TX16S instellingen - Throttle werkt niet.

Dat heb je goed begrepen...:thumbsup:

...

Ik zie in het manual van de TX16S wel dat je de uitslaggrootte kunt vergroten, maar hoe ik dat eenvoudig uitleg, weet ik even niet zo gauw.

Bedoel je die setting in Outputs: "Extended limits" ? Die heb ik al eens aangezet, maar dat maakte geen verschil. Maar zie mijn post hierboven: het lijkt er op dat de linkerstuurknuppel helemaal geen signalen doorgeeft ..

Kan dat aan de 4in1 module liggen ? Ik heb nog geen ELRS-ontvanger; die komen deze week aan en dan kan ik daarmee eens testen.

Ik ben gestopt met me verdiepen in de nieuwere techniek na het uitkomen van de standaard 2,4 modules (met telemetrie).
Toen besloten dat ik nooit meer iets 'beters' nodig zou gaan hebben.
Ik zie ook echt geen voordeel meer van de latere ontwikkelingen.
Als ik nog iets extra's nodig heb, dan knutsel ik wel wat met Arduino of iets aanverwants.

Dat kan ik tot op zekere hoogte begrijpen, maar ik kom van 35Mhz, dus er is wel wat verbetering mogelijk en Aruino gaat boven mijn petje, vrees ik :-)

Dat stukje TX16S laten we dan aan de resident experts over...
Er zijn vast lieden op dit forum die je zo kunnen uitleggen hoe je dat aan de gang krijgt met een puls tijd van 1000-2000uS......

dan kan ik de zien dat de range loopt van 988us (bij -100%) tot 2012us (bij +100%). Dat is ook te zien bij Mixes (en nu heb ik ook Channels Monitor gevonden)
Maar heb je ook gezien dat die range ook doorlopen wordt als je de knuppel van eind naar eind beweegt? Meestal is dat een gekleurde balk die groter en kleiner wordt, naarmate je verder of dichter bij de middenstand bent.

Je zegt dat je de channel monitor gevonden hebt, dan kun je dus ook zien dat de knuppel werkt.
Wanneer je de knuppel beweegt gaan de balken van monitor op en neer, check zo ook of dat je throttle cut werkt.
Je kunt ook de lengte van de pulsen in milliseconde aflezen.

Als dit het geval is dan zit er ergens een probleem na de programmering in de zender, dan blijft het moduul en de ontvanger over.
Ontvanger werkt op de oude zender, dus dat is eigenlijk uitgesloten.

Check bij de Model setup in de External RF hoe je 'Disable Ch.map' hebt staan. (onderste optie in onderstaand plaatje)
Ik schakel dat eigenlijk altijd in, wat het Mappen van de kanalen tussen de zender en het moduul dan weer uitschakelt.
Ik vindt het mappen juist heel onduidelijk, de firmware probeert volgens mij per geselecteerde Mode de juiste volgorde van de kanalen goed te krijgen.
Maar hierdoor klopt vermoedelijk niet meer wat je in de channel-monitor ziet.

image

Maar het zou vreemd zijn dat ontvanger uitgang 3 en 4 helemaal geen pulsen krijgen vanwege de re-mapping.

Je kunt ook nog proberen om de 'Extended Limits' te activeren, dan kun je een groter bereik aan puls-lengte uitsturen naar de ontvanger.
Dit kan wellicht helpen om de ESC te programmeren, maar zou in principe ook niet nodig hoeven te zijn.

@Rick NT : clever thinking! :beer:
Ben jij trouwens dezelfde Rick die ooit naar de LB dag in Almere was gekomen met een -door de lijnen gevoed- electro trainertje?

Je zegt dat je de channel monitor gevonden hebt, dan kun je dus ook zien dat de knuppel werkt.
Wanneer je de knuppel beweegt gaan de balken van monitor op en neer, check zo ook of dat je throttle cut werkt.
Je kunt ook de lengte van de pulsen in milliseconde aflezen.

Als dit het geval is dan zit er ergens een probleem na de programmering in de zender, dan blijft het moduul en de ontvanger over.
Ontvanger werkt op de oude zender, dus dat is eigenlijk uitgesloten.

Check bij de Model setup in de External RF hoe je 'Disable Ch.map' hebt staan. (onderste optie in onderstaand plaatje)
Ik schakel dat eigenlijk altijd in, wat het Mappen van de kanalen tussen de zender en het moduul dan weer uitschakelt.
Ik vindt het mappen juist heel onduidelijk, de firmware probeert volgens mij per geselecteerde Mode de juiste volgorde van de kanalen goed te krijgen.
Maar hierdoor klopt vermoedelijk niet meer wat je in de channel-monitor ziet.

image

Maar het zou vreemd zijn dat ontvanger uitgang 3 en 4 helemaal geen pulsen krijgen vanwege de re-mapping.

Je kunt ook nog proberen om de 'Extended Limits' te activeren, dan kun je een groter bereik aan puls-lengte uitsturen naar de ontvanger.
Dit kan wellicht helpen om de ESC te programmeren, maar zou in principe ook niet nodig hoeven te zijn.

Ik heb "Disable Ch. map" aangezet (het stond dus niet aangevinkt, nu wel): dan werkt het richtingsroer plots op CH2 en het hoogteroer slaat helemaal naar beneden uit. Door het terug af te vinken, werken beide roeren terug "normaal". De motor reageert nog steeds niet.

Extended limits had ik al geprobeerd. De lengte van de pulsen is =

Ik begrijp niet goed wat die Ch. map precies zou moeten doen: het is idd toch de firmware die dat bepaald ?
Zou het kunnen dat ik verkeerde firmware geïnstalleerd heb ? Ik heb nu tx16s-6b539d0.bin en mm-stm-serial-aetr-air-v1.3.4.0.bin

Stefan

@Rick NT : clever thinking! :beer:
Ben jij trouwens dezelfde Rick die ooit naar de LB dag in Almere was gekomen met een -door de lijnen gevoed- electro trainertje?

Hoi Bruno,

Ben inderdaad een behoorlijk aantal jaar geleden op een LB-dag geweest in Almere.
Rond die tijd hebben we met een groepje inderdaad met dergelijke LB kistjes geëxperimenteerd.
Heb het modelletje nog staan.

upload_2025-1-29_19-17-36.jpeg

Was niet echt een succes meen ik.

Ik begrijp niet goed wat die Ch. map precies zou moeten doen: het is idd toch de firmware die dat bepaald ?
Zou het kunnen dat ik verkeerde firmware geïnstalleerd heb ? Ik heb nu tx16s-6b539d0.bin en mm-stm-serial-aetr-air-v1.3.4.0.bin

Stefan

Zoals ik al aangaf vindt ik het gebruik van de 'Channel Remap' nogal verwarrend. En is het juist strijdig met een van de sterke punten van EdgeTx mijn inziens. Je kunt elke kanaal-bezetting maken die je maar wilt.

Maar zal een poging doen om het uit te leggen, zoals ik het nu begrijp.
Jij hebt nu een AETR firmware op de 4in1 moduul staan.
Dan moet je dus de zender zo programeren dat de kanaal beleging als volgt is:
1: Aileron, 2: Elevator, 3 Throttle, 4: Rudder.
Wanneer je dan een Spektrum.zend protocol kiest dan zal het moduul de kanaal voor de Spektrum ontvanger in de goede volgorde zetten, volgens mij is dat TAER.

Zelf kies ik er dan voor om in de zender de kanalen gewoon direct in de Spektrum volgorde te zetten en de mapping te disablen.

HALLELUJA ! Het ding leeft !

Ik had gewacht tot vandaag tot ik de ELRS ontvangers binnen had (Radiomaster ER8).

Dan heb ik de interne ELRS-module aangezet en de 4in1 uitgezet en de zender gebonden met de nieuwe ontvanger. Dat lukte onmiddellijk en de proefservo werkte op alle kanalen. Het lag dus alvast niet aan de hardware van de zender.
Dan de nieuwe ontvanger even in het model geplaatst en alle servo's op de nieuwe ontvanger aangesloten en alles werkt.

Dan de oude ontvanger terug aangesloten, interne module uit en externe module aan en gebonden met de zender, en alles werkt nu ! Het enige verschil dat ik (misschien) zie is RF Protocol (nu op 2 1F: zie foto hieronder). Ik weet niet zeker meer of dat zo stond (en ik weet trouwens niet wat dat eigenlijk betekent).

IMG20250131182841.jpg

Back