type servo

• Topicstarter Topicstarter gerritl
  • Startdatum Startdatum
G

gerritl

Guest
Hoe en waar kun je teweten komen welke eisen je aan de servo's moet stellen ? Zijn daar tabellen , berekeningen of lijsten voor en zijn deze via internet te raadplegen .Deze vraag kwam bij mij op , omdat er zo'n verscheidenheid aan servo's is .
groetend , Gerrit

Er zullen best wel tabellen voor zijn, maar als je een servo gaat kopen dan kunnen de mensen in de winkel je het beste helpen. Je kan de situatie uitleggen en zij kunnen je vragen wat je wil. Een hoog kwaliteit servo, een goedkope servo, een lichtgewicht servo, een sterke servo...you name it.

Dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken . Maar ik wil zelf wat , waar , waarvoor en waarom , omdat ik het zelf wil kunnen waarom wat ik doe .
Gerrit

En bedankt voor je reaktie Kor :( Het is de laatste tijd blijkbaar te lang te warm geweest ;)

@Gerrit
Denk je nog veel reakties te krijgen hier? Je kunt blijkbaar veel zelf bedenken dus heb je dit forum niet nodig.

@allen
Ja, ik heb een pestbui ;) Over drie uur vakantie :)

Nee, daar zijn geen lijsten voor :lol: . De eisen aan een servo stel je voornamelijk zelf. Alleen de minimale trekkracht wordt naar mijn idee door het model bepaald, de rest is naar eigen voorkeur (maat, gewicht, snelheid etc. maar dat weet je waarschijnlijk al :wink: ).

Op de site van multiplex vind je wel een "rekenmachientje" om de nodige trekkracht te berekenen, maar neem zeker een servo die meer trekt als het resultaat van de berekening! Ik vind dat hij altijd lage resultaten geeft. directe link;
http://www.multiplexrc.com/calcservo.htm

Verder moet je zelf een beetje letten op de toepassing. Als de servo een relatief groot roer moet aansturen, neem dan liever een servo van grotere afmeting ipv een miniservo met dezelfde trekkracht. De tandwielen van een groter formaat servo zijn meestal degelijker dan die van mini's. Ook metalen tandwielen zijn beter in dit geval maar duurder. Dit natuurlijk als het gewicht niet uitmaakt.. :?

Snelle servo's zijn eigenlijk nooit echt nodig, maar maken het soms makkelijker. In een trainer hoef je geen ultra-mega-high-speed servo te steken, dit voel je toch niet. In een 3D model of helicopter is het bijvoorbeeld wel makkelijker als je snellere servo's hebt. Het zijn echt maar in sommige toepassingen dat je voeld dat de servo's "snel" zijn.

Ook is er zo nog iets wat anderen "kwaliteitsservo's" noemen, zoals bijvoorbeeld S3001, een dure servo met weinig trekkracht en redelijk traag voor z'n prijs, maar hij schijnt "degelijk" te zijn. Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met "low end" servo's, maarja, naar het schijnd als je er zo één gehad hebt en de tandwielen gevoeld hebt, wil je er geen andere meer :? nooit aan beginnen dus :lol: :wink:
(oeioei, ik heb zo'n naar voorgevoel dat er hier een paar mensen niet akkoord mee zullen gaan :? :roll: )

En verder buiten de theorie; ik kijk bij servo's meestal naar de prijzenkolom, dan kan ik meestel snel al een hoop servo's schrappen :) :( :roll: :wink:

khoop dat je der wat mee kan! :roll: :wink:

Niels

@ron vcan sommeren

Is het niet zo dat alleen de verstelkracht toe doet?
Als de vasthoudkracht klein is is de servo geneigd om te gaan versrstellen. En wat heb je aan een servo die wel een grote vasthoudkracht heeft maar niet genoeg kracht heeft om vervolvgens te gaan verstellen?

:? :) ik zag dit zo staan en ik dacht klopt dit wel? :) :( :?

Andere motivaties zijn altijd welkom, vooral als ik het niet juiste heb :roll: :wink:

greetzzs

Christopher.

Back