TWM 1/3 Clipped Wing Cub

Weer wat verder gedaan. De ontsteking is gemonteerd:

DSCF5587small.jpg

En verder de uitlaten ingebouwd. Eerst nog wat blokjes moeten maken om de comfort mounts op te plaatsen, dan de uitlaten installeren. Het paste allemaal wel, maar om alles op de juiste plaats te krijgen was toch niet zo makkelijk. Vooral de klemmen op de teflon plaatsen was niet zo evident; weinig plaats om met de tang aan te kunnen. Na wat prullenwerk is het toch gelukt.
Extra gaten in de romp voor de koeling zijn er ook al, nu nog een plaat plaatsen om de uitlaten en de rest van de romp te scheiden.

DSCF5579small.jpg

DSCF5588small.jpg

DSCF5592small.jpg
Hoi Charlie,
Schitterende kist. Waar ik erg benieuwd naar ben is of de uitlaten wel goed gekoeld worden. Ik zie erg weinig luchtinlaten en ook zie ik niet waar de warme lucht er weer uit kan. Of valt het wel mee, voldoen die twee gaten aan de voorkant? Ik ben zelf bezig met een Piper van 2.80 met een reso in een tunnel in de romp met volgens mij genoeg doorstroom. Heb de motor nog niet getest maar dat komt snel. Was benieuwd naar ook jouw ervaring. Grt Michiel

Niet meer veel gedaan, enkel wat extra gaatjes gemaakt voor een betere koeling.
Gaten achteraan de tunnel zater er reeds om de lucht eruit te krijgen:

DSCF5657small.jpg

Extra gaten aangebracht in de firewall (voor/na):

DSCF5658small.jpg

DSCF5661small.jpg

wat updates aan de mijne

Hoi !

Er waren nog wat dingetjes die ik wilde doen om dan het project "klaar" te noemen.

- de motorkap moest er nog op, dat was niet gemakkelijk vanwege de grootte van de motor. Ik heb ervoor gekozen om hem horizontaal deelbaar te maken.

- de DL111 is vervangen voor een DL100. Ik had de 100 nog over van een verkoop van een kist. De DL111 kan nu goed ingelopen op een andere kist

- montage van Dubro wielen. Ziet er een stuk beter uit, maar wegen wel een ton, zeg !

- Nicd's vervangen voor lipo's, zowel voor ontvanger als ontsteking. Kan nu bijna een hele dag vliegen zonder te laden ;-)

IMG_1701.jpg

IMG_1711.jpg

IMG_1730.jpg

IMG_1735.jpg

IMG_1699.jpg

Groet

Roald

Lang geleden sinds een update. Door het slechte weer niet veel meer gedaan aan de Piper, en meer bezig geweest met een Corsair.

Ik wou een kill-switch inbouwen en had hiervoor één van 42% Products. Deze veiligheid wil ik zodat ik de ontsteking kan afzetten vanop de zender. Als het signaal van de zender wegvalt zet deze kill-switch de ontsteking ook uit. Deze extra veiligheid heb je niet als je een sevo op de choke zet.

Ik had de kill-switch ingebouwd met extra schakelaar (ook af te zetten vanop het toestel) en voltage regulator om een lipo te kunnen gebruiken. Toen kwam ik tot de conclusie dat ik niet echt een goed plekje vond voor de ontstekingsaccu, dus ik heb alles er weer uit gehaald om over te stappen op een nieuw product van 42% Products: hun 'Zeus'. Dit product neemt de spanning van de Powerbox of ontvanger voor de ontsteking en zet die om naar het gewenst voltage, 5V in mijn geval. Tevens zit er ook een kill-switch ingebouwd. Door deze 'Zeus' te gebruiken heb ik dus geen extra ontstekingsaccu nodig (heeft voor en nadelen). Ze hebben er voor gezorgd dat er geen storingen van de ontsteking doorgegeven kunnen worden en er zit een ledje bij om te laten zien dat de ontsteking actief is.

DSCF5719small.jpg

En ingebouwd:

DSCF5726small.jpg

Heavy duty schakelaar om de ontsteking ook op het toestel te kunnen uitzetten:

DSCF5689small.jpg

Ondertussen ook nog 2 piloten aangekregen, deze waren niet zo makkelijk te vinden in schaal 1/3. Het zijn gewoon witte popjes dus die moeten (of is ondertussen reeds gebeurd) nog een kleurtje krijgen. 1 van de 2 piloten twijfelt nog tussen een Corsair of de Piper.

DSCF5711small.jpg

Verder heb ik nog een 28x10 prop erop gezet, hiermee heb ik nog 9 cm grondspelilng. Voldoende dus.

Als laatste moet ik nu nog de voorruit inlijmen, dan is de Piper klaar. Om hem helemaal af te maken moeten de 2 piloten er achteraf nog in.

De Piper is af, enkel het deurtje terug vast schroeven.

Hierbij nog enkele foto's van mijn 1/3 scale Clipped Wing Cub naast een 1/2 scale Clipped Wing Cub. Ik heb een kleine schattige vlieger :mrgreen:

DSCF5727small.jpg

DSCF5728small.jpg

DSCF5729small.jpg

Gisteren de Piper afgewerkt: voorruit erop, instellen zender. Vandaag in de auto gezet (stabilo is niet afneembaar dus het is mm werk maar hij past erin :mrgreen: ) en naar het veld voor de maiden.

De DL-111 zoog de brandstof goed aan, starte goed maar bleef niet draaien. De motor viel direct terug stil. De L-naald 0.5 toeren meer open gezet en dan draaide hij mooi. Veel vermogen, te veel voor deze Piper :mrgreen: . Opstijgen, rondvliegen op 1/3 throttle. Even tot 1/2 throttle gegaan voor een looping, verder ben ik nog niet gegaan in de lucht. Zo is de motor zéér zuining, ik denk dat ik zo zeker 30 minuten kan vliegen met mijn tank.
Voorlopig had ik alle uitslag op het maximum gezet, maar het vloog een beetje krikkel. Dual rate instellen met de nodige expo dus, dan moet dat beter gaan. Misschien het zwaartepunt ook nog wat naar voor brengen want de tank zit achter het zwaartepunt.

Van de motor had ik een beetje bang. Ik vreesde dat de ralenti te hoog zou zijn om te kunnen landen, maar dat viel zeer goed mee. Hij remde mooi af.
Ik zou idle en volgas rpm eens moeten meten, maar de motor moet nog inlopen. Momenteel heeft hij nog geen liter gelopen, en dat zal niet vlug oplopen als hij zo weinig verbruikt.

Enkele foto's, wel geen van de Piper in de lucht. Ik was toen blijkbaar met iets anders bezig:

DSCF5734small.jpg

DSCF5735small.jpg

DSCF5730small.jpg

Geen motorkap tijdens het vliegen? (dat kan ook schelen voor je CG)
De eerste vlucht zonder, dan kan je makkelijk overal aan indien nodig. Sommigen vinden het mooier zonder kap omdat je de motor dan mooi ziet, maar de kap komt er nu wel op hoor.

Het scheelt een beetje, maar zo zwaar is de motorkop niet. Ik heb het zwaartepunt gechecked met een lege tank (normaal zit de tank voor of op het zwaartepunt). Door te tanken voeg ik nu 1 kg toe net achter het zwaartepunt wat niet gunstig is. Ik ga het nu opnieuw checken met volle tank, dan zal het beter moeten zijn.

Ondertussen is de piper volledig af. Lipo's zijn wat naar voor gebracht om het zwaartepunt goed te krijgen, dat is nu in orde. Als laatste heb ik nog een piloot geinstalleerd, ziet er goed uit in de lucht en de piloot amuseert zich :D

Toestel vliegt goed en heeft meer dan voldoende vermogen. Ik ben dus zeer tevreden met de combinatie.

DSCF5796small.jpg

DSCF5799small.jpg

DSCF5800small.jpg

Gaaf ding hoor...
Heb zelf ook zo een klein vliegtuigje, alleen dan electro uitgevoerd.

2yo1ixd.jpg

Nauw vooruit dan nog eentje

20ia1px.jpg

Hey nu kijken we scheel?

2093hms.jpg

Met passen en meten.......

13ynqdi.jpg

Maar goed enige data:
Accu 10S2P 10.000 mAh
Motor: Hacker A80-8
Regelaar: Masterspin 170A
Voorzien van Emcotec mini 5 magic.

Momenteel heb ik mijn zender Futaba FF-10 ingesteld op heli modus H1, waardoor ik de Trottle-hold functie kan gebruiken als extra veiligheid.

Groetjes Wim Parmentier

Laatst bewerkt:
Gaaf ding hoor...
Heb zelf ook zo een klein vliegtuigje, alleen dan electro uitgevoerd.
Het is inderdaad maar een klein vliegtuigje, zeker als je hem naast een ander toestel ziet staan:

IMG_8907.JPG

Tevreden van de Hacker? Waarschijnlijk wel voldoende vermogen, hoe lang kan je vliegen met de lipo's?
Ik heb ondertussen ook wat foto's van de Piper in de lucht:

IMG_8882.JPG

IMG_9063.JPG

IMG_8900.JPG

IMG_8884.JPG

IMG_8893.JPG

IMG_9074.JPG

IMG_9067.JPG

Hey die Charlie,
Dat gele ding is echt gigantisch...

Ik ben heel tevreden met deze setup.
Vliegtijden van 20 minuten moeten mogelijk zijn.
De grap is eigenlijk, dat als je rustig vliegt, je het toestel bijna niet hoort... totdat je flink gas geeft, dan ga je de propellor wel flink horen. Maar niks geen gezeur met brandstof of vervuiling op het toestel, ja afgezien dan van de vliegjes en gras.

Vraagje... Weet jij of Harofly ze nog op voorraad heeft, anders an bestellen?

Groetjes Wim Parmentier

Hey die Charlie,
Dat gele ding is echt gigantisch...

Ik ben heel tevreden met deze setup.
Vliegtijden van 20 minuten moeten mogelijk zijn.
De grap is eigenlijk, dat als je rustig vliegt, je het toestel bijna niet hoort... totdat je flink gas geeft, dan ga je de propellor wel flink horen. Maar niks geen gezeur met brandstof of vervuiling op het toestel, ja afgezien dan van de vliegjes en gras.
20 min vliegen op elektro is zeker de moeite. Ik weet niet hoe lang ik kan vliegen met mijn 1200cc tank, maar afgelopen weekend heb ik 1x getankt en dan 3 vluchten gemaakt (stel in totaal 20 min gevlogen) en nu zit de tank nog meer dan half vol.

Vraagje... Weet jij of Harofly ze nog op voorraad heeft, anders an bestellen?
Welk type bedoel je?
De Super Cub (zoals de uwe) ligt er nog. De Clipped Wing versie (zoals mijn Cub) niet, deze was speciaal op aanvraag besteld en ik heb er 3 of 4 maanden op moeten wachten.

Back