Typhoon 6/20/10+Tsunami 10+8x3.8 maar 1000 rpm????

• Topicstarter Topicstarter Dik Prenger
  • Startdatum Startdatum
D

Dik Prenger

Guest
Net een nieuwe aandrijving gekocht, de hele handel: motor, ESC, prop, lipo's, lader. Nieuwsgierig de boel aan elkaar gehangen. Dat viel me even een partij tegen. Inderdaad, maar duizend toeren voor deze combinatie. Geen nulletje vergeten. De motor trekt ook maar 0.5A. Wat zit er fout?

Typhoon 6/20/10
Tsunami 10
Kokam 2S1P 910mAh
APC Slow Fly 8x3.8 prop
Graupner Li-Po Charger 4 lader

De lader geeft aan dat de lipo's vol zitten, ik heb ze dus niet bijgeladen.
Volgens de gegevens op www.flyingmodels.org zou deze combo ongeveer 7780 rpm moeten draaien.

Alles is nieuw, dus de componenten zouden goed moeten zijn. Heb ik iets vergeten of niet goed ingesteld? Ik heb niet veel ervaring met electro, dus alle ideeen zijn welkom.

Graag jullie advies.

Dik

Inbusje van de as zit waarschijnlijk los , is bij mij al 2x voorgekomen.
voor de rest prima motor's
Lex

Hoi Leo,

De inbusboutjes zitten vast, net gecontroleerd, dus dat is het niet. :(

Is er in de Tsunami regelaar iets dat ingesteld moet worden en deze verschijnselen kan verklaren? De regelaar staat in Mode 2 voor motorvliegen, verder heb ik geen instellingen gedaan.

Dik

tja dan word het lastig hier vandaan.
zender is ook goed ingesteld? rev.?
verder zal ik het ook niet weten.
je ziet ik heb veel vertrouwen in de spullen van het-rc
Lex

Maak eens een foto van je setup. Misschien helpt dit bij het geven van een antwoord.

Vincent

Heb je de mogelijkheid om de spanning van de accu te meten tijdens bedrijf? Probeer eens een kleinere propellor of de motor zonder belasting te laten draaien.
Dan nog eens kijken of de toeren oplopen.

Als je de mogelijkheid hebt probeer dan de motor eens aan een andere regelaar, of een jou reeds bekende goedwerkende motor aan die tsunami regelaar.

En dan natuurlijk het liefst met een goede ampere meter tussen de regelaar en de accu om te kijken hoeveel amperes er lopen. Hoeveel C mogen die Kokam 2S1P 910mAh hebben? Overigens ken ik nergens info vinden over kokam cellen met een capaciteit van 910mAh. Zijn het wel kokam cellen?

Iedereen bedankt voor het meedenken en het spuien van jullie vragen. Naar aanleiding van jullie ideeën heb ik nog wat verder uitgezocht en geprobeerd.

- gaskanaal op de zender (Futaba FC18v3) omgedraaid: geen verschil, max toerental blijft veel te laag
- spanning gemeten over de accu zonder prop, alleen met propsaver erop: 7,4V zowel met draaiende als met stilstaande motor, dus geen spanningsval als de motor ingeschakeld wordt
- het lipo-pakketje (2S1P) heb ik in Dortmund bij Battmann gekocht, volgens de verkoopster waren ze 15C (staat er niet op)
- het zijn echt Kokam cellen en ook echt 910mAh, beide staat vermeld op de cellen
- in de Battmann catalogus staan de 910mAh lipo's vermeld: als losse cel van het type KO910HD-LPL en als 2S of 3S pakket als type KO910SHD
- de motor en regelaar heb ik trouwens ook op de beurs in Dortmund bij Battmann gekocht
- ik heb nog geen foto gemaakt van de opstelling; als dat echt nodig is, zal ik het alsnog doen

Had het lipo pakketje eigenlijk onbelast niet een ietsje hogere spanning moeten hebben als hij echt vol is?

groeten,

Dik

Hoi Dik,

Heb je de regelaar ook ingesteld voor Lipo's???
Ik vlieg op de Tsunami 10 met NiMh cellen als hij dan op lipo's ingesteld staat leverd hij ook geen prestatie misschien is dit omgekeerd ook.
Kijk voor de instellingen in de gebruiksaanwijzing of op www.rbckits.com

Arjan.

Als de lipo vol is zou deze 8.4 volt moeten leveren.....

Dat hij niet inzakt bij 0.5A kan kloppen als deze 15C is.

De Tsunami regelaar geeft 2 piepjes bij het inschakelen, hetgeen betekent dat hij herkend heeft dat er lipo's aanhangen. Dat zit dus goed.
Ik heb ook de setup nog eens over gedaan, maar het heeft geen verschil gemaakt.

De (te) lage spanning van het lipo pakketje geeft wel te denken. Maar zelfs als de lipo's toch niet goed vol blijken te zijn, kan ik me niet voorstellen dat er bij die 7.4V maar zo weinig toeren uitkomen. Zou dan wel betekenen dat de splinternieuwe Graupner lader zich vergist, maar niemand is perfect.

Ik denk dat het tijd wordt voor kruisproeven, dus het uitwisselen van componenten. Ik heb echter van alles maar eentje, dus er valt weinig uit te wisselen. Het wordt tijd om bij mijn clubgenoten te gaan buurten. Blijf desondanks jullie hulp geven, het is bijzonder welkom.

groeten,

Dik

Dik Prenger zei:
Ik denk dat het tijd wordt voor kruisproeven, dus het uitwisselen van componenten. Ik heb echter van alles maar eentje, dus er valt weinig uit te wisselen. Het wordt tijd om bij mijn clubgenoten te gaan buurten.
Hallo Dik, morgenavond (woensdag) ben ik op de club ... :wink:

Als je tijd hebt zal ik mijn laptop met interfacekabel, ampere, voltmeter en wat uitwisselmateriaal meenemen.
Ben toch wel benieuwd wat de oorzaak is van jou magere 1000 toertjes. :lol:

Grtz,
Emile 8)

Motor wikkelingen doorgemeten ??? (draadbreuk in één aansluiting)..
  • Hier lijk de storing het meeste op...
Maar het zou ook een kapotte FET(s) of soldeerfoutje(s) op de regelaar kunnen zijn ....

Gebruik je de graupner lader voor het eerst?

1. sluit de stekker van de lader op het lichtnet aan.
2. Knoop je lipo eraan
3. Het ding piept, en het (ongelofelijk fel auw pijn aan je ogen) ledje gaat kniperen
4. Knopje drukken, laden begint.
5. Heleboel pieps = klaar.

Nee, zo simpel, dat kan het ook niet zijn, dus.

Back