Na het maken van een proef bad om de onderzeeboten uit te loden, heeft de typhoon voor het eerst zijn doop gehad. Alles is waterdicht, heb hem nu eerst mooi op de waterlijn uit gelood. Moest er wat lood bijvoegen en wat schuim voor drijf vermogen. Dit is allemaal goed gelukt. Volgende is om de duiktanks te vullen en kijken hoe het gaat op 100% en op 80%. Als de typhoon gedaan is, staat de U47, Lafayette en zelfbouw sub ook op het programma om uit te loden.
is dat de waterlijn ?????waar hij nu op ligt normaal liggen ze toch veel hoger in het water hoor die witte streep staat er' niet voor niks op hé gr raf
@raf, Hij kan niet hoger op de waterlijn. Anders komen de schroeftunnels boven water. En dan komt hij niet vooruit. Hans had het zelfde probleem met zijn typhoon. Die ligt nu op dezelfde dieligtals mijn typhoon. Kan de waterlijn nog aanpassen. Streep opnieuw plaatsen.
hahaha das ook een oplossing het is wel zo dat over het algemeen die russiese duikboten heel hoog op het water kunnen liggen zie de foto's op het net de thypoon licht normaal een beetje achterover om inderdaad de schroeven onder te krijgen anders klopt de echte ook schuim maar die boten varen eigenlijk heel weinig boven water mijn gedacht gr raf en het blijft een mooie boot
Eric, het is zo te zien een prachtige boot. En wat maakt een waterlijn nu uit? Die kun je gewoon verplaatsen zo als je wilt. Het ziet top uit hoor. Hein
Uitloden nog niet zo gemakkelijk, om hem mooi horizontaal te houden. Zonder kap erop mooi horizontaal uitgelood, daarna de kap erop en hij helde gelijk naar rechts toe. Denk dat er aan de ene kant meer polyester is gebruikt dan aan de andere kant. Gisteren de duiktanks stukje laten vollopen en weer geleegd om de lucht uit de tanks te halen. willen de motoren niet meer werken van de duik tanks. Typhoon uit het water gehaald en alles even uit en aan gezet en daarna werkte de tanks weer. Zou dit met de ontvangst draad te maken hebben. Heb ook nog een probleem met de motoren. Deze zijn 6 volt en worden geregeld door middel van een rokraft 120 van Robbe. Als ik de stuurknuppel in een keer vol gas geeft dan gebeurt er niets, zowel bij vooruit als achteruit. Als ik de stuurknuppel langzaam naar voren beweeg reageren de motoren wel, zowel vooruit als achteruit. Waar kan dit aan liggen. Zit een nieuwe lood accu in van 6 volt 10 ah. En een nieuwe accu voor de ontvanger van 4,8 volt 4200 mah. Eric
eric voor de rocraft is die 6 volt aan de lage kant pas op hij werkt er op hoor maar als de spanning dan een beetje in kukkelt heb je dus een probleem dus ja rustig varen hé het is geen speedboot of een 2 volt cel bij zetten kan ook heb je de rode draden uit de regelaars gehaald want je hebt een ontvanger accu dan mogen die draden er niet in zitten gr raf
@ Raf, Dan moet ik dat maar voor lief nemen en rustig aan starten. Heb een volgend probleem: Nadat ik de duiktanks 1 keer hebt gevuld en geleegd. Krijg ik de tanks daarna niet meer werkend. Er is druk gevormd in de WTC, daardoor werken de tanks niet meer. Pas als ik de ontluchting's schroef heb los gedraaid komt er weer lucht in de WTC en werkt alles weer. Heb geen lekkage in de WTC, alles is droog. Waar kan dat aan liggen.
dat er druk is gevormd is normaal als je water in de tanks zuigt maar dat er druk blijft is niet normaal en heb ik nog nooit mee gemaakt zijn het originele engel tanks dat je er in hebt liggen ??? en zijn die 6 of 12 volt want normaal zijn het 12 volt motoren op die engel tanks en jij hebt maar 6 volt en je zegt druk heb je ook een idee hoeveel lucht we het dan hebben over dat ventiel een ballon schuiven voor je het opent en dan kijken hoeveel die opblaast dan krijgen we een idee over hoeveel lucht het gaat gr raf
@ Raf, De tanks die erin liggen zijn originele Engel duiktanks. Deze werken op 6 volt omdat Engel hier een lood accu voorschrijft van 6 volt. Had toch een heel klein beetje water in de wtc liggen, denk dat dat via de doorvoeren is gekomen. Gisteren alles opnieuw nagekeken en met vaseline in gesmeerd. Ga de romp zonder de bovenbouw in het water zetten om te kijken waar hij lucht belletjes geeft. Zodat ik weet of de aansluitingen lekken of de duik tanks. Er zitten trouwens 2 duiktanks in van 825 ml. inhoud. Zal dat van die ballon eens doen zodat ik een idee krijgt van de inhoud en ook kijken of hij lucht uitblaast of lucht inneemt.
je moet altijd beginnen met je pistons op leeg "dus uitgeschoven zodat er geen water in kan" als je dan gaat duiken krijg je druk op je romp wat heel normaal is deze druk wil eigenlijk de piston terug naar leeg drukken maar door de draadstang kan dit natuurlijk niet maar de motor moet wel altijd de pistons terug kunnen laten bewegen en je schreef dat je lucht hoorde ontsnappen maar ging de lucht IN de boot of kwam ze er UIT dat hoor je niet want dat geluid is het zelfde vlammetje van een kaarsje (lucifer )kun je dat wel zien aan de richting waar het naar waait als je der zo bij kunt gr raf
Raf, De tanks staan op leeg als hij in het water ligt, daarna vul ik de tanks pas. Zou dat van lucht uit/in moeten kijken, dan weet ik in ieder geval wat hij doet. Ga dat vandaag even uittesten met een vlammetje of een stukje papier.
Heb de WTC getest en wat blijkt, de aansluiting WTC/romp heeft hele kleine gaatjes. En dat terwijl ik de binnenrand in de WTC met milliputti hebt dicht gemaakt. En de buitenrand met een kleine stukje polyesterdoek en daar vloeibare polyester op gegoten en dat goed in het matje gedrenkt. Maar goed, oorzaak gevonden, nu de aansluiting WTC/Romp verf verwijderen en dan maar opnieuw vullen. Met wat kan ik dat het beste doen met vloeibare epoxy. Deze in een spuit doen en dan de naad ermee vol laten lopen. Of is er ook een andere mogelijkheid. Hier zie je duidelijk dat bij het vullen van de duiktank en het onderwater gaan de luchtbelletjes komen.
polyester ,miliputi en dan nog epoxy ??? als ge zo verder doet is hij binnen kort zwanger de romp is polyester en je milliputy is een 1 component epoxy dus da werkt niet enige oplossing is alle verf verwijderen (aceton of verfstripper) dan zou ik een papje maken van polyester JACHTING plamuur met gewone vloeibare polyester niet de gewone plamuur gebruiken want die trekt water aan daar de verdikker talkpoeder als basis heeft dus jachting polyester kost ook wel iets meer doordat je deze verdunt tot een dik lopende brei kun je die goed in de naden en spleten van de polyester doek drukken melk is te dun lopende en pudding is te dik dus een soort van youchurt consistentie moet je hebben waarom heb je polyester laten lopen ??? je moet dat met een borstel aan brengen al tamponerend tot de doek verzadigd is en dan hangt het er nog vanaf hoe grof je doek is geweest want voor zo iets moet je heel fijn doek hebben en geen weefsel en meerdere lagen van die doek over elkaar aan brengen nat in nat eventueel dus oplossing is alles er uit halen en eerst die naden dicht krijgen succes zou ik zeggen gr raf
Heb die milliputi onder in WTC gezet, anders zou de polyester zo de WTC inlopen. Dit hield het tegen. Het polyester matje was goed getamponneerd met een kwast, dus dat zat goed, daarna heb ik de rest van de polyester erover gegoten. Heb de naad nu met een frees schoon gemaakt en ontvet met wasbenzine. Wil daar nu vloeibare epoxy over gieten, zodat die kleine gaatjes dicht vloeien. Heb wel Tec 7, weet niet of dat ook goed afdicht. Zaten denk wat lucht belletjes in de polyester die die hele kleine gaatjes hebben veroorzaakt. Maar denk dat als ik er een laagje epoxy over giet alles wel dicht moet zijn. De naad is nu schoon gemaakt en ontvet.
epoxy en polyester gaan niet samen is gelijk olie en water die mengeling met plamuur is de enige optie waarom willen jullie alles mengen onder elkaar ???? http://www.harjonpolyester.nl/index.php?pgname=Wat is het verschil tussen polyester en epoxy?&id=401 het probleem zit in het krimpen tijdens het uit harden en de lagen hechten niet aan elkaar ze liggen wel op elkaar maar worden nooit een geheel dus polyester gebruiken wil je hem in dikken en je hebt geen plamuur dan talkpoeder toevoegen maar daarna wel van een goeie laag verf voorzien moet je trouwens ook bij stabilitexpres naden gr raf
Raf, De kleine gaatjes gedicht en nu werken de tanks wel elke keer. Was dus dat probleem. Kan ik nu weer verder met uitloden. Eric
en hoe heb je het nu gedaan om ze dicht te krijgen want ze zijn nu dicht maar ze moeten ook dicht blijven hé het probleem met de druk is dat deze elke keer de romp een beetje uitrekt het is minimaal maar het gebeurt en dan als je het niet goed gedaan hebt komen er na een tijdje weer barstjes in maar als het gelukt is en goed gedaan is er geen probleem meer te verwachten de komende jaren gr raf
Heb hem met een dikke laag vloeibare epoxy gevuld en dat is mooi hard geworden. Had eerst een proefstukje op polyester gedaan en daar zat het muur vast op. Vandaar deze oplossing. Heb nu nog 1 klein lucht gaatje in een lexaan aansluiting van de doorvoer raketluiken. Maar die is dicht te maken met chloroform. Nu alleen iets meer naar rechts uitloden en dan de 100% en 85% opnieuw uitloden.