Type XVIIb schaal 1:30

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 2 jun 2011.

  1. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    De V80 vaart naar behoren en dus de knoop doorgehakt voor een nieuw project, de Walter XVIIb.
    Ik ben ongeveer een maand geleden begonnen met de bouw van de plug, ben nu druk bezig deze te plamuren en te schuren.
    Foto's dus,

    [​IMG]

    Allereerst de tekening laten vergroten naar schaal 1:30, dit keer wel voldoende spanten aanwezig.

    [​IMG]

    Alle spanten uitgeknipt en op het hout geplakt, daarna met de figuurzaag uitgezaagd en geschuurd.

    [​IMG]

    Proefpassing op de tekening om te zien of alles past ivm de grootte.

    [​IMG]

    In tegenstelling tot de V80 gebruik ik de spanten als mal voor het zagen van de styrodureblokken, dan krijg je dit als afval.

    [​IMG]

    Na flink wat zagen krijg je dan dit, de losse onderdelen waaruit de plug wordt gemaakt.

    [​IMG]

    Het begin van het lijmen van de losse delen, door de opstaande rand aan de plank weet ik zeker dat ze recht wordt aan de dekzijde.

    [​IMG]

    Na al het geplak krijg je dan dit, twee helften van styrodure.
    Zoals Raf al tijdens de bouw van de V80 opmerkte is het eenvoudiger schuren zonder de houten spanten ertussen.

    [​IMG]

    Momenteel ben ik op dit punt bezig met het bewerken van de plughelften
    Om de overgangen tussen de losse delen glad te krijgen gebruik ik gipsplaatvuller, makkelijk op te brengen en te schuren.

    [​IMG]

    Beide helften al wat bewerkt met de gipsplaatvuller, de staartdelen moeten nog in de vorm geschuurd worden.

    [​IMG]

    Beide helften aan elkaar getaped, allereerst om te zien hoe het gaat worden, en te zien of de helften gelijk zijn.
    Het meeste werk geeft het boeggedeelte, er zal nog aardig wat plamuren en schuren gaan inzitten totdat de vorm goed is.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2011
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hou jij nou nooit op Manfred? Het ene mooie project na het andere! Succes met de bouw van deze XVIIb, ik ga het weer volgen.
     
  3. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ik probeer slechts Raf in te halen Lex :p, dit project stond al enige tijd op het verlanglijstje.
    Heb eerst de V80 gebouwd om ervaring op te doen met een 1 motorige duikboot, de XVIIb gaat een combinatie worden van de ervaring met de VIIC en de V80, er valt nog zoveel te leren.
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    manfred dat inhalen is verloren moeite hahahaha
    want ik heb nog een project na de foxtrot lol
    al gaat het dit keer een kleintje worden
    klein dik en met 1 propeller en alweer russies
    tja vroeger duitse boten en nu russiese
    er was planning voor een turkse WWII boot maar om daar plannen van te krijgen is helemaal hopeloos

    wat de styrodure aan gaat
    eens dat je het mee werken daarvan onder de knie hebt gekregen dan wil je eigen lijk geen romp meer bouwen in nog iets anders
    het is haast kosteloos en weegt niets
    je kan schuren en plamuren zoveel je wilt tot je de beoogde vorm hebt bekomen
    dat van die gips plaat vuller is weer iets dat ik eens ga proberen want ik zette eerst epoxy voor ik kon beginnen te plamuren

    maar je bent weer goed en mooi bezig ik blijf je volgen want ook ik kan nog steeds bij leren
    heb je het huidplaten project gezien bij de foxtrot dit is de eerste keer dat ik het zo heb gedaan en het valt heel goed mee

    gr raf
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2011
  5. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Ik was er al bang voor dat inhalen niets gaat worden, lekker spul hoor dat styrodure, dat voorplamuren met gipsplaatvuller heb ik weer van een amerikaanse bouwer.
    Hiermee geef je al een voorlopige vorm aan de boot voordat de boel wordt ingepakt met glasdoek en epoxy, het gaat aanzienlijk schelen in het plamuren daarna.
    Dat van de huidplaten op de Foxtrot vindt ik een hele mooie oplossing, zo krijg je alle details in de mal zonder het extra te moeten doen op de uiteindelijke romp zelf.
    Volgens mij heb ik het al een keer eerder gezien bij een amerikaanse bouwer, die deed hetzelfde voor het maken van de plug, was trouwens ook een russische boot.
    Dat je meer in de russen zit is te begrijpen, je wilt tenslotte wel iets hebben wat net iets anders is dan de rest, er varen tenslotte genoeg VIIC's in het rond.
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    dat van die huidplaten is inderdaad over genomen van een ander forum
    het was ook een fox maar dan op 1/137 schaal geloof ik
    en dat is voor mij te klein
    hij moest opdezelfde schaals als de XXI en de VII en dat is dus ook ongeveer 1/40
    hij is ietsje langer dan de type XXI en past daarom nog juist in mijn auto
    gr raf
     
  7. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    De afgelopen dagen lekker opgeschoten, botensteun gemaakt en de twee helften zijn verlijmd, het plamuren en schuren met de gipsplaatvuller gaat maar door.
    Ook een commandotoren uit styrodure gemaakt, deze zal dezelfde behandeling ondergaan als de romp, eerst de romp afmaken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De helften verlijmd en het bovendek vlakgeschuurd met de schuurklos.

    [​IMG]

    Het afdichten van de naad aan de onderzijde van de boot, eveneens gedaan met gipsplaatvuller.

    [​IMG]

    Met behulp van de tekeningen deze houten mallen gemaakt voor het uitsnijden van de styrodure.

    [​IMG]

    [​IMG]

    In verhouding tot de romp lijkt de toren te klein, voor de zekerheid op de foto´s van de echte toch effe gecheckt of het formaat goed was, de verhouding klopt gelukkig.
     
  8. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ik ben al weer aardig verder met het XVIIb project en zal de laatste werkzaamheden maar eens updaten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na al het plamuren en het schuren zag de romp er zo uit, klaar voor een jasje van glasdoek en epoxy.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het aanbrengen van de glasdoek, bij de lastige hoeken spelden gebruikt om alles strak te houden, na een aantal uren midden over de plug het glasdoek doorgesneden en de andere kant op dezelfde wijze gedaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om alle gaatjes dicht te maken een extra laag epoxy over de plug heen geschilderd, met als resultaat een glimmende plug, dit gaat overgens veel werk schelen met het plamuren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met het schuurtolletje van de dremel de overtollige epoxy verwijderd, ik had hier en daar wat druipers zitten.

    [​IMG]

    Aan het achtergedeelte moest zeker nog het een en ander geplamuurd worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    In tegenstelling tot de V80 is dit het enige wat er geplamuurd moest worden, het voorbewerken met de gipsplaatvuller heeft zeker geholpen.
     
  9. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Om het verhaal compleet te maken, meteen maar de rest van de update tot het punt waar ik nu ben, blijft lastig, werken aan een nieuwe boot en al je updates op verschillende forums bijhouden.

    [​IMG]

    Nadat de plug klaar was heb ik de mal gemaakt, op dezelfde wijze als bij de V80 de omtrek afgetekend en eruit gezaagd.

    [​IMG]

    Hier ben ik begonnen om de plug vast te zetten met klei, het goed in het midden uitrichten van de plug neemt de meeste tijd in beslag.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Omdat ik bij de V80 mal liep te klooien om de klei mooi weg te krijgen, heb ik een reststukje koper gebruikt voor het maken van een soort schrapertje.

    [​IMG]

    Na twee of drie keer om de plug gehaalt hebben krijg je dit als resultaat, met een vochtig doekje kan dan de rest eenvoudig worden verwijderd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na alles schoongemaakt te hebben zit de plug stevig vast in de mal, heb aan de achterzijde wat extra klei gebruikt om de plug te ondersteunen.

    [​IMG]

    Het voorbereiden van de plug op de gelgoat, rond de 10 lagen wax erop zodat het lossen goed zal gaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De eerste laag glasdoek op de plug nadat de gelcoat is aangebracht, uit ervaring met de V80 weet ik dat je hiervoor de tijd moet nemen, luchtbellen zitten er zo in.
    Hierna kon het opbouwen van de lagen gaan beginnen, elke kant kostte ongeveer 1 week lang elke avond om op te bouwen tot 4 mm dikte.

    [​IMG]

    Langzaam maar zeker begint de dikte van de mal te groeien, het is niet mijn favorite klusje, maar als je een nieuwe boot wil maken wel onvermijdelijk.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier wat foto's van het opbouwen van de mal, aangezien epoxy geen prettig spul is ivm met de dampen gebruikt ik een vol gelaatsmasker, helemaal vanwege het mooie hollandse weer moest het merendeel binnen gebeuren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na een week stug door lagen aanbrengen zit een zijde ingekapseld in de epoxy, de houten mal kon gedraaid worden om nog een keer gebruikt te worden.

    [​IMG]

    Het verhaal van de andere kant is hetzelfde, vandaar dat ik slechts deze foto heb van net na het aanbrengen van de gelcoat.

    [​IMG]

    Zo ligt de mal er nu bij, afgelopen weekeinde de randen afgeslepen, moet nog de gaten boren voor de richtboutjes, ik hoop deze week de boel te kunnen splitsen om de plug eruit te krijgen.
    Phoe, ik ga mijn updates echt wel beter bijhouden, want zulke grote brokken schrijven is niet echt mijn ding.
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    ik gebruik om de plug te steunen twee stukken auto gordels
    deze trek ik strak onder de plug door en zo heb ik dus extra steun
    dat schrapertje weer een nieuw stukje materiaal bij en ook weeral iets geleerd
    de mal maak ik zo dik niet hoor ik moet maar een paar rompen uit de mal maken en ik doe een keer weefsel en dan een laag doek dit bovenop de gelcoat
    het samen voegen doe ik in de halve mal daarom moet ik geen richt gaten boren in de mal en wordt deze een beetje eenvoudiger
    ben benieuwd hoe je de twee helften aan elkaar gaat zetten of zaag je eerst de mal door daar waar de bajonet sluiting komt zitten ????
    gr raf
     
  11. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Hallo Manfred,

    ziet er weer schitterend uit!

    Wat ik me wel altijd heb afgevraagd over het maken van een mal: bij het vastzetten van de plug in die plaat wordt de plaat als het ware over de plug heen gezet. Verlies je dan geen breedte in de uiteindelijke romphelften? Of heb je daarmee rekening gehouden door de plug extra breed te maken?


    Rob
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo rob


    manfred had het reeds geschreven
    hij positioneerd de plaat zodat de PLUG mooi in de helft zit dus de plaat zit onder de helft
    het gedeelte van de epoxy dat op de plaat terecht komt is dus de helft van de plug
    (zo doe ik het ook)maar daarna draai ik alles om en haal de plaat weg waarna ik weer los middel aanbreng en dan meteen op de reeds aangebrachte epoxy(polyester bij mij)terug begin met lamineren zodat ze mooi op elkaar passen
    daarna ken je de center gaten boren en dan het grote ogenblik ont mallen en kijken of alles gelukt is

    gr raf
     
  13. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Hallo Raf,

    ah, nu begrijp ik het. Dus die plaat dient als basis voor de "flens" van de ene malhelft. En als die dan gemaakt is, kun je de plaat verwijderen en dient die eerste flens als basis voor de tweede.

    Weer wat geleerd. Dank je!


    Rob
     
  14. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Raf,

    Zagen gaat het niet worden, door de extra opties die in de toren komen blijf ik bij het luik principe, ben ik het meest vertrouwd mee en werkt naar behoren.
    Het samenvoegen gaat een experiment worden, wat ik gezien heb van een amerikaanse vliegtuigbouwer op youtube, eens kijken of dat ook van toepassing gaat worden op mijn project, wil trouwens alleen het verlijmproces met epoxy gebruiken.
    Als de boot is opengezaagd op de waterlijn wordt de lijmnaad extra versterkt aan de binnenkant, zo heb ik het ook met de V80 gedaan, eerst maar eens de mal splitsen en als alles gelukt is aan de romp beginnen.

    Rob,

    Tja, ik kan niet veel meer toevoegen, Raf heeft alles uitgelegd, de richtgaten zijn geboord, dus morgen ga ik maar eens een poging wagen om de mal te splitsen.
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    ik ga bij de fox twee wtc's inbouwen
    een grote en een kleintje voor de voorste duikroeren
    krijgt juist voeding uit de grote wtc de rest komt allemaal in de kleine wtc zitten
    dus twee ontvangers gebruiken dan maar
    niets in de toren dat moet en gaat kunnen werken heb ik reeds allemaal gehad vroeger
    gr raf
     
  16. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Afgelopen weekeinde de mal gelost, de plug kwam er gemakkelijk uit met wat kleine beschadigingen aan de verflaag, de mallen zijn schoongemaakt en als het weer wat beter wordt kan ik beginnen met de bouw van de rompdelen.
    Heb van de mal een filmpje gemaakt, de geluidskwaliteit is niet best maar het idee is volgens mij wel duidelijk.




    Ook ben ik bezig geweest met de toren, ik heb het styrodure exemplaar even aan de kant gelegd omdat ik wat anders wilde proberen, het doel is een zo licht mogelijke toren te maken.
    De manier is identiek aan hoe ik de toren van de VIIC ooit heb gemaakt.

    [​IMG]

    Ik ben begonnen met de basis te zagen uit printplaat, wat ik al eerder gebruikt heb bij de VIIC, de tekeningen waarmee de styrodure uitvoering gemaakt was had ik nog.

    [​IMG]

    Met M3 draadeinden het geheel op hoogte afgesteld en vergrendelt met moertjes aan beide zijden, twee van de geboorde gaten gaan weer dicht de middelste wordt gebruikt voor de peroscoop.

    [​IMG]

    De eerste proefpassing met een strook latoenkoper van 0.1 mm, deze heb ik licht voorgevormd om het vastzetten wat makkelijker te maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het latoenkoper is op bepaalde plekken vastgezet met een dotjes soldeer binnen en buiten, hierdoor blijft het latoenkoper op zijn plaats en kan dan volledig afgesoldeerd worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om binnenin de toren te kunnen solderen heb ik er delen uitgefreesd om zo toegang te krijgen, voor het solderen heb ik een verlengde soldeertip gebruikt om in alle hoeken te kunnen komen.

    [​IMG]

    Na een paar avonden solderen en schuren krijg je dan dit, de ruwe vorm van de commandotoren, vederlicht en redelijk sterk, de sterkte zal alleen maar toenemen met het aanbrengen van de binnenkuip, railings, luiken ed.
    Mocht het toch nog te slap aanvoelen kunnen er altijd redelijk eenvoudig wat verstevigingen in gesoldeerd worden, dat je alles kan solderen is een mooie bijkomstigheid.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Zoals vanouds is het deze zomer "fantastisch" weer, hierdoor kan ik niet verder aan het maken van de romp, ik doe namelijk de epoxy werkzaamheden bijna altijd buiten, met al die lekkere hoosbuien gaat dat voorlopig niets worden.
    Dus ben ik maar verder gegaan met het detaileren van de toren, railings aangebracht, de deur erin en navigatieverlichting.

    [​IMG]

    Eerst wat boor en freesmalletjes gemaakt voor de werkzaamheden, zoals de ladder, deur en navigatieverlichting.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eerst maar de railings en de deur gemaakt.

    [​IMG]

    Door kleine schanieren te gebruiken kan de deur open.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De navigatieverlichting was een heel ander verhaal, op de tekeningen was te zien dat deze kunnen intrekken, na veel gepruts dit uiteindelijk werkend gekregen.

    [​IMG]

    Door middel van een klein stangetje verbonden aan de deurklink is het mogelijk de deur op "slot" te zetten, zodat tijdens het varen deze niet open zal gaan staan.

    Op het laatste gedeelte van deze video kan je zien hoe dat in de praktijk werkt.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    De laatste drie dagen eindelijk weer wat kunnen bouwen aan het begin van de uiteindelijke romp.
    Allereerst een van de helften in de was gezet in voorbereiding voor de gelcoat en de eerste lagen glasweefsel erin gezet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Meestal leg ik de lagen erin nadat de gelcoat net aan droog is, zeg maar plakkerig, hierdoor blijft het weefsel goed op zijn plek voor de eerste behandeling met de epoxy.

    [​IMG]

    Er zitten nu al een aantal lagen in de mal, het moeten er flink wat meer worden omdat het weer een droge romp gaat worden.
    Helaas gaat het vanaf dit punt wat langzamer aangezien er ook het een en ander aan het huis moet gebeuren, zeg maar onderhoudswerkzaamheden, als dat alles gebeurt is kan ik er weer vol tegenaan.
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    zo doe ik het ook met de glasmatten als ik polyester
    je kan dan mooi alle lucht er onder uit wrijven zo krijg je minimaal lucht belletjes (al lukt dat niet altijd)
    een lucht bel boor ik langs achter dan open en laat ze vol lopen met gelcoat zodat de romp (bij mij steeds een natte) daar even sterk wordt als over al anders
    boor je aan de mooie kant is het schuren en plamuren daarna en je details zijn om zeep

    gr raf en het schiet toch mooi op
     
  20. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Helemaal luchtbelvrij krijg ik hem niet, maar dat los ik wel op met een likje plamuur aan de buitenkant, de dikte gaat rond de 4 mm worden op de romp en 3 mm op de bovenbouw, dat is dan het nadeel van een droge romp, dus ik heb nog wat lagen te gaan.
    Bij de V80 bleek het net aan te gaan met de dikte, was rond de 2 mm, daar schuur je al snel wat vanaf, dan zijn verborgen luchtbellen wel een probleem (gaatje in de romp).
    Aankomende weken vrije dagen zat, die voor het merendeel gaan zitten in het klussen aan het huis, hoop rond eind september toch wel de rompdelen te kunnen samenvoegen.
     

Deel Deze Pagina