TX wordt niet herkend door open pilot software

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door RWHRV, 29 sep 2016.

  1. RWHRV

    RWHRV

    Lid geworden:
    28 sep 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    BREDA
    Goedemiddag,

    Gisteravond na lang wacthen mijn nieuwe motors op mijn quad geinstaleerd.

    Daaropvolgend mijn cc3d opnieuw willen kalibreren, dit ging eigenlijk super goed, totdat ik mijn TX wilde instellen..

    Hij wordt totaal niet meer herkend [​IMG] nu moet ik bekennen dat ik me meen te herinneren dat er een ledje zou moeten branden op mijn ontvanger maar er gebeurt daar helemaal niks.

    Ik heb een Turnigy TGY-i6 zender + ontvanger.

    Iemand enig idee hoe ik dit weer aan de gang krijg ?

    Ik woon zelf regio Breda, mischien iemand die in de buurt woont en mij kan helpen ?

    Ik hoor graag van jullie.

    Bij voorbaat dank !
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Misschien moet je de ontvanger opnieuw aan de zender binden?
     
  3. RWHRV

    RWHRV

    Lid geworden:
    28 sep 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    BREDA
    Bedakt voor je reactie Ernst maar heb het probleem al gevonden denk ik, nu nog de oplossing ;)

    Ik merk dat mijn ontvanger geen stroom ontvangt ( led knippert niet ) als ik er voeding op aansluit knippert hij wel.

    Nu heb ik de kabel die van mijn cc3d naar mijn ontvanger loopt doorgemeten maar ook daar meet ik geen spaning op.

    Voor der rest doet alles het, de motors reageren en cc3d knipert, alle verbindingen op het powerboard zijn ook goed.

    Iemand enig idee hoe ik kan meten of er nog spanning vanuit de cc3d komt ?
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    De ontvanger krijgt zijn voedingsspanning of van de cc3d of rechtstreeks vanuit de accu via een BEC.
    Is de voedingsaansluiting vanaf de cc3d wel op de ontvanger aangesloten?
    Kan je op de pootjes van die voedingsaansluiting op de cc3d meten of daar wel 5V op staat?
    Heb je eventueel een BEC aangesloten om de voeding voord e ontvanger te verzorgen?
    Werkt die BEC wel goed? Komt daar dus wel 5V uit?
    Alles stapje voor stapje controleren dan moet je de oorzaak kunnen vinden en oplossen.
     
  5. RWHRV

    RWHRV

    Lid geworden:
    28 sep 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    BREDA
    Bedankt voor je reactie Ernst.

    De ontvanger zou zijn spanning vanuit de cc3d moeten krijgen zit geen BEC op,

    Op de kabel die uit de cc3d komt meet ik 0,25V , dus niet genoeg lijkt me.

    Het vreemde is dat ik niks veranderd heb en dat hij het eerst altijd wel deed, ik zie ook geen kabelbreuk of iets.

    de cc3d zit in een kunstof "doosje" dus lijkt me sterk dat die beschadigt is.

    Heb je nog tips wat ik het beste kan doen/controleren ?
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Als je kan meet dan eens rechtstreeks op de + pen van de cc3d aansluiting die naar de ontvanger gaat. Als daar wel 5V op staat zal de fout in de kabel moeten zitten. Controleer de kabel eens goed of er geen breuk bij één van de connectors zit. Staat daar ook geen 5V dan zal er in de cc3d een defect kunnen zitten. Waarschijnlijk is dan de spanningsregelaar voor de 5V naar de ontvanger defect.
    Als je geen gedegen kennis van de elektronica hebt raad ik je niet aan om daar zelf aan te sleutelen. De kans dat je meer kapot dan heel maakt is niet gering. Misschien dat Jan van Mouwerik (Corrien hier op het forum) hem dan kan nakijken en repareren.
    Er is nog een mogelijkheidje. Er kan een kortsluiting zitten in de ontvanger of in een servo snoertje of zo iets. Daardoor wordt de 5V kortgesloten en dan stopt de spanningsregelaar gewoon met werken. Meestal zijn die dingen goed tegen kortsluiting beveiligd dus de kans is groot dat de zaak dan nog heel is. Als je de sluiting weet te vinden en op te lossen zal alles weer normaal moeten werken.
     
  7. RWHRV

    RWHRV

    Lid geworden:
    28 sep 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    BREDA
    Kleine update, ik ben er inmiddels achter dat de ingebouwde ESCs geen BEC outout hebben.

    Dat verklaart een hoop :)

    Nu mijn volgende vraag, hoe kan ik ervoor zorgen of welke poort moet ik gebruiken zodat ik mijn cc3d van stroom kan voorzien ?

    Moet dit 5v zijn of kan dit vanuit de lipo rechstreeks erop aan gesloten worden ?

    Bvd
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Ai, dat is dan duidelijk. De cc3d kan een voedingsspanning verwerken van minimaal 4,8V en maximaal 15V. Het enige probleem is dat die spanning op alle uitgangen komt te staan. Als je bijvoorbeeld 12V gebruikt en je sluit een servo op zo'n uitgang komt die 12V op de servo te staan. Daar kan die niet tegen!! Het is dus verstandig om een BEC te gebruiken. Die BEC moet dan 5V, maximaal 6V zijn. Je sluit de BEC aan op één van de servo aansluitingen van de cc3d. De buitenste poot is de min (-) en de middelste poot de plus (+). Sluit die niet verkeerd aan want dan blaas je de boel op!! De binnenste poot is de puls die het stuursignaal vormt voor de servo.
     
  9. RWHRV

    RWHRV

    Lid geworden:
    28 sep 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    BREDA
    Hoi Ernst, bedankt voor je antwoord ! Ik ben ervan overtuigd dat na het toevoegen van een BEC alles weer moet werken:) Klopt het dat je de aansluiting ook op een leeg kanaal vd ontvanger kan aansluiten ? Handigste lijkt me eigenlijk gewoon een "lege" servo aansluiting van de cc3d zoals jij al aangeeft. Bedankt voor je tips Ernst ik laat je weten als het gelukt is !
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Klopt helemaal.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Onder de connectoren zijn alle plussen direct met elkaar verbonden, het zelfde geldt voor alle minnen.

     
    RWHRV vindt dit leuk.
  12. RWHRV

    RWHRV

    Lid geworden:
    28 sep 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    BREDA
    Hallo allen,

    Een klenie update, na het plaatsen van een BECU had ik weer power op men cc3d :D

    Helemaal happy , echter na het volgend van de open pilot en alles ingesteld te hebben is het nog steeds r*k.

    Als ik gas geef draaien alle props zoals verwacht op, moet wel meer gas geven dan voorheen om hem in de lucht te krijgen maar zodra ik dat doe slaat de quad gelijk om, naar voor, naar achte,r opzij zit geen voorkeur in.

    Ik dacht dat het zo simpel was als het calibratie process van de open pilot te volgen maarr dit lijkt dus niet zo te zijn.

    Iemand enig idee hoe ik nu verder moet ?

    Alles tips zijn welkom en worden gewaardeerd !

    Bvd .

    Roderick
     
  13. pierreke

    pierreke

    Lid geworden:
    26 okt 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Maastricht
    Controleer de volgorde van de vier regelaars op je controller. Als dit niet klopt krijg je dit effect.
    Stel de voorkant van je quad is te hoog, de controller zal de achterste motoren sneller laten lopen om hem recht te krijgen. Zijn nu 2 motoren verwisselt van voor en achter, gaat de verrkerde kant omhoog. De controller zal nog meer corrigeren en je quad flipt om.

    Zet je quad op een recht oppervlak. Met gas dicht stuur je rustig naar voor, achter links en recht. Telkens moeten twee motoren gaan draaien om de juiste kant op te gaan.
     
  14. pierreke

    pierreke

    Lid geworden:
    26 okt 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Maastricht
    Is het nog gelukt?
     
  15. RWHRV

    RWHRV

    Lid geworden:
    28 sep 2016
    Berichten:
    8
    Locatie:
    BREDA
    Hey Pierreke,

    Allereerst wil ik je bedanken dat je de moeite hebt genomen om op mijn post te reageren. Wegens omstandigheden thuis heb ik niet eerder kunnen reageren dus excuus voor mijn late reactie. Ik weet zeker dat ik de volgorde goed heb aangesloten (1 t/m 4) op mijn cc3d en ik heb ook geprobeerd om gas te geven en dat gaat ook goed in de zin van voor achter links en rechts. Je verhaal klopt echter wel met wat er gebeurt. Eerst moet ik vrij veel gas geven om uberhaupt wat beweging te zien dan heb ik soms het gevoel dat hij wat gaat wiebelen en dan met net iets meer gas flipt hij om. Ik dacht dat het met die open pilot het een kwestie was van instellen en gaan. Nog andere ideeen of suggestties ?
     
  16. pierreke

    pierreke

    Lid geworden:
    26 okt 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Maastricht
    Het is hobby, dat komt pas aan de beurt als alle andere verplichtingen afgewerkt zijn, en er nog wat energie over is.

    Soms zijn het kleine dingen waardoor het niet werkt. Bijvoorbeeld de draairichting van een motor, of verwisselde props. Dan komt hij ook aan een kant niet van de grond. Of een flightcontroller die niet in de juiste richting op de quad gemonteerd is.
    Ik ken alleen cleanflight, Als je de flightcontroller op de pc aansluit kun je in cleanflight de positie van je quad zien. Als je hem kantelt zie je op het beeldscherm dezelfde bewegingen. Kun je dat bij jouw software ook zo zien?
    Tevens kun je in cleanflight de motoren een voor een laten draaien. Daarmee is de juiste positie en draairichting goed te controleren.
     

Deel Deze Pagina