typhoon 15/13 kraakt. Normaal?

Hoi,

ik ben bezig met het ombouwen van mijn electrozwever naar een brushless setup.

Ik heb een Typhoon 15/13 gekocht, en een SPT ESC 30A regelaar.

Alles aangesloten, zender aan, ontvanger aan. Twee piepjes van de regelaar. Volgens de handleiding hoort dat.

Daarna gaf ik gas. Eerst kraakte de motor wat, daarna begon hij soepel te draaien. Toen ik wat meer gas gaf kraakte hij weer en daarna ineens *RAG* *SQEEEK*

gauw alles weer uit, en er kwam een schroefje uit de romp van de zwever rollen. Toen ik de motor open maakte zat daar nog een schroefje aan de magneten geplakt en viel het asje er zo uit. De schroefjes kwamen uit de stelring waarmee de as aan het huis vast zit.

Ik heb de as weer stevig vast gezet en de motor weer in elkaar. Nu loopt hij prima, maar hij kraakt nog steeds bij het opstarten, waarna hij soepel toeren oppakt...

is dit normaal?

normaal niet nee, een motor kraakt normaal niet :P
waarschijnlijk een van de vijsjes of iets anders dat tgen de ronddraaiende as/wikkeling komt?
motor mss eens een heel open doen ;)

groeten

maar waarom kraakt hij dan niet als hij eenmaal op gang is?

het klinkt een beetje alsof hij in het begin niet weet welke kant hij op moet draaien ofzo. Dan ratelt hij wat en als ie eenmaal draait is hij geruisloos...

Als de motor in het begin hapert=weet niet welke kant op (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven), kan dit het gevolg zijn van een slecht contact bij de stekkers aan 1 vd 3 draden waar de regelaar aan hangt.

Mvg,

Dennis

wizzie zei:
maar waarom kraakt hij dan niet als hij eenmaal op gang is?

het klinkt een beetje alsof hij in het begin niet weet welke kant hij op moet draaien ofzo. Dan ratelt hij wat en als ie eenmaal draait is hij geruisloos...
Dan licht het aan de regelaar.

Ik heb een typhoon 6/20 met een assan 18 esc.
Bij het opstarten ratelt ie ook. Licht aan de esc, heeft een beetje moeite met opstarten.

Dat weet ik niet, voorlopig doet ie het nog.
Gewoon voorzichtig gas geven bij het starten.

wizzie zei:
... Nu loopt hij prima, maar hij kraakt nog steeds bij het opstarten, waarna hij soepel toeren oppakt...
Is normaal bij borstelloze motoren. Bij borstelloze motoren moet de regelaar eerst informatie krijgen over de stand en de snelheid van de rotor om daarna goed te kunnen 'regelen'. Maar om die informatie te krijgen, moet de motor lopen. Kop of ei probleem. Tijdens het opstarten heeft hij die informatie nog niet en probeert hij wat trucjes, dat veroorzaakt het 'dansje' in het begin.

De "Typhoon 15/13" heeft nog een ander "probleem" (dat hij/zij overigens deelt met de meeste van zijn soortgenoten) ... het magneet huis is behoorlijk lang ...door het "vibreren" loopt dit af en toe aan.... wat wat bijgeluiden kan geven ...... is een "normaal" probleem bij buitenlopers en kan meestal geen kwaad, eenmaal op toeren zorgen de diverse krachten (centrifugaal, middelpunt-vliedend, middelpunt-zoekend, gyroscopisch, etc.) er voor dat dit verschijnsel stopt.

okee, dan ben ik in ieder geval gerust gesteld ;-)

VW, ja dat klopt... ik heb ook een tsunami 10 regelaar, die geeft bijna geen krimp bij het opstarten...

ron: ah okee... dan moet het wel goedkomen... met dit probleem althans ;-)

WV zei:
Blijft dat de ene regelaar er meer moeite mee heeft dan de andere...
Correct. Het grootste deel van de software in de regelaar houdt zich bezig met het opstarten. De ene fabrikant heeft slimmere start algorithmes dan de andere.

Back