Op de site van multiplex vind je wel een "rekenmachientje" om de nodige trekkracht te berekenen, maar neem zeker een servo die meer trekt als het resultaat van de berekening! Ik vind dat hij altijd lage resultaten geeft. directe link;
http://www.multiplexrc.com/calcservo.htm
Verder moet je zelf een beetje letten op de toepassing. Als de servo een relatief groot roer moet aansturen, neem dan liever een servo van grotere afmeting ipv een miniservo met dezelfde trekkracht. De tandwielen van een groter formaat servo zijn meestal degelijker dan die van mini's. Ook metalen tandwielen zijn beter in dit geval maar duurder. Dit natuurlijk als het gewicht niet uitmaakt.. :?
Snelle servo's zijn eigenlijk nooit echt nodig, maar maken het soms makkelijker. In een trainer hoef je geen ultra-mega-high-speed servo te steken, dit voel je toch niet. In een 3D model of helicopter is het bijvoorbeeld wel makkelijker als je snellere servo's hebt. Het zijn echt maar in sommige toepassingen dat je voeld dat de servo's "snel" zijn.
Ook is er zo nog iets wat anderen "kwaliteitsservo's" noemen, zoals bijvoorbeeld S3001, een dure servo met weinig trekkracht en redelijk traag voor z'n prijs, maar hij schijnt "degelijk" te zijn. Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met "low end" servo's, maarja, naar het schijnd als je er zo één gehad hebt en de tandwielen gevoeld hebt, wil je er geen andere meer :? nooit aan beginnen dus :lol: :wink:
(oeioei, ik heb zo'n naar voorgevoel dat er hier een paar mensen niet akkoord mee zullen gaan :? :roll: )
En verder buiten de theorie; ik kijk bij servo's meestal naar de prijzenkolom, dan kan ik meestel snel al een hoop servo's schrappen

:roll: :wink:
khoop dat je der wat mee kan! :roll: :wink:
Niels