Type servo's voor grote motorboot

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Rizo, 8 okt 2013.

  1. Rizo

    Rizo

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    26
    Beste Allemaal,

    Ik ben relatief nieuw in de modelbouw als het gaat om varende schepen. Inmiddels heb ik ruime ervaring bij het vliegen, maar de volgende uitdaging ligt op het water.

    Mij is gevraagd een oplossing te zoeken voor een catamaran (4,5 m lang) die van afstand bestuurd moet worden. De aandrijving wordt een buitenboordmotor.

    Nu is mijn vraag wat voor een servo's hier ik voor nodig heb. Wat voor krachten komen er op de roeren te staan? Ik heb nu het idee om te sturen met twee roeren en eventueel met de motor die in het midden is gemonteerd.

    Het moet dus degelijk materiaal zijn, dat een stootje kan hebben.

    Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

    Groeten,

    Rizo
     
  2. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Ik zou eens kijken naar servo's die in de Bigscale auto's als stuurservo worden gebruikt. (De Multiplex Rhino Digi4 bijvoorbeeld) die zitten allemaal zo rond de 20kg/cm trekkracht, en kunnen mechanisch aardig veel hebben. In de bigscale auto's worden deze servo's ook wel vaker in tandem gebruikt. dat luisterd bij de afstelling wel vrij nauw, maar kom je dus op vrijwel 2x de kracht uit.
     
  3. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Een catamaran? Een zeilboot of motorboot?
    Het lijkt mij dat daar nogal wat verschil in zal zitten qua krachten op het roer, i.v.m. de ontwikkelde snelheid.
    En dan een ding van viereneenhalve meter!!

    Ik zou denken, dat als je van die grote auto servo's uitgaat, en 2 roeren hebt, er dan 2 servo's in te zetten, elk één voor elk roer.
    En die kun je dan gewoon met een Y kabeltje verbinden?