Typhoon 29

Weet er misschien iemand hoeveel stroom een typhoon 29/12/10 trekt als daar een 12x8 prop aanhangt met 8cellen (2000mAh).
Ik heb namelijk een 300W tot 350W nodig voor mijn robbe Pitts (Elektro versie)
Mijn huidige configuratie is een Endoplasma vertraagd (3.8:1) met een 12x8 en 8cellen. Deze configuratie geeft een 325W met ongeveer 40A.

En weet er misshien iemand waar ik de data van deze typhoon motors kan vinden. Daarmee bedoel ik rpm/V; Ri; I0.

Propeller
 
PROP Afmetingen CELLEN
3000 SCRC AMP OMW/MIN M/SEC STATISCHE TREKKRACHT
APC 9x6 10 18 10100 20 1350
APC 9x7 10 - -
APC 10x7 10 23,5 9100 22 1600
APC 10x8 10 - -
APC 11x7 10 31 7900 18 1850
APC 11x8 10 30 7700 21 1800
APC 12x7 10 33,4 7500 16.5 2200
APC 12x8 10 35 7000 18.5 1950
APC 13x10 10
MENZ 15x8 10

gegevens eerlijk van ton gepikt :wink:
 
Mao,
Prima bedankt heb ik de metingen niet voor niets gedaan :D.

Propeller,
Heb net snel even wat metingen gedaan met de T29/12/10 op mijn Hawk.

Heb nog geen elektroprops om de metingen verrichten dus doe dat met de zware APC brandstof :oops: props.

Eerste twee zijn met 8 cel 3000 Nicd is niet geheel vol zijn maar even iets bijgeladen.

Prop 12x8 - 34 amp - 6440 omw - 1650gr statische trekkracht en snelheid 17 m/sec
Prop 11x8 - 25 amp - 7200 omw - 1625gr statische trekkracht en snelheid 20 m/sec

Let op bij een volle accu gaat het toerental nog omhoog maar zeker ook de AMP's.


Ook nog een meting gedaan met de 3S2P Konion Lipo cellen en dat lijkt mij een prima optie.

Prop 11x8 - 27 amp - 7500 omw - 1700gr statische trekkracht en snelheid 20 m/sec

Hoop dat je hier wat mee kunt.

Ton
 
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Ik denk dat een 29/12/10 met 12x8 en 8 cellen wel voldoende is voor mijn 1850gr elektro Pitts om wat acrobatie te vliegen (geen 3D). Dat zou iets van een 350W (190W/kg) leveren.

Ton,
Sinds mijn budget beperkt is kan ik nog geen LiPo's aanschaffen. De prijs hiervan vind ik nog wat te hoog en daarinboven heb ik nog een oude lader die maar 8 cellen aankan (nicad's).
Beetje met beetje zal dit ook wel veranderen, om te beginnen met een nieuwe lader. Ik was aan het denken aan de Robbe POWER PEAK ULTIMATE LI of de Robbe POWER PEAK 3/24 SPORT LI of aan de Graupner ULTRAMAT 25 (die nu ook LiPo technologie ondersteunt).

Propeller
 
Propeller,
Beter is de 11x8 te gebruiken de 12x8 is te zwaar waardoor de amps omhoog gaan en de toeren acher blijven.

De 11x8 geeft iets minder statische trekkracht maar is met de 20m/sec weer gunstiger zou dan ook mijn keuze zijn.

Alleen uitgaan van het aantal Watt's is niet altijd voldoende, want de prop is bepalend voor het aantal Watt's omzetten naar vliegprestatie.

Als lader is altijd te kiezen voor een type die te updaten is dan kun je met de tijd mee.
Heb zelf Schulze en ga misschien nog de Orbit erbij kopen.

Ton
Voor een lader zou ik gaan voor een
 
Propellor,

lipo's zijn niet zo heel duur meer hoor. Neem bijv. het ELE 1500 pakketje 11.1V. Kost slechts E37.50 en weegt iets van 110gram. Vergelijk dit eens met je 8cellen pakket van ca 350gr.

1850 - 350 gr = 1500gram vliegtuig zonder accu
dit wordt:
1500 + 110gr = 1610gram met Lipo

Volgens Ton doet de T29 met een 11x8 prop ca. 27 ampere, hetgeen het ELE pakketje kortstondig aan kan (15C nominaal/20C max). Met 1625 gr statische trekkracht bij een 1610gr vlieggewicht is toch ook wel ok dacht ik zo.

Nadeel van de Lipo blijft de langere laadtijd, voordeel is wel de lagere vleugelbelasting dat vindt ik persoonlijk belangrijker dan het sneller kunnen laden. Maar dan is er natuurlijk altijd nog de budget kwestie...
 
Back
Top