u-156

• Topicstarter Topicstarter biertje3
  • Startdatum Startdatum
B

biertje3

Guest
Hoi
Ik begin niet net met deze hobby of zo ik doe dit al vanaf mijn 8e
Maar van onderzeeërs weet ik niet zo veel en bij mij op de club ook niet dus heb ik een paar vraagjes
1 is een onderzeeër mannelijk of vrouwelijk
2 hoe zit het met ontvangst onder water
3 mijn onderzeeër heeft geen ruimten voor een pomp vermoet ik, maar ik heb wel 2 ruimtes die als het goed is vol kunnen lopen met water en in het meiden zoon waterdichte ruimten met de elektronica, ik had het zelf ook anders gedaan maar ik heb de romp niet zelf gemaakt. En de romp is ook nog van hout dus ik vermoet dat er heel wat gewigt in zal moeten om hem op niveau te krijgen .
na veel aanpassen begint hij / zij eindelijk op een U-boot te lijken, want het leek eers op iets vreemd Amerikaans of zo maar aangezien er geen opbouw bij zat en de bouwtekening van een U-boot was ben ik de romp de juiste vorm gaan geven en dat schiet al aardig op, binnenkort komen er ook foto’s en een bouw verslag.
O ja zijn harmonica rubbers goed genoeg om je boot waterdicht te maken , de harmonica rubbers zijn voor de servo’s

Alvast bedankt

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Tim

1 volgens mij is een sub mannelijk
2 Het ontvangst onder water is afhankelijk van verschillende zaken.
Welke zender gebruik je(2.4gh werkt NIET onder water)
in welk water ga je varen(bij brak water is het ontvangst anders dan bv bij cloorwater)
en de vraag is niet of je jou ontvangst verliest maar waneer.(daarom zijn failsafes zeer belangrijk in een sub)
3 en op vraag 3 kan ik en ik denk de mede duikbootbouwers ook geen antwoord op geven als we niet weten over welke boot we praten.(informatie geven is zeer belangrijk in deze).
wel kan ik zeggen dat die harmonica rubbers niet erg goed zijn als afdichting.

Dus Tim laat eens een foto zien van je boot en zender dat wij weten waar we over praten.
En als je in mogelijkheid bent om naar een sub treffen te komen zou ik dat zeker aanraden omdat je daar boten ziet die al varen en je kunt aan ons en zeker de ''Oude Garde''alle vragen stellen.

hallo

gray lady down dus een duikboot is vrouwelijk (sorry rené)

op je andere vragen heeft rené reeds geantwoord
zonder foto of als het een bouwdoos betreft kunnen we niet veel info geven
een duikboot is nooit te klein om een pompje in te bouwen de pompen zijn steeds te groot LOL
als het een bouwdoos is dan vermoed ik een zeer vroege krick
maar zonder deze info wordt het moeilijk

groetjes raf
Belgium Model Submarines
hier vind je reeds een paar van de treffens in belgië
deze worden door het jaar geupdatet met vaardagen die er bij komen in nederland

Hoi Heren

Sorry voor de verkeerde info wat ik gaf met betrekking tot vrouwelijk of mannelijk:D

ik zat te denken DE duikboot en DAS boot. het kwam mij mannelijk over...........LOL:D

hallo rené

das boot is niet DE boot maar DIE boot
dus niet zomaar een duikboot maar echt DIE boot en niet een andere

groetjes raf

De Boot die bij "Das Boot" gebruikt is staat momenteel in Westerwald, Duitsland.
Dit was een model van onze "U Boot Professor, Peter Wieland" (2 maand geleden overleden).
Peter is bij de oudere bouwers wel bekend.
Het schip staat nu bij een zoon van hem op de schoorsteen mantel.
En of hij nu mannelijk of vrouwelijk is weet ik niet maar hij was van polyester gemaakt.

Hein

Hein.
Bedoel je het model dat in de film Das Boot gebruikt is .
Staat de op de schoorsteenmantel ??
Voldens mij was het model zo`n 6 meter lang,of langer.

hoi
alemaal heel erg bedankt :banana:
ik zal zo snel mogelijk, dus als ik het ding toonbaar vind foto's plaatsen :cool:

hallo tim

dat is geen goed idee LOL
in een vroeg stadium kan je nog veel veranderen op een gemakkelijke manier
later als je veel verder bent is het soms moeilijk of helemaal onmogelijk om nog iets aan te passen.
groetjes raf

hoi
nou zo zag hij er uit toen ik hem kreeg

full
full
full
full

een stap verder
het mide woord nog anders

full
full
full

en toen deed de camera moeillijk du kan ik de huidige stant niet laten zien

hallo tim

moeilijk te zeggen of het een krick is of niet maar dat doet niets terzaken

de doorvoeren naar buiten kan je bij deze boot makkelijk maken met siliconen slang
een buisje messing van 3mm en daar het stukje silicone over heen schuiven
de stuur stang uit 2 mm messing staf kan dan mooi schuiven als je er een druppeltje vaseline aan doet

ik geloof dat de stuur stangen door gootjes lopen en dan heb je niet veel plaats om de reeds eerder genoemde doorvoeren (norbert bruggen)te plaatsen.

deze silicone rubbertjes worden in meerdere modellen gebruikt en voeldoen na jaren nog steeds
de stukjes moeten een 4 cm lang zijn en door de buiten druk worden ze steeds meer dicht gedrukt (hein heeft deze manier ook in zijn boten zitten)

een duiktank gaat inderdaad een probleem worden en kan alleen maar geplaatst worden boven op de deksel dus extern.
krick past deze techniek ook toe en het werkt wel
pompje kan van graupner zijn maar daar heb ik nu de nummer niet van

groetjes raf

Hoi Tim

Het beloofd een leuk klusje te worden.
Ik denk dat er veel aandacht besteed moet worden aan de afwerking(ik bedoel aan de buiten en binnenkant)

Er zijn geen problemen alleen uitdagingen;)

hallo lex

ja dat is de pomp al krijg ik er zenuwen van dat ding
de enige vervanging is de kleine slangen pomp van norbert die is iets groter maar werkt veel langzamer dan dit pompje
het nadeel van dit kreng zijn de kunststof tandwieltjes die door een zandkoreltje zo naar de haaien gaat
het stale asje draait door de kunststof heen en je pomp is defect
maar dit is het enige pompje dat klein genoeg is om in deze romp te passen
robbe heeft ook nog een pompje maar dat is iets langer maar deze heeft wel messing tandwieltjes
tim je zult met mini servo's moeten werken en een micro ontvanger om alles in deze boot te krijgen
als accu kan je altijd AA cellen kopen want deze zijn er nu ook met voldoende capaciteit

groetjes raf

hoi dit is de huidige sitatie
en zo klijn is hij ook weer niet
als ik er een pompje in zet oet ik toch ook ergens extra lucht hebben om de tank weer vol te krijgen
en het waterdicht maken van de voor en achter ruimte woord dan ook een probleem of maakt het niet uit als dezen dan vol lopen

full
full
full
full

hallo tim

extra lucht moet je nergens halen die blijft in je romp
als het ware door water naar binnen te pompen (baxterzakje )comprimeer je de lucht IN de romp
bij het leeg pompen neemt die lucht terug de plaats in van het water

de delen die buiten het waterdichte gedeelte (WTC) liggen behoren vol te lopen tijdens het duiken
hoe sneller dat die vol lopen des te mooier duikt je model dus onder in een paar grote vloedgaten maken en zorgen dat bovenin de lucht ook goed weg kan

je werkt met hout dan geef ik de raad om dit allemaal na dat het afgewerkt is van een laagje G4 te voorzien om heel de houten konstructie water bestendig te maken
anders ga je niet lang plezier hebben van je mooie werk

nu had ik het over een baxterzak daar juist
dat is zo een infuus zakje dat ze gebruiken in hospitalen
de grote hangt af hoe hoog je boot bovenwater licht en wat het verdrongen volume is
dit kan je bepalen door als de boot klaar is deze in een badkuip te leggen (op water lijn)en lood toe te voegen tot hij duikt
dat gewicht is de hoeveelheid aan water dat je moet gaan in nemen
het berekenen doe ik normaal als ik de lengte en breedte weet van je wtc maar daar je boot in hout is geeft dit extra drijfvermogen en is het niet zo eenvoudig om dit te berekenen

je boot heeft nu die rubber balgjes en ik zou als ze nog in goede staat zijn deze zo laten (gezien op de foto)
later kan je ze nog veranderen naar de manier die ik had opgegeven in een vroegere posting

groetjes raf

hoi

noch bedankt voor al jullie reakties
sorry dat ik zo laar reageer had niet zo veel tijd
ben wel bijna klaar met het schuren van de voorkand dus noch maar 2/3 boot tegaan
als duiktank heb ik mijn tanten achter een infuus zak aan gestuurd werkt namelijk bij het ziekenhuis
verder kan ik niet veel doen want het buget voor 4 proiecten bestaat op dit moment uit wel 25 euro :wink:
hoop binnenkort wat meer ter beschikking te kunnen stellen

zijn er trouwens ook pompjes die het doen bij 7,2 volt of is het niet handig als ik hem aansluit op een van de accus voor de 2 snelhijds regelaars 1 per motor dus

hallo

ofwel 6 volt ofwel 12 volt
maar die van 12 draaien ook nog op 6 volt
en die van 6 die gaan iets sneller verslijten op 7.2
maar ook iets meer druk leveren

gr raf

Back