Type Brushless motor voor voerboot

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Berster, 24 mei 2014.

  1. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hallo allemaal,

    Welk type brushless motor + regelaar kan ik het beste nemen om in mijn voerboot te bouwen?
    Het gaat dus om een werkboot (maar hij mag best snel zijn natuurlijk) waarmee ik dus minimaal 1 - 2 uur oid zou moeten kunnen varen zonder accu op te laden(liefst meer natuurlijk)?
    De boot weegt zonder accu's ongeveer 6 kilo en hij is 2 motorig?
    En wat voor LiPo accu's zouden hier het best bij passen?

    alvast bedankt,

    grt
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Dit is een vraag van de categorie:
    "Ik heb een gele auto van 1200 kilo. Wat voor motor moet daarin?"

    Zonder foto's weten wij helemaal niks; kunnen we ook geen fatsoenlijke adviezen geven.

    Nou, vooruit, ééntje dan:
    Brushless motoren zijn niet de meest geschikte voor voerboten.
    De meesten draaien veel te veel toeren. Daarmee ben je dus slagroom aan het kloppen in het water.
    Volgens mij houden vissen daar niet zo van...
     
  3. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    op dit moment zitten er robbe 755/40 motoren in en daarvoor de 720BBs,
    Kunnen jullie hier wat meer mee?

    grt
     
  4. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Laagtoerige buitenlopers (outrunners) gebruiken, niet te zuinig doen met de diameter van de motoren. Neem ze ongeveer zo groot als je schroeven.
    Als je onder de 8000-9000 toeren onder last blijft valt het wel mee met het slagroomkloppen.
     
  5. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Zeker geen rekening gehouden met maximaal aantal rpm wat je schroef mag hebben ;)
    Kleine werkschroeven werken al niet meer boven de 4000 rpm, ook kunnen veel schroeven van raboesch niet meer als 6000 rpm hebben
     
  6. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Als je middels borstelloze motoren de prestaties wilt verbeteren moet je minimaal nieuwe motoren + regelaars al of niet omkeerbaar aanschaffen.
    Zitten er roer(en) op of is hij met de motorvermogen gestuurd?
    Mogelijk ook een grotere accu.
    Voor goede prestaties moet je dus het een en ander weten over hoe zo een nieuwe setup berekend moet worden.
    Het begint allemaal met hoeveel vermogen zit er nu in en wat moet het worden en daar voor moet je het nodige weten over elektrotechniek.
    Ga je daar dus eerst in verdiepen of laat het gewoon zo als het is.
    Langere vaartijd met een grotere accu capaciteit is natuurlijk simpel te realiseren maar met meer vermogen gaat dat weer verloren dus het is maar net wat je belangrijk vindt.
    Borstelloze motoren hebben als voordeel alleen dat ze veel lichter wat efficienter en goedkoper tegenwoordig voor hetzelfde vermogen maar in een voerboot is gewicht niet zo belangrijk.;)
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2014

Deel Deze Pagina