Typhoon 6 of 15 en lipo

• Topicstarter Topicstarter JariW
  • Startdatum Startdatum
J

JariW

Guest
Domme vraag :?:

Kan een Typhoon 15 samen met 2s1p 1500 lipo's gebruikt worden of gaat dit beter met een Typhoon 6.

Heb de typhoon 15 al geprobeert met een 9 X 5 CAM en de lipo werd warm. Ben nieuw op het lipo gebied en weet dus niet of warm al te veel is. Het is in ieder geval niet zo warm als de 8KAN cellen worden.

De tweede vraag... waarom leveren twee lipo's relatief meer vermogen dan 8 maal KAN :?:

Thanks already,..

JariW

Volgens mijn lijstje van Internet ( http://www.bnhof.de/~BKoenig/d_bl_axi.pdf )verbruikt de Typhoon 15 met een 10x6 op 8 cellen ongeveer 17,6 ampere. Met een 9x5 zal dit wel iets lager zijn. dat de lipo's warm zijn lkan verschillende oorzaken hebben. Ik weet uit mijn hoofd helaas niet hoeveel C belastbaar die kokam 1500 is, maar dat staat denk ik wel ergens op dit forum. Dus het beste is om effe de stroom (ampere's) te meten van deze motorcombinatie.

Die Kan cellen (Nimh) en ook de meeste nicad's zakken in onder belasting. Bij lipo's is dit een heel stuk minder.

JariW,

ik ben zelf ook redelijk nieuw op Lipo gebied maar misschien mag ik toch een paar opmerkingen geven.

allereerst de Typhoon 6 kan max 20Amp en continue 12 amp aan bij vermoedelijk een 9X4 prop.
De Typhoon 15 kan Max 35 Amp en continue 22 amp bij een 11X4 doen.

http://www.rbckits.com/id70.htm

Lipo akku´s kunnen ongeveer 5 a 6 keer hun capaciteit ontladen. Hierboven gaan ze zich erg ongemakkelijk voelen (warm)
Dus....6x1.5Amp° 9Amp!!!!!!!!!

Ik denk dat de combinatie te licht is voor de Lipo´s.

Dan denk ik dat je tweede vraag hier ook mee te maken heeft.

Mij is voor de T 15 tenminste 2000 Lipo´s geadviseerd, of je moet parallel gaan werken.

http://www.rc.jepe.biz/Batterijen.html

Ik ben er dan ook nog niet uit.

Op naar de volgende reactie!!!!!

Succes

Martin

Weet niet zeker wat voor cellen het zijn, heb ze gekocht bij Quartel. Ik dacht dat het Kokam cellen zijn :?: .

Ben wat aan het nazoeken geweest en ze kunnen 12 Amp aan, of er moeten ook nog veschillende Kokams bestaan.

Volgens jouw lijstje Theo zou een T6 met 9*5 prop dus ongeveer 10 Amp trekken. Een T15 lijkt niet aan de orde met deze combi....jammer.

Mischien toch met parallel werken :?:

Maar is een beetje warm al teveel??

JariW

Hoi,

http://www.airmedia.se/Typhoon-15-10-test.htm

Als het een vliegtuig is die standaard met een 400motor is uitgerust, dan zou je ook de Typhoon-15 kunnen overwegen. (hetzelfde gewicht)
Eventueel de prop aanpassen is een mogelijkheid.
Bij mij trekt de 8x6 Camprop 15Amp bij volgas (3s1p Konions).
Dus 2s1p lijkt me dan rond de 10Amp of zo met de 8x6 camprop.

Persoonlijk vind ik de Typhoon-15 breder inzetbaar (ivm toekomstige vliegtuigen ect).

Voor sommige modellen is de Typhoon-6 absolut interessanter. Afwegen...

Cheers,
Rob

Het is uiteindelijk voor een nieuw toestel voor speed 400 formaat.

Heb getest met een bestaande met T15 en standaard 8 KAN cel. Met de 2S1P lipo gaat het maar wordt warm. Ik moet nog testen wat het Amperage is. VLiegen gaat wel goed, waarschijnlijk door het gewichtsvoordeel.

Wat mij uit de testen opval zijn de verschillende prop met dezelfde maten en toch andere trekkrachten. :?:

Ik gebruik nu een graupner 9 x 5 CAM en heb eigenlijk niet het idee dat daar de meeste kracht mee te halen is. 8O Wat is nu het verschil :?:

JariW

BoomDuiker zei:
Persoonlijk vind ik de Typhoon-15 breder inzetbaar (ivm toekomstige vliegtuigen ect).

Micro 6 voor 280 - 400 vervanging. (200g - 700g)
micro 15 voor 400 -500 vervanging. (400 - 1200g)

Beide breed inzetbaar, maar voor andere gebieden.

Hoi Jari,

Daar zit inderdaad veel verschil in! Props
Hoe zwaar is jouw vliegtuig?

Rob

Degeen waar ik het op getest heb is met de 8 KAN 670 gram, met de 2S1p Lipo's ongeveer 520 gram.

Ik vraag me dus af of het met een slowfly prop beter gaat. Moet wel een klap prop gebruiken aangezien er geen wielen onder zitten (ik vlieg in een weiland met veeeel pollen).

Ik gebruik maar 2S lipo's om de max stroom te beperken.

JariW

Maximum stroom beperk je met je propkeuze.... Motor kent alleen grenzen aan vermogen (spanning x stroom). Je accu ook...
Als je 3 Lipo's wilt gebruiken op de zelfde stroom moet je een kleinere prop gebruiken (maar heb je wel meer vermogen)
Aangezien de max-stroom bij Lipo's doorgaans de beperkende factor is is het bij Lipo's dus verstandig om te kiezen voor meer spanning (meer cellen) bij minder stroom (kleinere prop) voor gelijk vermogen (vermogen = spanning x stroom)

Hell,...nooit meer aan die formule gedacht. Is er vroeger op school vaak genoeg ingestampt.

Wordt dus uitzoeken welke prop bij 3S de beste keus is. Blijft de vraag wat het verschil in de props is. Ik gebuik standaard graupners maar......

JariW

Gewoon gedaan.

Heb net de Spitfire met Typhoon 15 gevlogen. Heb een pakket van 3s2p Kokam 350 gebruikt. Op de Typhoon een 8 x 4.5 prop.

Nooooit geweten dattut zo leuk is. Vliegen was al leuk met de KAN erin, maar dit is wat anders. Power te over. :D

De lipo's worden iets warm, evenzo de motor. Ik vlieg niet vaak volgas...ongeveer de helft is genoeg. Totdat je effe wil klimmen.

Dit moet toch leuk zijn voor Combat :twisted:

JariW

Heb je in deze configuratie de stroom em het toerental al eens gemeten?

Ik wil die Typhoon 15 met een 9x5 of 6 prop in combinatie met 3s1p Kokam 2000 gebruiken in de Tucano van Nigel Hawes.

Nop nog niet.

Zal morgen met volle accu de zaak meten.
Je hoort van me.

Daarnet gemeten wat de T15 trekt.

Was wel vergeten dat mijn meter maar tot 10 Amp gaat. Heb er twee liggen dus deze twee parallel gezet. Speciale kabel gesoldeerd waardoor dat kan. Beide 10 Amp, moet ik toch 20 Amp kunnen meten.

De uitslag verbaasd me. Heb getest met 3 type's cellen,...

Kan 1050 8 cellen maximaal.....6.8 Amp
2S kokam 1500 .... 5,4 Amp
3s2p Kan 350.... 8,3 Amp

En dat met een 8 x 4.5 prop. Mischien moet ik terug naar 9 x 5.

Moet ergens iets fout zijn, de waardes zijn naar mijn mening veel te laag. Verlies op de kabel en overgangen begrijp ik nog wel, maar zoveel. En maakt het uit dat de kabels van accu naar jeti langer zijn??

Als iemand een manier weet om het meten zonder ampere tang en bovenstaande meters goed te doen ( heb geen lage weerstand liggen).???

Maar met bovenstaande waardes kunnen de kokams makkelijk.

Grtz

JariW

JariW zei:
Daarnet gemeten wat de T15 trekt.
Als iemand een manier weet om het meten zonder ampere tang en bovenstaande meters goed te doen ( heb geen lage weerstand liggen).???
JariW

Bij Quartel in pijnacker hebben ze een speciale amp metertje dat WEL bedoelt is om deze meting te doen.
Neem dan ook een uitdraai van de testpagina van airmedia mee, want de juiste propellorkeus, daar hebben ze geen praktijkervaring mee (althans, de dude die mij daar hielp niet i.i.g.)

Succes, robert :)

JariW zei:
Domme vraag :?:

Kan een Typhoon 15 samen met 2s1p 1500 lipo's gebruikt worden of gaat dit beter met een Typhoon 6.

Heb de typhoon 15 al geprobeert met een 9 X 5 CAM en de lipo werd warm.
JariW

Jari, ik heb vandaag de T15 met een 10x7 APC getest, en de power was zeer best te noemen. Ik heb (echte) hotliners wel sneller zien stijgen, maar al-met-al toch zeer bevredigend te noemen.
Lipo 2s1p 2000mAh, wordt iets warm, niet bijzonder. Motorlooptijd 22min minstens, en dan wel aan 1 stuk vol gas!

Op de rbc site zie je een tabel met max stroom gegevens, maar niet de bijbehorende voltages EN propmaten.
Hier moet je niet op af gaan. Kijk op airmedia, je kent deze testgegevens toch!?

groeten, robert :)

Nop, naam zegt me niets. Mischien ooit voorbij zien vliegen??

Ik vraag me af of 2 lipo's genoeg opleveren. De combinatie met 1500 kokam werkt ook, eveneens met ietsje warmte maar niet schokkend. Genoeg om leuk te vliegen. Ben bang dat een 10 x 7 een beetje misplaats is op een kleine Spitfire.

Maar 22 min vliegen is wel aantrekkelijk 8O

Back