuurd wordt.

De swashplate: Die moet kantelen in de richting waar je naar toe stuurt met de rechterstick. Doet die dat niet, moet je gaan pielen met servo-reverse instellingen op de zender en of servo stekkers verwisselen van kanaal in de ontvanger.

De complete swashplate moet omhoog en omlaag gaat als je de linker stick om en omlaag beweegt. Gebeurd dit niet moet je ook gaan pielen met servo-reverse instellingen op de zender en of servo stekkers verwisselen van kanaal in de ontvanger.

Werkt de swashplate zoals beschreven, dan gaan we naar het volgende: De heckrotor. Als je de linkerstick van links beweegt moet de NEUS van de heli ook naar links draaien. Als je naar rechts beweegt, moet de NEUS naar rechts gaan. In de eerste situatie (linkerstick naar links – Neus naar links) moet de Heckrotor dus naar links blazen. Kijk dus met logisch inzicht of de rotorbladen van de heckrotor dus ook op die manier kantelen. Doen ze dat niet moet je een servo-reverse instelling op de zender op dat kanaal instellen.

Werkt het, dan komt het volgende: De Gyro: Zwaai de heli een richting op en kijk goed naar de heckrotorbladen. Die moeten gaan “blazen” in de richting dat jij hem op zwaait. (dus weer met logisch inzicht kijken of de bladen goed kantelen) Doen ze dit niet, dan moet je de gyro omgekeerd monteren, of als er een “reverse” optie op de gyro zit dat activeren.

Nu is alles goed geconfigureerd. Nu komt het afstellen. Zorg er voor dat je pitch (hoofdrotorbladen kantelen => Swashplate omhoog en omlaag) niet te groot is. Iets een bereik van -2 graden naar + 8 graden is prima voor een beginner (Met deze instelling kan je niet op de kop vliegen! Maar daar ben je toch nog lang niet aan toe)
Deze hoek kan je proberen te instellen met een geodriehoek ten opzichte van de hoofdas. Let er op dat beide bladhouders een gelijke hoek hebben. Anders krijg je een >< beeld als de bladen draaien ipv een --. Dit noemen ze bladspoor, en een heli met veel bladspoor vliegt niet fijn. Heb je hier last van, 1 van de ballinken op de bladhouder los maken en strakker draaien (markeren!). Word het bladspoor meer ipv minder, dan moet je hem losser draaien tot het goed is.

Nu moet je de motor configureren. Lees even goed de veiligheid instellingen in de handleiding. Configureer hem zo dat die bij linker-stick omlaag uit staat, en langzaam op toeren komt naarmate je de stick omhoog beweegt. Laat hem vooral niet te hard draaien, hoe harder hij draait hoe groter de schade als het fout gaat. Als je meer ervaring krijgt kan je het toerental opschroeven en zal je merken dat hoe hoger het rotor toerental, hoe sneller de heli, en hoe directer deze te besturen is.

Nou, succes!

Laatst bewerkt:
Kijk hier heb ik wat aan. Ik heb alleen de het gas aan de andere kant zitten dus rechts rollen en pitch en links staartrotor en naar voor en achter. Maargoed dat maakt allemaal niet uit. Nou heb ik al wel gezien dat ik 1 schijf heb waar 3 ballinkjes op zitten, dus ik heb geen vaste schijf of zie ik dat verkeerd? Ik heb van een site wat gegevens gehaald en daar staat het volgende:

Main rotor diameter: 720mm
Tail rotor diameter: 135mm
Length: 630mm
Weight: 500g (without receiver & battery)
120 deg CCPM control system
Carbin Fibre main rotor blades
High peformance Cyclone 440 T brushless motor
Low current draw belt driven tail rotor
Includes 4 factory fitted servos
Factory fitted installed pushrods and linkages
Factory installed HL400 tail lock gyro
Autorotation fitted
Includes 11.1V Li-Po battery and balance charger
Includes 240V mains power supply

Ik had vanmiddag alles goed ingesteld dacht ik, ik ging vliegen maar het leek wel ofdat hij geen genoeg lift kreeg hij kwam niet van de grond los:S Maargoed ik ga morgen ook even contact met iemand zoeken van de club die er meer verstand van heeft als ik. In iedergeval bedankt voor alle informatie.

Zo na veel uitproberen en afstellen heb ik eindelijk de goede afstelling gevonden hoor. Hij heeft ook al gevlogen en gaat al best wel goed, vlieg al zonder zo'n kruis frame der onder. Alleen nou heb ik een ander probleem, iedere keer als ik gevlogen heb dan gaat het riempje losser zitten van mijn staart rotor?? Draai ik hem nou niet genoeg aan of is er een ander probleem?

Hallo ik heb nog een vraagje over de afstelling van mijn twister 3d storm. Heb hem nou helemaal goed afgesteld en heb al een behoorlijk aantal vluchten gemaakt. Alleen zodra ik wat actiever naar links stuur drift hij ook naar achter, en als ik naar recht stuur drift ie naar voren. Is dit een normaal verschijnsel en moet je dat corrigeren of kun je dat ook nog ergens mee afstellen?

groetjes Leon

in het begin rekt de riem een klein beetje, dat was bij mij ook het geval.
en zeker de staartbuis goed vastzetten!

jah de staartboom zit allemaal wel goed en die riem is ook al goed ingelopen. Maar nog steeds als ik hem wat actiever naar rechts laat kantelen gaat hij ook naar achter en als ik hem naar links laat kantelen gaat ie naar voren. moet je hier voor de rotor bladen strakker of losser zetten ofzo of iets in je zender programeren?

groetjes Leon

Hey hallo ik heb geen idee waar je het over hebt maar je woont in wageningen en ik in Ede!
Op welke club zit je als ik vragen mag?
Stuur me maar een PB bericht als je meer contact wil!

Back