Type Lagers en toepassing

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door motorsports, 8 aug 2013.

  1. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Geachte MBF'ers,

    Ik de wintertijd is vaak de ideale tijd om onderhoud te plegen aan de auto , nu gaan bij mij meestal alle lagers uit de auto en komen er nieuwe lagers is , ongeachte de staat .
    Tijdens het rij seizoen loop ik de lagers regelmatig na en controleer ik deze op spelling en slijtage , regelmatig krijgen ze druppeltje olie of worden ze dik met siliconen spray ingespoten.
    Bij indoor rijden op tapijt , gebruik ik de blue sealed lagers die ik via Ebay heb aangeschaft , voor gemiddeld 10 euro per setje.Dit werkt prima , mits regelmatig controle en schoonmaken .
    Voor buiten gebruik , zullen de lagers aan iets andere eisen moeten voldoen, omdat daar meer invloeden zijn van buitenaf , bv stof, zand, vocht ect .

    Nu mijn vraag , bij vervanging welke type lagers worden gebruikt?

    -originele lagers fabrikant on,- off-road auto ?
    -ander merk, bv gekocht via Ebay ?
    -ceramische lagers?
    -blue sealed lagers?
    ect .

    Nu wil ik graag winkel besprekingen voorkomen, maar het merk noemen is toegestaan .

    Graag jullie ervaringen met welk type auto en type lagers .
    Hopelijk een mooi overzicht in de gebruik lagers en type auto .

    Gr Rob
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Gewoon even wat opmerkingen:

    - Een goed stalen lager is beter dan een goedkoop chnees ceramisch lager.
    - in sommige toepassingen gaan lagers nu eenmaal kapot en kan je beter een bulk goedkope stalen lagers halen en regelmatig vervangen.
    - blue seal of wat dan ook is merk specifiek, zegt niets over de kwaliteit.
     
  3. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Dat van die blauwe seal was meer om aan te geven wat voor type lager het is ,tuurlijk heb je ook duurzame lagers met een blauwe seal ,maar voor $1-2 per lager zijn het voor mij "goedkope " lagers .

    Ik zit ook te denken aan lagers van het merk Boca om die in de off-road te plaatsen
     
  4. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Ik gebruik gewoon de stock lagers, maar heb nu een setje binnen gekregen van Boca, met de green seal, omdat dit daarbij staat:

    RC Car & Truck Green Seal Bearing kits have been an industry standard for many years and are specially designed for off-road or excessively dirty driving environments.

    En dat is precies wat ik ga doen :)
    Maar ik heb ze dus nog niet getest..
     
  5. vonkentrekker

    vonkentrekker

    Lid geworden:
    7 feb 2009
    Berichten:
    864
    Locatie:
    Maastricht Airport.
    Ik kijk (keek in het verledenvooral bij bigscale) bij de "lokale lager shop"
    Omdat er veel gewicht en grote krachten op kwamen (26 cc getuned met fatpower "demper") nam ik altijd de betere SKF en FAG lagers met metalen dichting extra waterdicht.
    Niet goedkoop maar goedkoper dan in de modelbouwshop, en beter.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Klopt helemaal. Bij SKF en alle andere groot industrie lagerfabrikanten koop je lagers met een uitgebreide specsheet. Bij RC lagerfabrikanten zijn er vaak geen specs te vinden en is het altijd maar weer de vraag wat je koopt.

    Het is alleen jammer dat merken zoals SKF geen passende lagers heeft voor RC motoren zoals de veel gebrukte 14x25.4 , Ik zou daar veel vertrouwen in hebben dat die wel lang heel blijven.
     
  7. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
    Ik heb ze zelf nog nooit vervangen. Omdat de het deden, ik doe er wel langer dan een jaar mee. Ik rijd gewoon voor me lol en als ze nog goed draaien dan vervang ik ze ook niet.

    Zelf onderhoud ik ze wel, ik smeer wel olie/mengsmering soms op de lagers.
    Dat doe ik als ik de wagen heb schoon gemaakt met meneer de tuin slang ;)

    Ik doe dit al heel lang zo en nooit problemen met lagers etc.
     
  8. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Er zou weinig verschil moeten wezen wbt de kwaliteit mbt de manier van afdichting, bij 1 en hetzelfde merk, de kunststoffen afdichting (bleu, red orange, ??? seal) zou beter moeten afdichten tozv de metalen schildjes, terwijl ik af en toe het vermoeden heb, dat de seal enigszins krimpt??

    Onderhoud aan lagers met een kunststoffen schildje, is vele malen eenvoudiger dan met een metalen afdichting, voor “echt goed onderhoud, en kwaliteit behoud” moet nu eenmaal toch, de schildjes helemaal verwijderd worden, een sonisch bad blijkt in vele gevallen niet afdoende, wie daaraan twijfelt moet maar eens de seal verwijderen na het reinigen in een sonisch bad. De beste methode van reiniging blijft nog steeds: schildjes verwijderen beide zijden, lager op bv 1 poot van een punttang plaatsen, in spuiten met remmenreiniger (soms eerst in WD-40 spuiten als ze erg vervuilt zijn of er corrosie gevormd is) dan met een pistool van een lucht compressor op het lager richten, dat deze vanzelf gaat ronddraaien, dit enkele malen herhalen, wanneer het lager zowat gaat fluiten en bijna niet meer tot stilstand komt als je gestopt ben met spuiten, dan is hij pas echt schoon….een paar druppeltjes “goede olie” erin (geen olie op silicone basis, leuk voor de buiten kant, geen goede smerende werking), en hij is weer bruikbaar…ik gebruik uitsluitend speciale SKF lager smeermiddelen, deze zijn niet te evenaren door het spul wat je in de handel kan kopen…helaas zeer slecht verkrijgbaar…en zeker in kleine hoeveelheden…!!!

    Voor de dure SKF lagers zou ik alleen gaan in bv motoren of andere situaties die speling gevoelig zijn of een hoog rpm kennen, lagers die bv het diff op zijn plaats houden kunnen gemakkelijk met een wat goedkopere oplossing overweg, RC-wiellagers krijgen dermate klappen te verduren, en veel hoeveelheden vuil, dat dure lagers ook daar snel een verkorte levensduur hebben…!!!

    Lagers bij een rc dealer of importeur zijn van verschillende kwaliteit, zelfs nooit constant bij dezelfde importeur, soms bevatte ze niet eens hetzelfde aantal kogeltjes, de schildjes zijn van een ander formaat alsmede de veer die het schildje op zijn plaats houdt, geen pijl aan te trekken, ook de prijs is totaal geen garantie tozv de kwaliteit, en “de claim” dat ze SKF lagers leveren…???
     
  9. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    Echte goede lagers zijn van FAG, INA of SKF. en voor buitengebruik zou ik in ieder geval de 2RS uitvoering nemen. Deze is aan beide zijden afgedicht met kunststof.
    Metalen afdichtingen zijn namelijk niet geheel afgesloten.

    Een chinees lager gaat veel korter mee als dat lager op zijn grens loopt qua toeren en belasting. Over het algemeen kunnen de lagers het ruimschoots aan.

    Maar even een rekenvoorbeeldje met een 626 lager met afdichting :
    Een pingpong lager kost € 1,81
    hetzelfde lager van SKF lager kost € 8,96
    Daar kan je het lager dus 5x voor vervangen !


    Je kan er dus voor kiezen om het regelamtig te vervangen of een lange tijd
    met hetzelfde lager te doen. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar levensduur, dus eerst een chinees monteren en als die in no-time omzeep is, een merklager monteren. Bij motoren altijd een merklager monteren.
    Je kan een merklager altijd herkennen door het merk op het lager zelf, staat dat er niet op, dan is het waarschijnlijk een goedkopere uitvoering.

    Lagers schoonmaken moet je willen, ik ben er geen voorstander van.
    Kleurtjes afdichtingen ? Gewoon verkoopmiddel / hype en heeft geen toegevoegde waarde voor
    het lager zelf.
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2013

Deel Deze Pagina