type XXI ombouw

raf

Forum veteraan
hallo

hier het verdere bouw verslag van de type XXI van robbe

ik heb de boot rechtstreeks gebouwd met een duiktank
de opgedane hervaring van de bouw type VIIC heeft er toe geleid dat ik de fouten die gemaakt zijn met de bouw van VIIc hier in heb proberen te vermijden

de wtc is los in de romp aan gebracht en kan doormiddel van een plastiek bajonetsluiting er uitgehaald worden
bajonet sluiting is veel gezegd
op de wtc staat een lipje dat achter een spant haakt en zo de wtc vergrendelt
doordat robbe een andere sluiting voorzien had dan ik gebruikt heb kon ik niet meer aan de bajonetsluiting om de O ring te vernieuwen als deze moest versleten zijn
daardoor heb ik van het achterste gedeelte een stuk moeten afzagen om zo de O ring te kunnen vervangen
het terug passent maken van deze delen is geen eenvoudig werkje
met de opgedane kennis zou ik nu een dubbele spant gezet hebben VOOR het doorzagen
en dan de spant gewoon mee doorgezaagd hebben
nu is het een huzaren stukje om deze delen terug mooi tegen elkaar te laten passen

foto's volgen in dit bouw verslag

hallo

hier de proef met het door willy jacobs origineel ontwikkelde duiktank systeem
al snel bleek dat hier teveel plaats mee verloren ging en de duiktank telang zou worden
PICT0225.JPG

hier is te zien wat een plaats er in de romp verloren zou gaan
PICT0216.JPG

daarom werdt er naar een alternatief gezocht om een zo kort mogelijke duiktank in de WTC te krijgen
en is er deze oplossing uitgekomen
PICT0008.jpg

na een proef met de losse duiktank was aan het licht gekomen dat de druk van de pomp op 12 volt zo enorm was dat er met de uitstromende lucht water mee naar buiten kwam en zo de sensoren voor tank vol detektie vroegtijdig bedient werden
dan is er deze constructie in de duiktank geplaatst en deze voldoet prima

PICT0014.jpg

PICT0016.jpg

zo werden er twee vliegen in een plap geslagen
geen water meer vroegtijdig naar de detector en geen geklust meer in de duiktank
nu liep de duiktank gelijkmatiger vol
de opening onder in het rooster dient om het rest water volledig uit de tank te krijgen
om de pomp goed in het tech rek te krijgen moest een van de langsdragers doorgezaagd worden
PICT0217.JPG

PICT0218.JPG

hier na is er een versteviging overheen gezet

hallo

hier de bouw van de romp
PICT0234.JPG

PICT0235.JPG

het voorste luikje zou volgens plan met schroefjes moeten worden vastgezet
maar ik heb voor deze oplossing gekozen die toch iets mooier is aan de zichtbare kant
LUIKMOD2.JPG

met een schroevendraaiertje kan men door een van de vloedgaten het schuifje ver/ontgrendelen
om een nog mooiere afwerking te bekomen kan men de techniek die jos gebruikt toepassen
namelijk eerst huishoudfolie spannen over de delen waar het luikje goed moet op aansluiten en dan de zaak vullen met plamuurpasta en daarna alles mooi gladschuren
ik vind alleen jammer dat robbe het achterste deksel van de wtc niet gemaakt heeft zoals het voorste
dit is nogal een zwakke plaats in de constructie
PICT0219.JPG

en dit had ik toch graag wat dikker gezien

groetjes raf

hallo

het origineel door robbe bedachte bakje om de servo's in te plaatsen die de voorste duikroeren aasturen
heb ik niet gebruikt
ik vond dit ook nogal zwak en je kan op geen enkele manier zien of er water in het doosje is gekomen
PICT0220.JPG

daarom is er een eigen constructie gemaakt die ook zijn plaats onder de toren heeft gevonden
maar waar er plaats was om nog een paar zaken meer in te kunnen bouwen
PICT0413.jpg

het systeem om stil te kunnen hangen op periscoop diepte zit hier namelijk voor een gedeelte ook mee in verwerkt
als de boot niet vaart dan wordt van hier uit een extern systeem gestuurt om de boot juist op periscoop diepte te laten hangen
ik heb voor een eenvoudig systeem gekozen dat vanaf de zender niet regelbaar is
het kent maar drie standen
te diep in het water
juist op diepte
en te hoog uit het water
in alle drie gevallen wordt er bij gestuurt door de elektronica
als de boot vaart dan wordt dit systeem uitgeschakelt want dan doet de lageregelaar zijn werk
stopt de boot gaat hij weer aan het werk
als de duiktank niet vol is dan werkt het systeem ook niet want dan wordt er verondersteld dat
de boot boven water vaart en dan is er geen sturing nodig
groeten raf

hallo

vandaag zijn de oliekeerringen binnen gekomen
6 euris het stuk maar ze zijn het wel waart
had er meteen maar 10 besteld want ik heb nogal wat boten hier op de helling staan die nog verder afgewerkt moeten worden

helaas al het materiaal is binnen en kan ik met mijn kapotte voorpoot niets doen
groeten raf

hallo

gisteren avond toch maar begonnen
ik heb de naad waar de twee romphelften achter bijelkaar komen op de manier van jos geplamuurt
dat met die huishoud folie is de beste tip die ik tot nu toe ben tegen gekomen
het sluit haast naadloos aan
nu ben ik aan het overwegen om het voorste luik ook zo te plamuren
als ik dit ga doen dan moet ik wel haast al de lasnaden terug op het model gaan aanbrengen
en daar zie ik een beetje tegen op

vandaag ga ik proberen om de oliekeerringen aan te brengen
ik heb reeds twee stukjes gegoten waar ze inpassen nu moet ik alleen bij de techrek nog wat materiaal weg halen zodat ze mooi over de assen kunnen geschoven worden
maar dat gaat wel lukken

groeten raf

hallo

vandaag de twee servo's die de achterste duikroeren en het richting roer 4 mm hoger geplaatst
er was steeds een probleem om het tech rek in de WTC te krijgen
de reden was dat het 8 cellige accupack dat onder deze servo's lag moeilijk door de bajonetsluitng ging
er is al eens een kortsluiting opgetreden daar de sluitng de folie die om de accu zat beschadigd had
door deze ingreep die perfect kan worden uitgevoerd zonder hinder van de stuurstangen
komen deze cellen nu 4 mm hoger te zitten
ook de watertoevoer van de pomp is meteen aangepakt
deze is nu in de bodemplaat onder de motren ingefreesd en nu heb ik door deze zo te plaasten het accu pack met twee stripjes kunnen bevestigen
nu kunnen ze niet meer zakken om problemen te veroorzaken
de dopjes met de oliekeerringen zijn gegoten en eentje zit reeds op zijn plaats
ik heb daar een stukje van het tech rek moeten wegfreesen om de dop plaats te geven
de assen moeten nu wel opnieuw worden vast gelijmt aan het tech rek
de oude lijm (dezelfde als waar de bajonetsluitng mee was vastgezet)is daar ook losgekomen van zowel de asbuis als het techrek
deze lijm kan naar de vuilbak want ik vertrouw de verbindingen niet meer
het externe stuur eenheid van de stabilisatie die krijgt nu een plaatsje onder in de romp
er is nog genoeg plaats achter het drukschot
om deze eenheid daar onder te brengen
waar ze nu zit veranderd ze het drijfvermogen van de boot een beetje als hij onder duikt en op de nieuwe plaats heeft dit geen invloed meer daar de eenheid dan onder de waterlijn zit

wordt vervolgt
groeten raf

ha raf

mooi bouwverslag je hoor :D
vooral die romp vink zo stoer
met de platen en dan zo gigantisch hoog
super mooi hoor

succes verder

mvgr

armando

hallo

de regel eenheid kan niet op de plaats komen waar ik gedacht had
de reden is dat het achterste gedeelte met de techrek los is van de romp
de sensoren die in de toren zitten die kunnen niet los gekoppeld worden van deze eenheid
nu ga ik proberen deze een plaatsje te geven voor de WTC (in de boeg)
daar is een enorme ruimte die toch niet benut wordt
en anders gewoon terug op de oude plaats boven de wtc

het lood dat achter in het achter stuk lag had kunnen komen te vervallen als de eenheid daar had in gekunnen
het zou dis een ideale oplossing zijn geweest
maar echt waterdichte koppelingen voor stroom zijn ofwel heel duur of te lomp groot

terug naar af dan maar

groeten raf

maar echt waterdichte koppelingen voor stroom zijn ofwel heel duur of te lomp groot

Als je een draaibank(je) bezit ,kan je dat net zo groot of klein maken als dat je zelf wilt hoor.
mvg
Frederik :D :D

hallo frederik

keuze uit draaibanken genoeg
een myford 600 en een hobby mat voor het kleine werk

het probleem met de verbinding is dat ik stekkers wilde kopen
de reden is niet steeds weer het wiel uitvinden
al wat ik kon bekomen was stikduur (ruimtevaart spul)of heel groot (buldozer en hijskraan)materiaal
maar echt iets bruikbaars zat er niet tussen

ik dacht om een kleine bajonet sluiting te maken maar die viel tegroot en te zwaar uit
er moeten door de stekker 6 draden door kunnen
de dikte is servo draad
de stekker moet 100% waterdicht zijn want anders gaat de elktronica naar zen moer en gebeuren er rare dingen met de romp die ik zeker niet mee wil maken.

een festo preslucht koppeling had ik ook reeds aan gedacht maar ook hier weer tezwaar

ik zit dus op dat gebied een beetje vast (geheugenblokje)

maar ik kom er wel uit al kan het een tijdje duren

groeten raf

hallo

de dichtingen zitten op de assen
en de romp is geschuurt en mooi glad
nu is het wachten tot disndag om verf te gaan halen en de romp terug op te spuiten
de XXI zit dus nu terug veilig in zijn kist opgeborgen
en nu staat de krick weer terug op de helling

groeten raf

hallo

hier de zelf bouw duiktank voor de krick
duiktankkriek.jpg

doordat ik geen buis kan vinden van de juiste diameter dan maar door marc een stuklaten draaien van 5.8 cm diameter
het voordeel is dat ik nu weer een verandering aan de duiktank kan uitproberen (zie het gele stukje op de foto)
dit is de uitstroom van de lucht en doordat deze net iets hoger op de tank zit vang ik hier rest luchtbelletjes zodat de tank nog voller is dan voorheen
en er geen probleem bestaat met het verschuiven van het gewicht door dat het water in de tank naarvoor/achter loopt
deze tank is dus binnen 5.8 en 15 cm lang wat een mooi volume is voor de krick
ik heb er ook twee flensen aan gemaakt zodat ik een groter kleef vlak heb om de tank aan de spanten te lijmen van het techrek
er gaat ongeveer 400 gr water in deze buis

hierkomt%20de%20tank.jpg

en dit is de plaast waar de tank moet komen in de krick
als je de afmeting van de tank bekijkt en dan die van de elektro dan is er zo een 1/3 tank en 2/3 elektro in deze boot
straks de dekesel in bouwen en druktest doen voor ze in de boot gaat

groeten raf

hallo

de u2540 is eindelijk dank zei Hein dicht
de UHU 300 endfest lijm doet waar hij voor gemaakt is en dat is voor mij voldoende
nu de andere boten ook herstellen met deze lijm

als bewijs dat hij vaart en duikt en ook terug boven komt
en dit was naar 5 meter diepte
het stukje over de atlantis trap vind ik het mooiste uit de korte film
volgend jaar hier het duikboten weekeinde

hier een filmpje

http://users.telenet.be/mycl/1000/

groetjes raf

Hé Raf leuk filmpje, wat voor schaal heb je hier die Barbie Poppen zijn toch vrij groot.
En heb je dat in je Aquarium opgenomen. :lol: :lol: :lol:

hallo jan

die scooters zijn dus op een barie schaal gebouwd
we hebben zo drie verschillende
en in een aquarium das dan wel heel groot
de XXI licht op 5 meter diepte op de bodem
dit om je een idee te geven van de diepte
indien alles goed verloopt en je op dat ogenblik tijd kunt vrij maken
kan je in 2008 ook in dit aquarium varen

bezoek de website zou ik zeggen
http://www.onderwaterpark.be/Onderwaterpark_files/Weetje1.html

de trap die je op het filmpje ziet loopt tot 9 meter diep en dan kom je in atlantis in opbouw aan

groetjes raf

Back