Type servo's voor grote motorboot

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Rizo, 8 okt 2013.

  1. Rizo

    Rizo

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    26
    Beste Allemaal,

    Ik ben relatief nieuw in de modelbouw als het gaat om varende schepen. Inmiddels heb ik ruime ervaring bij het vliegen, maar de volgende uitdaging ligt op het water.

    Mij is gevraagd een oplossing te zoeken voor een catamaran (4,5 m lang) die van afstand bestuurd moet worden. De aandrijving wordt een buitenboordmotor.

    Nu is mijn vraag wat voor een servo's hier ik voor nodig heb. Wat voor krachten komen er op de roeren te staan? Ik heb nu het idee om te sturen met twee roeren en eventueel met de motor die in het midden is gemonteerd.

    Het moet dus degelijk materiaal zijn, dat een stootje kan hebben.

    Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

    Groeten,

    Rizo
     
  2. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Ik zou eens kijken naar servo's die in de Bigscale auto's als stuurservo worden gebruikt. (De Multiplex Rhino Digi4 bijvoorbeeld) die zitten allemaal zo rond de 20kg/cm trekkracht, en kunnen mechanisch aardig veel hebben. In de bigscale auto's worden deze servo's ook wel vaker in tandem gebruikt. dat luisterd bij de afstelling wel vrij nauw, maar kom je dus op vrijwel 2x de kracht uit.
     
  3. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Een catamaran? Een zeilboot of motorboot?
    Het lijkt mij dat daar nogal wat verschil in zal zitten qua krachten op het roer, i.v.m. de ontwikkelde snelheid.
    En dan een ding van viereneenhalve meter!!

    Ik zou denken, dat als je van die grote auto servo's uitgaat, en 2 roeren hebt, er dan 2 servo's in te zetten, elk één voor elk roer.
    En die kun je dan gewoon met een Y kabeltje verbinden?
    Dan heb je mechanisch ook niets uit te lijnen.

    Maar ik vraag me af of voor zo'n groot ding grote servo's sterk genoeg zijn.
    Misschien een motor met een spindel, en een externe lineaire potmeter of zoiets?

    Ten overvloede: dit zijn dus geen ervaringen, maar meer een aantal observaties, als je daar ook iets aan hebt ;-)

    Cor
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België

    het kan dus wel
    maar ik denk dat die mensen geen info gaan geven

    gr raf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    In principe is daar een schatting van te maken als je de afmetingen van het roer en de vaarsnelheid kent. Dan laat zich het moment op het roer wel uitrekenen.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  6. seahawk32

    seahawk32

    Lid geworden:
    9 jul 2010
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Landgraaf
    4.5 meter is toch echt al een boot, geen model meer. Dat gaat een 'gewone' servo niet meer trekken.

    Als het geen roer betreft, maar een buitenboordmotor is dit al stuk lichter (weinig druk), maar wel gevaarlijk. Je mag hier ook niet zonaar mee varen, zonder bemanning dan, maar dat begrijp je wel denk ik.

    Beste oplossing is gaan voor de echte nautische oplossingen, die dus ook in (plezier) boten worden gebruikt. (ik heb er zelf een). Dus hydroliek besturing en anders wellicht beter denk ik gebruik van lineaire motoren c.q. Electrische cilinder motoren, bv van Bosch-Rexroth (Vetus o.a.) of Festo, bijvoorbeeld bij de Bruin Techniek of zo. Prijzen zijn wellicht hoger, maar vallen wel mee hoor.

    Let er wel op dat er veel 'mindere' kwaliteit op de markt is, dus zeker afhankelijk van wat je wilt en hoe (vaak) je het gaat gebruiken. Je koop ze ook al op ebay voor weinig soms (chinees), maar persoonlijk zou ik daar niet voor gaan. Festo is volgens mij wel een redelijk betaalbaar alternatief. Neem wel uiteraard een dubelwerkende voor sturing. Voor gas zou ik ook een nemen, en niet met een servo werken.

    Uiteraard alleen mijn mening en tips. Wel leuk project, ga het volgen.
     
  7. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Wat zou kunnen (denk ik, uiteraard geen garantie ;-) ) is zelf een servo maken.
    Je kan dan een 12v ruiten wisser motor uit een auto ombouwen tot servo.
    Hier moeten wel voorbeelden voor te vinden zijn.
     
  8. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    persoonlijk zou ik gaan voor het volgende:

    GAS: simpel, echter wel wat doe het zelf werk... dit kun je inbouwen in de motor, gas hevel gaat over het algemeen (bij nieuwe motoren) zeer licht, als je alles van de externe bediening en afstandsbediening op de motor los koppelt, kun je daar relatief simpel een servo aan hangen (als je beetje handig bent dan)

    BESTURING: zoals seahawk al aangaf, zou ik hier voor hydraulische besturing gaan en deze dan dmv autopilot oid aansturen (zijn voor bijv zeilboten diverse verkrijgbaar)
     
  9. Rizo

    Rizo

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    26
    Dank voor het meedenken. Aangezien de beste oplossing niet per direct voor de hand ligt, is het zoeken en meerdere meningen ventileren een noodzaak.

    Hier heb ik ook aan gedacht. Wellicht wordt dat de eerste tussenoplossing voor de eerste proefvaart. Het is een lowbudget project voor dit moment en wanneer de testen bevallen, gaan we verder investeren. Ik heb mogelijk nog een paar van zulke motoren liggen, ik ga eens kijken wat ik daar mee kan.

    Momenteel is de status van het project dat op de catamaran (wat eerst een roeiboot voor aangepast roeien was) een buitenboordmotor is geplaatst. De hele constructie moet wel stevig zijn, maar alles is degelijk aangepast met een houten plateau. De eerste testvaart (met persoon op de cat) heeft al plaatsgevonden en de snelheid blijkt er goed te zitten. (testvaart was met een 8 pk motor).

    De volgende stap is om twee roeren te maken aan elke romp. Dit wordt een roertje met een stang door de romp, uitstekend aan de bovenzijde. Supersimpel, maar wel effectief. Aan de bovenkant kan er dan met kabels aan de hevel uitslag aan de roeren worden gegeven. Mbv een motor, moet die bestuurd gaan worden.

    Ik heb wat foto's op mijn telefoon staan, ik zal eens kijken of ik die ergens kan posten.

    Groeten,

    Rizo
     
  10. Rizo

    Rizo

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    26
    Een korte vraag mbt de besturing.

    Ik had een oude zender met een 35 Mhz maa ik begrijp dat dat niet voor boten mag/geschikt is. Ik ben aan het uitkijken voor een 2.4 mhz zender en ontvanger, maar ik heb een beperkt budget. Nu zie ik via hobbyking dat er veel te koop is, tegen geen hige prijzen. Kunnen jullie iets aanraden op basis van verhalen of ervaringen?

    Ik ben erg benieuwd!
     
  11. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Ik heb nog een graupner mx16s met 40mhz of 2.4ghz in de aanbieding
     
  12. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    Rizo, waarom roeren aan de romp. motoren van 8 pk en hoger kun je net zo goed zelf laten sturen (is vaak afstandsbediening voorbereid)
     
  13. Rizo

    Rizo

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    26
    Je hebt een PB!

    @Kuperus: Ik wil de 8 pk niet voor in de toekomst gebruiken, want het is met 8 pk echt zwaar overpowered. Ik heb niet vol gas geprobeerd, want met weinig gas spoot die al vooruit.
    Het liefst wil ik een elektrische motor monteren, maar eerst maar eens de de boot varend krijgen (op afstand). De boot is vrij lastig door de bocht te krijgen op alleen de motor, vandaar dat ik extra roeren wil monteren.
     
  14. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    gezien het om een catamaran gaat zou ik ook gaan voor twee electro aandrijvingen, elke drijver 1.

    Dan ben je ook van je roer probleem af, twee regelaars die je motoren sturen lijkt me dat dat prima zal gaan.... geen zware servo meer nodig.

    waarom eerst een lastige besturing maken voor een 8pk aanhangmotor als deze er straks toch weer af gaat??
     
  15. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    Rizo, wist niet dat die 8 te zwaar was, wat je natuurlijk altijd kan doen, is van marktplaats 2 van die fluistermotortjes kopen en aan elke drijver 1 monteren. die aansturen met electro regelaar en je bent klaar. vele malen makkelijker dan roeren en dat soort dingen.

    en ja... een cat wil eigenlijk alleen maar rechtuit... grote voor- en tegelijk ook nadeel van een cat :)...
     
  16. Rizo

    Rizo

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    26
    Het 'probleem' is dat de cat wel snel moet kunnen varen/accelereren. Het doel is minimaal 20 km/hr, vandaar dat het vermogen er wel moet zijn om de hele startmassa van zijn plek te krijgen.

    De roeren zijn geen probleem, vrij gemakkelijk te monteren en te demonteren wanneer nodig. Ook de aansturing van de roeren moet denk ik het probleem niet gaan worden met een ( relatief ) zware electromotor.

    Ik heb nog een lichtere motor liggen die ik erop wil monteren, waarvan ik denk dat het genoeg moet zijn voor de boot. Het liefst heb ik een electromotor ipv benzine, maar stap voor stap.

    I'll keep you posted! ;)
     
  17. Rizo

    Rizo

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    26
    Helaas is er een einde aan dit project gekomen, ... :(

    Wegens de beeindiging van de plek waar de boot lag en situatieverandering van mijn projectgenoot, is er besloten om het project voorlopig niet door te zetten.

    Mits ik nog een plek vind, waar de boot kan liggen, is die nu ieg te koop....:confused::( (Helaas heb ik geen tuin waar die in kan liggen,...)

    Het gaat om een catamaran van polyester van 5,5 meter lang en 1 meter breed. Het is net mogelijk om er met een persoon op te zitten, de boot heeft al gevaren met een 5 pk benzinemotortje er achter.

    Er is een versteviging gemaakt om een motor er aan te hangen en er is een begin gemaakt met het inbouwen van roertjes.

    Het plan was om er een electromotor aan te hangen en met grote servomotoren de boot te kunnen sturen op afstand. Vanwege het lage gewicht is een hoge snelheid met weinig vermogen relatief makkelijk haalbaar.

    Als iemand wat in het project ziet, laat mij het weten. Ik zie het graag vertrekken naar iemand die er wat mee kan. Als ik geen plek vind en ik vind niemand die het overneemt, moet de zaag er helaas in en dat zou ik zonde vinden.

    groet,

    Rizo
     

Deel Deze Pagina