Typhoon

Discussie in 'Duikboten' gestart door Eric Dijkstra, 1 jul 2015.

  1. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Na het maken van een proef bad om de onderzeeboten uit te loden, heeft de typhoon voor het eerst zijn doop gehad.
    Alles is waterdicht, heb hem nu eerst mooi op de waterlijn uit gelood. Moest er wat lood bijvoegen en wat schuim voor drijf vermogen.
    Dit is allemaal goed gelukt. Volgende is om de duiktanks te vullen en kijken hoe het gaat op 100% en op 80%.
    Als de typhoon gedaan is, staat de U47, Lafayette en zelfbouw sub ook op het programma om uit te loden.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    is dat de waterlijn ?????waar hij nu op ligt

    normaal liggen ze toch veel hoger in het water hoor
    die witte streep staat er' niet voor niks op hé

    gr raf
     
  3. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    @raf,
    Hij kan niet hoger op de waterlijn. Anders komen de schroeftunnels boven water. En dan komt hij niet vooruit.
    Hans had het zelfde probleem met zijn typhoon. Die ligt nu op dezelfde dieligtals mijn typhoon.
    Kan de waterlijn nog aanpassen. Streep opnieuw plaatsen.
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hahaha das ook een oplossing
    het is wel zo dat over het algemeen die russiese duikboten heel hoog op het water kunnen liggen
    zie de foto's op het net
    de thypoon licht normaal een beetje achterover om inderdaad de schroeven onder te krijgen
    anders klopt de echte ook schuim
    maar die boten varen eigenlijk heel weinig boven water mijn gedacht
    gr raf en het blijft een mooie boot
     
  5. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooie duikboot eric.

    grt timberwolf
     
  6. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Eric,
    het is zo te zien een prachtige boot.
    En wat maakt een waterlijn nu uit?
    Die kun je gewoon verplaatsen zo als je wilt.
    Het ziet top uit hoor.

    Hein
     
  7. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Uitloden nog niet zo gemakkelijk, om hem mooi horizontaal te houden.
    Zonder kap erop mooi horizontaal uitgelood, daarna de kap erop en hij helde gelijk naar rechts toe.
    Denk dat er aan de ene kant meer polyester is gebruikt dan aan de andere kant.
    Gisteren de duiktanks stukje laten vollopen en weer geleegd om de lucht uit de tanks te halen. willen de motoren niet meer werken van de duik tanks.
    Typhoon uit het water gehaald en alles even uit en aan gezet en daarna werkte de tanks weer.
    Zou dit met de ontvangst draad te maken hebben.
    Heb ook nog een probleem met de motoren. Deze zijn 6 volt en worden geregeld door middel van een rokraft 120 van Robbe.
    Als ik de stuurknuppel in een keer vol gas geeft dan gebeurt er niets, zowel bij vooruit als achteruit.
    Als ik de stuurknuppel langzaam naar voren beweeg reageren de motoren wel, zowel vooruit als achteruit.
    Waar kan dit aan liggen.
    Zit een nieuwe lood accu in van 6 volt 10 ah.
    En een nieuwe accu voor de ontvanger van 4,8 volt 4200 mah.

    Eric
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    eric voor de rocraft is die 6 volt aan de lage kant
    pas op hij werkt er op hoor maar als de spanning dan een beetje in kukkelt heb je dus een probleem
    dus ja rustig varen hé het is geen speedboot of een 2 volt cel bij zetten kan ook
    heb je de rode draden uit de regelaars gehaald want je hebt een ontvanger accu dan mogen die draden er niet in zitten

    gr raf
     
  9. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    @ Raf,

    Dan moet ik dat maar voor lief nemen en rustig aan starten.

    Heb een volgend probleem:
    Nadat ik de duiktanks 1 keer hebt gevuld en geleegd.
    Krijg ik de tanks daarna niet meer werkend.
    Er is druk gevormd in de WTC, daardoor werken de tanks niet meer.
    Pas als ik de ontluchting's schroef heb los gedraaid komt er weer lucht in de WTC en werkt alles weer.
    Heb geen lekkage in de WTC, alles is droog.
    Waar kan dat aan liggen.
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    dat er druk is gevormd is normaal als je water in de tanks zuigt maar dat er druk blijft is niet normaal
    en heb ik nog nooit mee gemaakt
    zijn het originele engel tanks dat je er in hebt liggen ???
    en zijn die 6 of 12 volt want normaal zijn het 12 volt motoren op die engel tanks en jij hebt maar 6 volt
    en je zegt druk heb je ook een idee hoeveel lucht we het dan hebben
    over dat ventiel een ballon schuiven voor je het opent en dan kijken hoeveel die opblaast
    dan krijgen we een idee over hoeveel lucht het gaat

    gr raf
     
  11. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    @ Raf,

    De tanks die erin liggen zijn originele Engel duiktanks. Deze werken op 6 volt omdat Engel hier een lood accu voorschrijft van 6 volt.
    Had toch een heel klein beetje water in de wtc liggen, denk dat dat via de doorvoeren is gekomen.
    Gisteren alles opnieuw nagekeken en met vaseline in gesmeerd.
    Ga de romp zonder de bovenbouw in het water zetten om te kijken waar hij lucht belletjes geeft.
    Zodat ik weet of de aansluitingen lekken of de duik tanks.
    Er zitten trouwens 2 duiktanks in van 825 ml. inhoud.
    Zal dat van die ballon eens doen zodat ik een idee krijgt van de inhoud en ook kijken of hij lucht uitblaast of lucht inneemt.
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    je moet altijd beginnen met je pistons op leeg "dus uitgeschoven zodat er geen water in kan"
    als je dan gaat duiken krijg je druk op je romp wat heel normaal is
    deze druk wil eigenlijk de piston terug naar leeg drukken maar door de draadstang kan dit natuurlijk niet
    maar de motor moet wel altijd de pistons terug kunnen laten bewegen
    en je schreef dat je lucht hoorde ontsnappen maar ging de lucht IN de boot of kwam ze er UIT
    dat hoor je niet want dat geluid is het zelfde
    vlammetje van een kaarsje (lucifer )kun je dat wel zien aan de richting waar het naar waait als je der zo bij kunt
    gr raf
     
  13. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Raf,

    De tanks staan op leeg als hij in het water ligt, daarna vul ik de tanks pas.
    Zou dat van lucht uit/in moeten kijken, dan weet ik in ieder geval wat hij doet.
    Ga dat vandaag even uittesten met een vlammetje of een stukje papier.
     
  14. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Heb de WTC getest en wat blijkt, de aansluiting WTC/romp heeft hele kleine gaatjes.
    En dat terwijl ik de binnenrand in de WTC met milliputti hebt dicht gemaakt.
    En de buitenrand met een kleine stukje polyesterdoek en daar vloeibare polyester op gegoten en dat goed in het matje gedrenkt.
    Maar goed, oorzaak gevonden, nu de aansluiting WTC/Romp verf verwijderen en dan maar opnieuw vullen.
    Met wat kan ik dat het beste doen met vloeibare epoxy. Deze in een spuit doen en dan de naad ermee vol laten lopen.
    Of is er ook een andere mogelijkheid.

    [​IMG]

    Hier zie je duidelijk dat bij het vullen van de duiktank en het onderwater gaan de luchtbelletjes komen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    polyester ,miliputi en dan nog epoxy ??? als ge zo verder doet is hij binnen kort zwanger

    de romp is polyester en je milliputy is een 1 component epoxy dus da werkt niet
    enige oplossing is alle verf verwijderen (aceton of verfstripper)
    dan zou ik een papje maken van polyester JACHTING plamuur met gewone vloeibare polyester
    niet de gewone plamuur gebruiken want die trekt water aan daar de verdikker talkpoeder als basis heeft
    dus jachting polyester kost ook wel iets meer
    doordat je deze verdunt tot een dik lopende brei kun je die goed in de naden en spleten van de polyester doek drukken
    melk is te dun lopende en pudding is te dik dus een soort van youchurt consistentie moet je hebben


    waarom heb je polyester laten lopen ??? je moet dat met een borstel aan brengen al tamponerend
    tot de doek verzadigd is en dan hangt het er nog vanaf hoe grof je doek is geweest
    want voor zo iets moet je heel fijn doek hebben en geen weefsel en meerdere lagen van die doek over elkaar aan brengen nat in nat eventueel

    dus oplossing is alles er uit halen en eerst die naden dicht krijgen
    succes zou ik zeggen

    gr raf
     
  16. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Heb die milliputi onder in WTC gezet, anders zou de polyester zo de WTC inlopen. Dit hield het tegen.
    Het polyester matje was goed getamponneerd met een kwast, dus dat zat goed, daarna heb ik de rest van de polyester erover gegoten.
    Heb de naad nu met een frees schoon gemaakt en ontvet met wasbenzine.
    Wil daar nu vloeibare epoxy over gieten, zodat die kleine gaatjes dicht vloeien.
    Heb wel Tec 7, weet niet of dat ook goed afdicht.

    Zaten denk wat lucht belletjes in de polyester die die hele kleine gaatjes hebben veroorzaakt.
    Maar denk dat als ik er een laagje epoxy over giet alles wel dicht moet zijn.

    [​IMG]

    De naad is nu schoon gemaakt en ontvet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    epoxy en polyester gaan niet samen
    is gelijk olie en water
    die mengeling met plamuur is de enige optie
    waarom willen jullie alles mengen onder elkaar ????
    http://www.harjonpolyester.nl/index.php?pgname=Wat is het verschil tussen polyester en epoxy?&id=401

    het probleem zit in het krimpen tijdens het uit harden en de lagen hechten niet aan elkaar
    ze liggen wel op elkaar maar worden nooit een geheel

    dus polyester gebruiken
    wil je hem in dikken en je hebt geen plamuur dan talkpoeder toevoegen maar daarna wel van een goeie laag verf voorzien moet je trouwens ook bij stabilitexpres naden


    gr raf
     
  18. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Raf,

    De kleine gaatjes gedicht en nu werken de tanks wel elke keer.
    Was dus dat probleem. Kan ik nu weer verder met uitloden.

    Eric
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    en hoe heb je het nu gedaan om ze dicht te krijgen
    want ze zijn nu dicht maar ze moeten ook dicht blijven hé
    het probleem met de druk is dat deze elke keer de romp een beetje uitrekt
    het is minimaal maar het gebeurt en dan als je het niet goed gedaan hebt komen er na een tijdje weer barstjes in

    maar als het gelukt is en goed gedaan is er geen probleem meer te verwachten de komende jaren

    gr raf
     
  20. Eric Dijkstra

    Eric Dijkstra

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Hillegom
    Heb hem met een dikke laag vloeibare epoxy gevuld en dat is mooi hard geworden.
    Had eerst een proefstukje op polyester gedaan en daar zat het muur vast op.
    Vandaar deze oplossing.
    Heb nu nog 1 klein lucht gaatje in een lexaan aansluiting van de doorvoer raketluiken.
    Maar die is dicht te maken met chloroform.
    Nu alleen iets meer naar rechts uitloden en dan de 100% en 85% opnieuw uitloden.
     

Deel Deze Pagina