TX16S range problemen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jannus, 14 jun 2021.

  1. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Vlieg al jaren met een kleine UMX Pitts S-16 (mini DSMX ontvanger) in combinatie met de Spektrum DX6i zender en geen enkel probleem met de range. Als ik nu mijn TX16S zender voor dit vliegtuig gebruik (ingesteld op DSM X1F) krijg ik al bij 10m afstand waarschuwingen en bij 15-20 meter is er geen verbinding meer. Wat kan de oorzaak zijn.

    Bij andere vliegtuigen met DSMX ontvangers (AR6210) geeft de TX16S met dezelfde instelling DSM X1F geen enkel range probleem.
     
  2. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    ik heb zelf ook een TX16s en inderdaad mij is ook een vliegtuig weggevlogen met een DSM o2 ontvangertje.. Ik ben overgestapt op Futaba ontvangers en heb geen problemen meer. Heb je wel de laatste software??
     
  3. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Als je het subprotocol op Auto zet ipv DSMX 1F waar kom je dan op uit na het binden? Als het dan ook DSMX 1F is dan maakt dat dus geen verschil.
    Als je een range-test doet, hoe ver kom je dan? Je moet even kijken tot hoe ver je daadwerkelijk controle over het model hebt, los van eventuele meldingen.

    Ik gebruik zelf een AR636B ontvanger met mijn externe MPM (iRangeX IRX4+) en heb de telemetrie waarschuwingen uit gezet, dit omdat de AR636B een "low power telemetry" ontvanger is (het zendvermogen van telemetrie is erg beperkt). De waarschuwingen zijn weg en het bereik is prima ("LoS" gevlogen). Ik sluit niet uit dat het met de ontvanger die je hebt ook het geval kan zijn. Wat je ook nog na kunt gaan is of de antenne(s) van de ontvanger in dezelfde stand staat als die op de zender (anders misschien de antenne op de zender draaien, ik heb 'm altijd in de L-stand staan (dus niet wijzend met het puntje naar het model want dat geeft het minste bereik)).
     
  4. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    De UMX Pitts (parkflyer) heeft een integraal systeem niet direct zichtbaar en bereikbaar ingebouwd waaronder een low telemetrie ontvanger. Kan dat dus niet even vervangen. Zou ook niet moeten omdat er met de DX6i geen problemen zijn. Protocol DMX 1F is middels auto verkregen en past uitstekend volgens de documentatie. Heb antenne nu omhoog staan en flight range lijkt beter. Ga de telemetrie meldingen ook uit zetten. Zie rechtsboven in het scherm van de TX16S een indicator met balkjes staan te dansen. Neem aan dat deze de telemetrie sterkte meet.
     
  5. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Je kan de logging aanzetten via de SDLogs special function met bijvoorbeeld 0,2 seconden loginterval, dat heb ik op al mijn modellen en ik zie dat de TRRS waarden geeft tussen zo'n 30 en 4,5 dB bij gebruik van de AR636B.
     
  6. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Idd handig. Maar wat zegt die trrs waarde over de flight range van je modellen?

    Zie dat de log gegevens ook handig kunnen zijn om bijvoorbeeld je verloren drone op te sporen. En dat geldt straks ook voor mijn heli die wordt uitgerust met GPS.
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2021
  7. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Het telemetrie signaal valt eerder weg dan het besturingssignaal, toen ik de waarschuwingen nog aan had staan was het na een paar meter al critical. Maar het bereik voor besturing is echt prima (al vlieg ik voornamelijk omhoog en niet zozeer ver weg horizontaal gezien).

    Een pieper is ook geen overbodige luxe dan.
     
  8. Sorcerer

    Sorcerer

    Lid geworden:
    24 jan 2005
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Turnhout, België
    Is het een voice waarschuwing? Je krijgt deze omdat het toestel fly-by telemetrie bezit.
    Je kan deze waarschuwingen afzetten in het telemetrie menu:

    [​IMG]
     
  9. Ron

    Ron

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    235
    Locatie:
    Zevenaar
    Ik zag op de website van modelbouwwinkel AEROBERTICS (B) onderstaand artikel bij de TX16S zenders staan. Goed om te weten / misschien heb je er iets aan.

    ! Highly Recommended ! Radiomaster Transmitters Frequency Tuning

    Because of the multi-protocol module, you need to do a frequency tuning per model. Like that, the frequency will be optimised for the protocol that is used. It only takes 2-3 minutes and will prevent failsafe procedures from happening ‘too soon’ & improve the signal quality a lot. For receivers with telemetry: the value for the signal strength is called RSSI (received signal strength indicator , value 0-100 (100 is the maximum value))


    For receivers with telemetry

    1. Bind the receiver (remove all propellers for safety if necessary)

    2. Go into Model Setup > RF Freq. Fine Tune > select this value

    3. Scroll the wheel to the left, the fine tune value will now going negative. Do this until the receiver goes into FailSafe Mode (RSSI value : 0).

    4. When FailSafe is reached, slowly scroll the wheel to the right until the receiver signal is back.

    5. Write down the value/number where the signal got back. By example: -75

    6. Do the exact same thing, but then by scrolling the wheel to the right, so you increase thevalue until FailSafe is reached (RSSI: 0) . Now scroll back left, until signal is back again.

    7. Write down the value/number when the signal got back. (Probably a positive value now, by example 33)

    8. Now add up those 2 values you wrote down. In this example: -75 + 33 = -42. The number you get now, you divide by 2, this gives: -42 / 2 = -21

    9. That should be the number you put at ‘RF Freq Fine Tune’.


    For receivers without telemetry (for example Futaba S-FHSS)

    1. Bind the receiver (remove all propellers for safety if necessary)

    2. Go into Model Setup and select RANGE (low power mode) .

    3. Take a distance of minimum 30 m - 50 m

    4. If you have no receiving or disturbances: go to point 5

    5. Scroll the wheel to the left, the fine tune value will now going negative. Do this until the receiver goes into FailSafe Mode

    6. When FailSafe is reached, slowly scroll the wheel to the right until the receiver signal is back.

    7. Write down the value/number where the signal got back. By example: -75

    8. Do the exact same thing, but then by scrolling the wheel to the right, so you increase thevalue until FailSafe is reached. Now scroll back left, until signal is back again.

    9. Write down the value/number when the signal got back. (Probably a positive value now, by example 33)

    10. Now add up those 2 values you wrote down. In this example: -75 + 33 = -42. The number you get now, you divide by 2, this gives: -42 / 2 = -21

    11. That should be the number you put at ‘RF Freq Fine Tune’.

    The found value can be used for all models/receivers using the same protocol, but when new protocol is used, do this proces again for that protocol/model.
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina