Typhoon 6/2014

  • Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Wie heeft meer info met betrekking tot deze motor. Va diverse kanalen heb ik al gezocht maar kan geen info vinden.

Hetgeen ik nodig heb is welke props en hoeveel amperes en de stuwdruk.

Schijnbaar komen er nu zoveel verschillende typhoon varianten op de markt en ontbreekt elke vorm van info.
 
Hallo Theo,

ik ben zelf ook aan het zoeken naar info over de Micro 6 serie. Op het forum staat de volgende draad met wat info:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4854&highlight=typhoon+6

Verder heb ik wat gegoogled en kom tot de volgende serie van de micro 6:
a) 6/15, 43g, 29x23mm, 82%, 6-8 Zellen / 2-3 Li-Poly (toepassing snelle kisten)
b) 6/20, 43g, 29x23mm, 82%, 6-8 Zellen / 2-3 Li-Poly (dit is de standaard micro 6 zie rbc site)
c) 6/20-14, 43g, 29x23mm, 82%, 6-8 Zellen / 2-3 Li-Poly (?????)
d) 5/3D, 31g, 29x17mm, 80%, 6-9 Zellen / 2-3 Li-Poly (verkorte versie van de 6/20-14)
e) 6/3D, 35g, 29x18mm, 82%, 6-9 Zellen / 2-3 Li-Poly (lichte versie van de 6/20-14)
f) 6/24 dit is de voorloper van de 6/3D wordt niet meer geleverd.
g) 6/23 ??? interessante testrapporten van gezien maar nergens te bestellen

Enig licht in de duisternis voor de props/amps e.d. zou inderdaad wel handig zijn. Daarbij lijkt de Tsunami 10 mij een te lichte regelaar voor de micro 6 daar deze 12A duurstroom en 20 A piek mag hebben. Met een 2S pack een een prop van 8" of groter zit je al gauw over 10A heen.
 
Die micro 6/24 zit in mijn Het-RC Tucano en voldoet daar uitstekend met een APC 7x6 op 3s1p 1500 Kokam en trekt net 9,5 ampere bij 10000 toeren en is dan ongeveer 100 watt.

De micro 6/2014 wil ik gebruiken in een racer, maar wens eerst meer info te vinden anders ga ik proberen die micro 6-15 te krijgen.

Van deze modellen heb ik voor een winkelier bouw/test verslagen gemaakt welke in een bekend modelbouwblad komen.
 
Zojuist antwoord van RBC gehad. De 6/23 en 6/24 zijn beide vervangen door de 6/20-14. Dus de 6/20-14 is min of meer gelijk aan de 6/24 die je al hebt. Helaas heeft Rob nog niet de nieuwe regelaars binnen.

Ik denk nu zelf aan de 6/20-14 of 6/3D omdat ik de motor in eerste instantie wil gebruiken met een 2S 1200 pack (8.5C 10A) en dus niet boven de 10A volgas wil komen.
 
@ Bert, die had ik al. En daar staat idd heel veel info op.

@ Phoenix, dat klinkt interesant, dit betekend dat ik de motor moet gaan ruilen. En bovendien dat Het-RC toch eindelijk eens meer licht in de duisternis moet brengen.
 
dan hier maar alvast enkele metingen die ik gedaan heb aan die Typhoon 6/24.
Accu 3s1p Kokam 1500
regelaar CC Phoenix 25

Code:
Prop                volt     ampere      toeren       watt
apc 4,75x4,75      11,2      3,8        13.120       44
Gunther            11,2      3,5        13.270       40
Graupner 6x5,5     10,5      6,7        11.000       71 
speedprop 
apc 7x4            10,4      7,5        10.600       80 
apc 7x6            10,2     10            9800      100 
apc-e 9x6           9,9     15            7100      150

Indien iedereen die Typhoon motoren heeft nu eens al zijn metingen hierneer zet hebben we heel snel een leuke database voor deze motoren.
 
OK even advies vragen. :?: :?:

Ik wil de T6/20-14 OF de T6/3D gaan bestellen. Volgens internet zijn deze motoren in principe gelijk alleen is de 3D lichter.

Is het daarom dan verstandiger om de 3D te bestellen of is de 20-14 robuuster qua behuizing en dus minder schadegevoelig? Overigens is de 3D/Tsunami 10 combi weer 9 euri goedkoper dan de 20-14/Tsunami 10 combi.

Overigens begreep ik van Rob Bulk dat de combi een nieuw type Tsunami 10 regelaar bevat.
 
Ik heb inmiddels de 6/3D in bezit! :!: Uiteindelijk toch maar gekozen ivm geringere massa tov 6/20-14.
Nu nog even wachten op m'n CC Phoenix 25, is reeds onderweg vanuit Japan. :D
 
http://www.overlander.co.uk/pdf/overlanderJan2003.pdf

op pagina 13 erg veel info over HET typhoon motoren :!:

EDIT: Ziet er uit alsof de 6/3D overeenkomt met de 6/23. Dus volgens airmedia.se testgegevens kan ik m'n huidige 9x4.7 APC SF prop gebruiken met max 10A volgas! (uitgegaan van 7.2-7.4V. Airmedia gegevens middelen in Excel) 10A is nl de limiet van m'n 8.5C 1200mAh 2S pakketjes. :D
Ca. 75W en 450gr thrust met deze combi. Moet wel gaan lukken met een Hurricane van 350gr om mee te beginnen. 8)
 
Voor de MotoCalc gebruikers onder ons. Met de volgende gegevens klopt de data wel aardig:

Zelf een motor aanmaken door op New en Catalog te klikken en de volgende gegevens in te vullen:

Typhoon Micro 6/3D
1521 RPM/V
0.7A No-load current
0.142 Ohm Resistance
35 gr Weight
Brushless en Outrunner aanvinken
 
nog enkele testgegevens van de typhoon 6/13 aan 3s1p kokam 1500 met een 4,75x4,75 APC prop. Bij verse accu iets meerdan 18.000 toeren bij 15 ampere wat dan snel afneemt en na 20 seconden motorloop dan 18.000 toeren bij 13 ampere.
 
Van het weekend de typhoon 3D op de ultimate geprobeerd.

8x4 GWS prop
3s1p 1500 kokam, 9A
3s1p 350 kokam, 7.2A (spanning zakt in. pakket mischien niet vol.

9x5 GWS
2s1p 1200 E-tech 7A. Slecht 4A nodig voor eigen gewicht (220g)

3s1p 1500 met 8x4 werkt prima voor buiten met zelfs veel wind.
Voor binnen denk ik 2s1p 350 kokam met 9x5.
3s1p 350 met 8x4 kan ook, maar is duidelijk overkill.
 
Zonet de Typhoon 6/13 eens serieus gemeten. Als accu een 3s1p Kokam 1500 of 2000 pakket.

Prop APC 4,75x4,75, ampere 12, volt 8,5, watts 100 toeren 16500. (vreemd, want bij de vorige meting was dit 18000)

Prop APC 5x5, ampere 14, volt 8,5, watts 125, toeren 16500

Prop Camspeed 5,2x5,2, ampere 17, volt 8,5, watts 150, toeren 15000

Ondanks de verschillende props blijft de motor een erg hoog toerental draaien en wordt niet warm. Bij die Camspeed ben ik zeer snel overgeschakelt naar een kokam 2000 pakket ipv die 1500. Dit alles met een CC Phoenix 25 controller.
 
Update over de 6/3D op de indoor ultimate.
buiten half uur airobatic, hover etc... op kokam 3s1p 1500 met 8x4 prop.

Met 3s1p kokam 350 is dat 10 minuten. Veel lichter, dus ook langzamer en wendbaarder.
 
Back
Top