Twister afbouw

Zoals velen het draadje twister goes moulded volgen net als ik wil ik bij deze en draadje over dit model opstarten Twister reduction ofwel Twister afbouwen.
Zoals sommigen weten ben ik met een eigen ontwerp bezig echter wegens chronisch tijd gebrek kom ik er niet aan toe om nieuwe mallen voor de update versie te maken nu moest ik ook nog een reserve model voor de wedstrijden hebben dus kwam ik aan het denken en heb besloten om een bestaand "commercieël" model te kopen naar lang nadenken over drie modellen is het de Twister van Alex geworden.
Gisterenavond effen op en neer naar Hurdegaryp gereden om mijn bestelde Twister op te halen de heen reis drie uur en de terug reis twee en half maar goed dat terzijde.
Ik lees wel eens op het forum dat DLG's betaalbaarder moeten ben ik het met de mensen eens maar wil je kwaliteit dan kost dat wat ik kan zien dat bij mijn Twister de kwaliteit prijs verhouding wat mij betreft in balans is dat was niet zo bij een laatst bestelde Salpeter van een kennis van mij.

Vanmorgen de kist maar eens goed bekeken en moet concluderen dat hij zeer goed wordt afgeleverd foto's volgen kan effen de usb kabel niet vinden. Ik dacht toen goh misschien zijn de mensen die het wel leuk vinden hoe hij afgebouwd word dus bij deze een verslag.

twisterbuilding7.jpg

twisterbuilding1.jpg

Ik had in de voorbereiding al wat dingen gemaakt zoals een plaat koolstof van 1 en 2mm om
eventueel servo tray, werpstift e.d. uit te halen maar het zit er al bij.

twisterbuilding2.jpg

Voor welke setup ga ik, ik had alex al eens gemaild wat voor een servo's hij erin had echter op het laatst ben ik hier toch vanaf geweken en ga voor Diamonds en Hyperion servo's, twee Daimond's D47's voor hoogte en richting en Twee Hyperion atlas digital DS09SCD servo's voor de ailrons de laatste twee heb ik genomen omdat ze volledig programmeerbaar zijn via de laptop in zowel uitslag als speed buiten dat ze lichter zijn als de DS281 die als advies werden gegeven.

wordt vervolgt............................

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd!
Mja, Er gaat gewoon aardig wat werk in zitten om het netjes te krijgen allemaal. merk ik nu ook... en daar vergissen veel mensen zich wel in. Die tellen de uren werk voor het gemak even niet mee.

Twister Reduction klinkt trouwens meer alsof je er 1 gecrashed heb en gereduceerd tot een hoopje niks... :(.

Twister reduction is iets wat ik probeer door met mijn Tantalus tegen een Twister aan te vliegen. :mrgreen::mrgreen:

Het heeft nog niet mogen leiden tot enig resultaat.:(

Prima idee om een draadje te starten over het afbouwen:worship:
Je zult veel plezier aan het vliegen met de Twister hebben en mijn kansen om er 1 te raken worden groter.

groet

Loet

Ik had in de voorbereiding al wat dingen gemaakt zoals een plaat koolstof van 1 en 2mm om
eventueel servo tray, werpstift e.d. uit te halen maar het zit er al bij.

Tray zit er niet bij. Het plaatje kool wat er bij zit is eigenlijk bedoeld om roerhoorntjes uit te zagen.
En reduction betekend vermindering volgens een vertaal site. Ik weet niet wat voor plannen je hebt met je nieuwe Twister. :mrgreen:

Ik dacht even: Joepie! Alex gaat een mini-dlg maken!
maar helaas

Ik dacht dat de prijs van de twister omlaag was gegaan, was in gedachten al op zoek naar de "bestel" knop :)

Ook helaas dus ;)

Ik denk dat je van "reduction" even "construction" moet maken..

En ik volg dit draadje graag omdat ik ook een Twister wil bestellen (maar eerst nog even een paar maandjes sparen ;))

Wat een vertrouwen ;)

Ik moet zeggen dat ik zelf ook wel even zal slikken als ik eraan begin hoor. Hoorde van Robert dat de vleugel nog één geheel is (met andere woorden, die moet je zelf doormidden zagen... Niet dat dat nou erg moeilijk is ofzo, maar zomaar de zaag zeggen in een perfecte vleugel...)

Het verbaast me steeds weer dat je aan een schijnbaar vrijwel vliegklare kist nog avonden lang werk kunt hebben (en als je dan ziet en hoort wat voor materialen je nog nodig hebt, microballoons, 30 minuten en 24 uurs epoxy, carbon voor servotrays en ook nog de nodige kennis van materiaal en toestel!)

Hoorde van Robert dat de vleugel nog één geheel is (met andere woorden, die moet je zelf doormidden zagen... Niet dat dat nou erg moeilijk is ofzo, maar zomaar de zaag zeggen in een perfecte vleugel...)

Ja dat doorzagen van de vleugel heb ik bij m'n eerste Twister gedaan. Bij m'n andere Twisters heb ik de vleugel gewoon op de romp geschroefd en dat beviel me veel beter.

Bas

heren wat de titel betreft had het inderdaad geen reduction moeten zijn maar Reducing want construction betekend bouw heren en dat heeft meneer alex al netjes gedaan.
Alex ik had inderdaad in de gaten dat het plaatje koolstof voor ruderhorn waren echter ik ga hem gebruiken als tray denk ik, wel een ruim plaatje voor ruderhorns trouwens.
Ik had al mensen aan het wek gezet vorige week om twee plaatjes koolstof van 1 mm en 2 mm dikte te laten maken. Maar goed genoeg geluld ik ga bouwen want volgens de wijsheid van Loet; Hij die voortdurend op het forum zit komt niet aan bouwen toe!!!!!!

Ja dat doorzagen van de vleugel heb ik bij m'n eerste Twister gedaan. Bij m'n andere Twisters heb ik de vleugel gewoon op de romp geschroefd en dat beviel me veel beter.

Bas

Lol, als ik nu zeg dat ik bedoelde, de volledig vlakke vleugel doorzagen en onder een hoek weer aan elkaar lijmen voor de V-stelling en jij zegt dat je dat dat wel wist..

Tenminste, dat is wat mij verteld werd; als de vleugel standaard de juiste V-stelling heeft zou dat aanmerkelijk schelen in werk (en zenuwen!)

Maargoed, genoeg geouwehoerd, ik ga nu netjes de foto's en beschrijvingen afwachten van het AFbouwen van een Twister ;)

Bas geef het maar een naam, mijn google wordenboek geeft dit aan en om het makkelijk te maken vanaf nu aan is het twister afbouwen. Maar sadkingbilly de vleugel heeft al een v stelling ook dat heeft meneer Alex geroggeld. Ik moet nu eerst even klei van mijn dochter "lenen"om een copy te maken van het profiel van het kiel vlak voor het vrezen.

Lol, als ik nu zeg dat ik bedoelde, de volledig vlakke vleugel doorzagen en onder een hoek weer aan elkaar lijmen voor de V-stelling en jij zegt dat je dat dat wel wist..

Tenminste, dat is wat mij verteld werd; als de vleugel standaard de juiste V-stelling heeft zou dat aanmerkelijk schelen in werk (en zenuwen!)

De vleugel van de Twister heeft standaard de juiste V-stelling dus hoeft niet doormidden gezaagd te worden. Bij mijn eerste Twister heb ik de V-stelling kleiner gemaakt in de veronderstelling dat dat beter bij mijn manier van vliegen paste. De kleinere V-stelling van de vleugel bleek echter een verslechtering en is later door Loet weer vergroot.

Ik moet nu eerst even klei van mijn dochter "lenen"om een copy te maken van het profiel van het kiel vlak voor het vrezen.

het profiel van het kielvlak is HT23 en is bij de romp 9 cm. Ik heb dit geprint (“normaal” en in spiegelbeeld) en onder en boven met dun dubbelzijdig plakband op de romp geplakt. Hierna heb ik de uitsparing gemaakt.

Reduction, reducing, vermindering, afbouwen.

Reduction, reducing, vermindering, afbouwen.

Het misverstand kan snel ontstaan wanneer men slechts rucksichtloss aan het vertalen slaat.
Ik probeer het uit te leggen.

'Afbouwen' kan inderdaad vertaald worden naar het engels en het woord 'reducing' is dan niet fout.
Maar, en pas nu op: 'afbouwen' is hier vertaald in de zin van 'afbouwen' van b.v. gewicht' (reducing weight).
'Afbouwen' van een model zoals jullie Nederlanders het noemen heeft hier (met vermindering c.q. reducing en reduction) dus niets te maken.

Willen we dan toch in het engels aanzetten dan zou in deze context misschien beter 'assembly' gebruikt kunnen worden (zoals Bas reeds opmerkte). Niet bekend is of het Nederlandse woord 'assembleren' afstamt van het Engelse 'to assemble' of andersom. Doet ook niet veel terzake en ik dwaal anders erg af.

Het klakkeloos aannemen van vertalingen zonder deze te toetsen in de juiste context kan voor veel verwarring zorgen.
Beter is het om op een Nederlands forum zo veel mogelijk de Nederlandse taal te bezigen, niet altijd makkelijk, weet ik zelf. Man tut sein Bestes.

Een bekend gezegde is:
Het roepen van nummers in China levert niet veel op, misschien verwarring maar in Nederland daarentegenwel, namelijk een lekkere maaltijd.

Zo zie je maar weer.

Maar nu weer 'on topic'.

Jan

Zo eerste foto's geplaatst, ben ook al wat verder met de bouw als eerste een sleuf gefreest voor het kielvlak in de bouw beschrijving stond het profiel maar ik had niet zoveel zin om mijn pc op de printer aan te sluiten in het netwerk dus maar even wat omslagtiger gedaan en van klei een frees malletje gemaakt.
daarna alles goed gepast.

twisterbuilding11.jpg

Daarna kielvlak eruit en afplakken.

twisterbuilding10.jpg

daarna weer terug plaatsen en uitrichten. In de bouw beschrijving staat al een waarschuwing dat je geen seconden lijm mag gebruiken vanwege het schuim van het kiel vlak en word 5 min epoxy geadviseerd ik ga echter bruis epoxy gebruiken deze spuit ik door middel van een spuit en injectienaald achter in een voordeel van deze epoxy is dat wat niet op een lijm vlak zit bruist uit en levert wat stevigheid meer.

twisterbuilding12.jpg

twisterbuilding13.jpg

even na controleren en rustig weg zetten en laten uitharden een uurtje of twee.

wordt vervolgt ...........................................

Zo zes uur in de morgen en na een verfrissende wandeling met de honden een uurtje over dus bouwen. Als eerste plakband e.d. verwijderen van het vast zetten en het resultaat bekijken. Daarna een gaatje boren voor het alu buisje voor de dynema lijn buisje uitrichten en vast zetten.

20090429290420090001.jpg

Nu is het tijd voor de ruderhorn, er word een mooi koolstof plaatje hiervoor mee geleverd echter ik ga hem maken uit een 2x5 mm plat koolstof staafje.

2009042929042009ii0003.jpg

Eerst een gaatje boren en dan in model schuren.

2009042929042009ii0004.jpg

Met een mes een sneetje in het roer maken in lijn met het alu buisje en het hoorntje met epoxy erin lijmen.

2009042929042009ii0005.jpg

wordt vervolgd. ..................................................

Laatst bewerkt:
Zo twee dagen geen tijd gehad en nu wel weer even. Ben aan het monteren van de rolroeren begonnen en kwam gelijk een probleem tegen. Een van de ailron servo's had aan een zijde minder uitslag ik dacht eerst dat het aan het programmeren van de servo lag maar toch eens een andere servo op dat kanaal en deze had het zelfde, dus niet de servo maar een instelling ?????. zender gereset maar het probleem bleef toen eens op het monitor menu gekeken en het was inderdaad alleen dat kanaal dus alle instellingen na gekeken en toen bleek het in de basis instellingen van de flap instelling te zitten.

Dus de bouw kon verder gaan eerst uitgemeten waar de servo moest komen en toen netjes uitgesneden. Daarna servo aangepast door de bevestiging lipjes eraf te frezen.
Gaatje boren door de hoofd ligger voor de aansturing en een gaatje op 1,5 cm van de voorzijde van de ailron ruderhorn aftekenen en erin lijmen. En de vleugel weer aan de kant om te drogen. Zal morgen effen foto's plaatsen van het geheel.

Hallo Rob,

Dit is echt niet flauw bedoeld, maar zou je alsjeblieft gebruik willen maken van punten en komma's in je zinnen? Ik lees je posts met interesse, maar het ontbreken van leestekens maakt het lezen onplezierig.

Bedankt,

Ron

Back