Typhoon 4W of 5W

• Topicstarter Topicstarter dentompie
  • Startdatum Startdatum
D

dentompie

Guest
Beste mensen,

Heeft iemand ervaring met de Typhoon EDF 5W (? Met MotoCalc probeer ik uit te rekenen dewelke het meest geschikt is voor m'n funjet, maar ik geraak er niet uit.
De Typhoon EDF 5W lijkt met het interessantst. Met 3s en een 6x6 schroef kom ik immer uit op: 43.7m/s (150km/h) en 545 gram stuwkracht aan 21.8 Ampere. Zouden deze gegevens betrouwbaar zijn, en zoja, waarom zou ik in godsnaam dan een 4W kiezen? Grotere schroeven hebben immers een beter rendement (zeker op de FunJet)

Verlos mij :-)

Tom

PS: graag unlimited vertical (>= 500 gram stuwkracht) en toch rond de 120km/u

Ik vlieg met een motor die voor 99% gelijk is, de warp4 5, met een volle 3s accu en een 6X4 prop gaat hij niet niet vertikaal, hij komt een heel eind maar het houd op.
Echt lekker is een 3W op 3s met een 5,25X4,75 8)(30A +/-) dan ga je snel en kan je (letterlijk) vanaf de grond met de neus in de lucht vertikaal opstijgen!
Die 2 setup's heb ik bijde op een zagi en een picojet gehad, erg lekker!

Persoonlijk zou ik voor een beetje raggen(combat vliegen) de 5 kiezen, wil je echt snel en vertikaal kies dan voor de 4 of 3.

Hmmm het vreemde is dat de stuwkracht met die setup een pak later zou moeten liggen volgens emotorcalc... (maar de 30A klopt wel ;-) )

Ben je der al uit Tompie ?

het ziet er naar uit dat die Motocalc toestanden ook niet alles zeggen -> http://www.bungymania.com/imageshome/includes3/motorperf1.php?id=20&SELECT=funjet

Daar is het maar 15Amps met die 6X6 op 3S en dat was dan gemeten !

Wat je ook kiest, we willen blijkbaar beiden een stukske rapper volgend seizoen, dus beter vrouwen, kinderen en huisdieren binnenhouden -> we gaan daar de pannen van 't dak vliegen man ! ;-)

grtz,
bird ->Microjet addict

De interne weerstand van de EDF-5 is wel veel kleiner. Maarja, tot hoever moogt ge die geloven...
't Blijft een moeilijke beslissing!

Beetje ouwe koeien, maar ik kwam dit draadje tegen toen ik de zoekfunctie gebruikte...

Ben je er al uit?
Ik heb proefgedraaid met de 5W, maar ik vond de prestaties niet goed genoeg. Ik kon 'm omruilen voor een 4W en die is perfect. Ik kan nu kiezen tussen 3 cellen en 4 cellen door de prop te wisselen en dat was precies wat ik zocht. De prestaties zijn super!

Ik heb zelf een bestelling geplaats bij rctechnics voor mijn funjet

HET4W
40amp esc
4sLipo 2500
5x5 prop

Dit ziet er volgens mijn calculator toch een stuk sneller uit dan de 5W op een 3s.

5W:

4W:

Ik had gelezen dat de HET4 en HET5 motoren qua resultaten en afmetingen gelijk staan aan respectievelijk de MEGA 16/15/4 en 16/15/5 motoren. Vandaar dat ik ze gebruikt heb in deze calculator, de HET motoren zijn er niet in terug te vinden. Zou normaal gezien geen groot verschil mogen zijn.

jplorre zei:
Ik had gelezen dat de HET4 en HET5 motoren qua resultaten en afmetingen gelijk staan aan respectievelijk de MEGA 16/15/4 en 16/15/5 motoren. Vandaar dat ik ze gebruikt heb in deze calculator, de HET motoren zijn er niet in terug te vinden. Zou normaal gezien geen groot verschil mogen zijn.

Dat viel bij de 5 een beetje tegen; iemand op RCGroups haalde met de Mega meer amps dan ik met de 5, terwijl de kv's niet zoveel scheelden. Vandaar dat ik uiteindelijk op de 4 overstapte. In het Funjet-draadje vind je welke props ik gebruik.

ZamBeZi zei:
jplorre zei:

Dat viel bij de 5 een beetje tegen; iemand op RCGroups haalde met de Mega meer amps dan ik met de 5, terwijl de kv's niet zoveel scheelden. Vandaar dat ik uiteindelijk op de 4 overstapte. In het Funjet-draadje vind je welke props ik gebruik.

Vlieg je met 4s lipo op de 4W? Ik was echt op zoek naar een snelle setup, hoop dat deze toch zeker 120 kmh haalt...

jplorre zei:
ZamBeZi zei:
jplorre zei:

Vlieg je met 4s lipo op de 4W? Ik was echt op zoek naar een snelle setup, hoop dat deze toch zeker 120 kmh haalt...

Je moet maar eens het Funjetdraadje op RCGroups lezen; ene Magnito vliegt daar met een 1800 kv Mega op 4S 85 mijl per uur (radargun) @ 27 amp (zo uit m’n hoofd).

Nou kunnen die yanks soms wel een beetje overdrijven, maar ik trek met de 4W en de zelfde prop ook 27 amp op 4S (1800 mah Hyperion Litestorms) en m’n FJ gaat dan ook als een speer. Gemeten heb ik ’t niet, maar als hij werkelijk 85 mijl klokt, dan mag ik aannemen dat ik in ieder geval aardig richting 120 km/h ga; het lijkt er in ieder geval wel op!
Check anders even het Funjetdraadje hierzo; daar staat precies in welke props ik gebruik (kan ik nu ff niet checken).

Maar jij bent dus tevreden over die 4W neem ik aan. Je vliegt met maar 1800 mah, is dat genoeg? Hoelang blijft je funjet dan zo in de lucht?

jplorre zei:
Maar jij bent dus tevreden over die 4W neem ik aan. Je vliegt met maar 1800 mah, is dat genoeg? Hoelang blijft je funjet dan zo in de lucht?

Ja; ik ben zeer tevreden over die 4W.
Met 4S vlieg ik met een 5,5x4,3 Graupner CAM Speed Prop en op 3S is dat een APC 6 x 5,5; in beide gevallen zit ik aan een kleine 30 amp statisch. Dit is meer dan de motor max nominaal mag hebben, maar ik denk dat ik er tijdens het vliegen maar een paar ampere boven zit en ook steeds heel kort.
Ik heb m'n timer staan op 3:20 min. meer dan 50% volgas. Aangezien je met zo'n kist steeds volgas over komt en dan wel moet lossen omdat ie zo uit 't zicht is, vlieg je maar heel beperkt volgas; vluchten zijn bij mij dan ook al snel een minuut of 7 voordat ik moet landen.

gewoon een permax 480/d4 met een 3 cell 33oo flightpower. die leverentegenwoordig rond de 75a continu . ik heb een 6x3 prop er op een dit vliegt behoorlijk hard :lol:

dentompie zei:
Beste mensen,

Heeft iemand ervaring met de Typhoon EDF 5W (? Met MotoCalc probeer ik uit te rekenen dewelke het meest geschikt is voor m'n funjet, maar ik geraak er niet uit.
De Typhoon EDF 5W lijkt met het interessantst. Met 3s en een 6x6 schroef kom ik immer uit op: 43.7m/s (150km/h) en 545 gram stuwkracht aan 21.8 Ampere. Zouden deze gegevens betrouwbaar zijn, en zoja, waarom zou ik in godsnaam dan een 4W kiezen? Grotere schroeven hebben immers een beter rendement (zeker op de FunJet)

Verlos mij :-)

Tom

PS: graag unlimited vertical (>= 500 gram stuwkracht) en toch rond de 120km/u

In deze linkWeb Page Name staan mijn test gegevens van de funjet met Typhoon 3W motor en 800 gram trust alleen heb ik nu de prop vervangen voor een 5,5*5,5

Back