Type 212 schaal 1:96

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 12 mrt 2012.

  1. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Nou Lex, het was mij een gepriegel, maar het werkt, bedankt voor alle advies.
    Ik ben er wel in geslaagd alles onder te brengen in de sail waarin de antenne wegschuifd, het systeem is hetzelfde alleen anders uitgevoerd waardoor het volledig uit zicht is.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. ducharry

    ducharry

    Lid geworden:
    8 aug 2007
    Berichten:
    675
    Locatie:
    IJsselstein
    Briljant gevonden op deze manier, Manfred.
     
  3. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Manfred,

    heb je daar een tekeningetje o.i.d. van? Ik ben ook met periscopen bezig, maar dat gaat elektrisch en een mechanische oplossing vind ik toch wel veel meer betrouwbaar.


    Rob
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Mooi gedaan Manfred! Ik ben ook wel benieuwd naar wat je gewijzigd hebt. Wieltjes ín de buitenbuis, en dat stangetje voor de achterste schuif-buis als vast punt? Wat ik al zei, beetje priegelen is jou wel toevertrouwd!
     
  5. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Dit is het schema wat ik van Lex kreeg,

    [​IMG]



    Die gele dingen zijn de katrollen, dat blauwe lijntje de draadlus die er omheen ligt, die zwarte punten zijn de vaste bevestiginspunten aan de antenne en het vaste deel.

    Lex, wat ik gedaan heb, is het hele verhaal omgedraaid, waardoor alles in de sail past, en ipv katrollen koperen lusjes gebruikt omdat de ruimte in de sail toch wel erg beperkt is.
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Deze misschien iets duidelijker:

    [​IMG]

    en bewegend:



    Maar let wel, de Robbe 212 is schaal 1:40, Marfred zit op 1:96! En dat is heel andere koek! :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Om het verhaal even compleet te maken waarom ik ineens een type 212 aan het maken ben.
    Ik heb namelijk voor een bouwcontest een prijs gewonnen met de in aanbouw zijnde XVIIb.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit is de voorbewerkte romp, even ter vergelijking bij de V80 gezet, lengte is zo rond de 50 cm.

    [​IMG]

    Er is een WTC bijgeleverd in bouwpakketvorm, alle componenten zijn in micro uitgevoerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De voorbereidende werkzaamheden om te zien wat er allemaal past in deze kleine romp, wellicht lukt het ook om wat mini gastorpedo's in te bouwen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een proefpassing van de rompdelen en het X achterstuk, aangezien de meeste onderdelen al zijn voorbewerkt is het een kwestie van pasmaken.

    [​IMG]

    Om aan te geven hoe snel dit daardoor gaat, hier ben ik pas een paar dagen met de rompdelen bezig geweest, meeste componenten even los op hun plaats gepositioneerd.
    Vanaf dit punt heb ik Lex gecontact over het antenne mechanisme, dat kostte mij meer tijd om te bouwen dan alle voorgaande handelingen.
     
  8. ducharry

    ducharry

    Lid geworden:
    8 aug 2007
    Berichten:
    675
    Locatie:
    IJsselstein
    Hè, leuk man, een prijs winnen met zo'n contest!
    Gefeliciteerd!
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    dat is pas een prijs winnen
    inplaats van die accu die je der nu in hebt liggen zou je voor lifepo kunnen gaan
    daar gaat 4 amp in
    ik gebruik oude laptop accu's en ben daar zeer tevreden van
    als je zoals bij u een paket maakt 2S2P dan heb je 8 volt 8 eamp
    wat een zeer lange vaartijd gaat geven
    ik heb nu drie servo's in gebruik die water dicht zouden moeten zijn
    misschien kan je die buiten de wtc gebruiken voor de torpedo's te lanceren
    traxxas 2080 maar dat zijn grote ze hebben ook micro die waterdicht zijn

    enig idee van welk merk de romp is
    gr raf en nee ik heb voorlopig genoeg boten LOL
     
  10. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Harry

    Geinig toch, je doet mee met een boot die helemaal nog niet klaar is, gaat zeker nog enige tijd duren, en dan win je er wat mee.

    Raf,

    Eerlijk gezegd heb ik vorig jaar ook al een prijs gewonnen in 2010 met het torpedo systeem van de VIIC, dat was een complete set van de Kilo onderzeeer van Trumpeter, compleet met een WTC en accescoires en zender, alleen vond ik de 212 leuker om in elkaar te zetten, net iets groter.

    Het zullen waarschijnlijk toch lipo accu's gaan worden, deze zitten er meer in om te zien welke ruimte ik overhoud voor extra dingen.
    Voor het lanceren van de torpedo's zullen die micro servo's wel voldoende zijn, ben niet zo'n voorstander van waterdichte uitvoeringen, ze zullen wel goed werken, maar toch.

    De romp is van David Merriman, het origineel kwam van Steve Neill, Merriman heeft de plug verder gedetailleerd en extra accessoires toegevoegd zoals, complete X tail, propellor, antenneset etc.
    Je moet het meer zien als een voorbewerkt bouwpakket, als je dit zo uit de doos bouwt zonder extra dingen dan heb je in een paar maanden een leuke kleine sub.
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    ja ik dacht het wel dat het een DM romp was
    ik herkende een paar zaken die hij op zijn rompen na de foxtrot die hij ook gebouwd heeft ook op andere rompen is gaan toepassen , en de wtc is helemaal zijn handels merk

    blijft een mooie handige boot ,vooral het formaat
    de servo gebruik ik om de voorste duikroeren bij de type XXI uit te plooien
    indien dit naar behoren werkt komt het in de fox ook zo te zitten
    gr raf
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    dubbele posting het forum heeft weer kuren
     
  13. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Alles gaat gestaag aan deze kleine boot, ik ben nu al aardig wat verder, mede door de grootte gaat het niet snel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het voorste luik functionerend gemaakt, hierdoor kan ik de bovenkant vast zetten met de schroevendraaier en na gebruik afsluiten zodat alles uit zicht blijft.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Achterop de boot een ander klein luikje met hetzelfde doel als het voorste luik.

    [​IMG]

    Het vastlijmen van de beugels waarin de WTC buis komt te liggen.

    [​IMG]

    Het verder openmaken van de toren en toevoegen van een echte rvs railing en koperen deurtje.

    [​IMG]

    Het deurtje kan gewoon open, niet zozeer dat het nut heeft, maar het blijft een leuke toevoeging.

    [​IMG]

    Navigatie verlichting in productie, er zitten drie van deze units op de boot.

    [​IMG]

    Meer om een idee te geven op welke grootte je bezig bent, dus echt werkende verlichting zit er niet in.

    [​IMG]

    De verlichting is ondergebracht achter twee ramen aan de voorzijde en in een gedeelte achterin de toren, hier heb ik de ramen opengemaakt en op maat gevijlt.

    [​IMG]

    En als je dan de boel openmaakt moeten er uiteraard weer ramen in, gemaakt van een strip doorzichtige styreen, verhit met de aansteker en dan in zoveel mogelijk in vorm gebogen met de lijn van de toren.

    [​IMG]

    Houders van styreen gemaakt om de navigatieverlichting te kunnen vastzetten.

    [​IMG]

    Een proefpassing om te kunnen zien wat het uiteindelijke beeld gaat worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Beide ramen vastgelijmd met 2K lijm, het voordeel van deze lijm is, dat deze na uitharding geen residu geeft op de ramen, wanneer je CA lijm gebruikt zie je vaak die witte uitslag en ik wilde ze graag schoon doorzichting houden.

    Ik heb ook al de staart erop zitten en ben druk bezig met het bewerken van de romp met wat extra toevoegingen, zal later ook dit laten zien, anders wordt het wel erg veel in een keer.
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Nou, met SMD leds is die navigatieverlichting best wel werkend te krijgen, toch? Dus hop, aan de slag! ;)

    Maar zonder gekheid, alle respect voor dit priegelwerk. :D
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ja moet ik ook wel zeggen dat het met smd leds wel zou moeten lukken
    in de fox komen ze ook te zitten
    voor de eerste keer een boot van mij met verlichting ;schrijf dat maar op want dat zul je niet veel tegen komen

    gr raf
     
  16. hms kortenaer

    hms kortenaer

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    170
    Locatie:
    delft
  17. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    SMDleds?, Nee he, kan ik weer opnieuw beginnen met de navigatieverlichting.
     
  18. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Manfred,

    Voor je met iets anders ook opnieuw moet beginnen, denk je nog aan de 'treeplank' onder de torendeur? Ziet er wat knullig uit als de eerste beste matroos die daardoor naar buiten komt meteen in zee flikkert ....

    [​IMG]

    Verder weer de bekende MFR kwaliteit bouwwerk !!!

    SMD leds heeft Conrad trouwens met de draadjes er al aan gesoldeerd. Scheelt heel wat gepruts.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Nou lekker dan, Manfred... ;)Doe je je best om een stukje vakwerk te leveren, krijg je commentaar dat het functioneel moet worden... Al je werk voor Jan Doedel.:(

    Ziet er nu al geweldig uit!
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik had geen commentaar hoor alleen dat het mooier met licht zou zijn
    dat is volgens mijn een opmerking LOL
    gr raf
     

Deel Deze Pagina