U 47 van Robbe

Discussie in 'Duikboten' gestart door raf, 19 sep 2003.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo
     
  3. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi raf,

    tja...dilemma hiero....ik heb van alles aan de u47(U96) veranderd (en ga nog meer veranderen en de zeer nabije toekomst), maar heb totaal nog niet met de boot gevaren.......

    Jos.
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo raf hier
     
  5. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi raf,

    gefeliciteerd met de geslaagde proefvaart! Heb laat in de middag ook nog even de eerste 'dobber-test' gehouden (in m'n vijver). Hij drijft in ieder geval minstens minuten (en de binnenkant is daarna droog).
    Benieuwd naar jou constructie voor de voorste duikroeren. Heb over die constructie wel meer gelezen, maar heb zo m'n eigen oplossing verzonnen. Onder de toren heb ik twee servo's zitten, waarvan 1 voor de voorste roeren, die m.b.v. een stang/hevel constructie worden aangedreven. De tweede is een mini-servo voor het luchtdrukventiel naar de ballasttanks. De boeg is verder opgevuld met twee drukcilinders (Robart's) met in totaal 750cc lucht onder 8bar.
    Voor de motor/as-koppelingen heb ik gelijk Raboesch-koppelingen gekocht. Zitten gegarandeerd vast en scheelt gelijk een heel stuk in trillingen en stroomverbruik.
    Voor het serieuze testen moet ik nog even wachten (nog een magnetische schakelaar van Engel in bestelling en de ballasttanks inbouwen). Het echte afbouwen doe ik pas nadat ik de bestellingen van Dream-arts binnen heb (VIIC toren en klinknagel-lasnaden set). Dat laatste wordt pas na half oktober.
    Over veiligheids-systeem: Afhankelijk van de mogelijkheden van je zender is het misschien een optie om een PCM ontvanger met failsafe-settings in te bouwen. Ik heb de FX/18 met een 8 kanaals PCM ontvanger en kan voorprogrammeren wat de settings van de servo's moeten zijn bij verlies van signaal of uitputting van mijn ontvanger-batterij. Dit werkt goed! Anders zijn de failsafe's van Engel wel wat denk ik.

    Jos.
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hoi
     
  7. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hi raf,

    lijkt erop dat jouw U47 wel kon wat de U96 in 'Das Boot' niet lukte: op motorkracht naar de oppervlakte. Een beetje 'over-power' is wel handig.
    Je hebt goed nagedacht over je fail-safe's. Bij mij is het nog proberen, en mogelijk dat ik er (als ik weer centjes heb) wat druk/water-sensoren bijbouw; ook jij hebt daar goede ervaring mee.
    Zal wel handig zijn, want omdat ik werk met ballasttanks die eigenlijk luchtkussens zijn, heeft mijn U47 straks een absoluut negatief drijfvermogen zonder lucht in de ballasttanks. Voor mij geld in ieder geval voorlopig: hoe zwaarder hoe beter, dus over het extra gewicht van de toren heb ik geen zorgen. Mogelijk dat de boot onder water wat onstabiel wordt, maar ik heb gelezen dat veel bezitters dat oplossen met hier en daar een blokje piepschuim. Het wordt toch behoorlijk aftrimmen met lood, want die 750cc drukcilinders 'in het vooronder' zorgen ook voor behoorlijk wat meer drijfvermogen dan het oorspronkelijke model.
    Ik ben trouwens een nieuwe lijn gestrart over antenne-lengte. Misschien dat jij daar ook wat over kan zeggen.

    Jos.
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hoi
     
  9. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hallo raf,

    wat jij zegt over de zadeltanks klinkt wat vreemd. Ik meende toch echt begrepen te hebben dat die bolle uitstulpingen links en rechts van de boot (daar hebben we het over) de ballasttanks waren. Verder hadden de Duitse U's zowel in de boeg en de steven trimtanks. De centrale ballasttank onder 'de centrale' bleek niet voldoende te zijn. Het volgende stukje komt van http://www.ubootkrieg.de/U-Bootindex.htm (konstruktion):

    Es gab sechs wasserdichte Abteilungen. Die Haupttauchzelle war innerhalb des Druckkörpers unter der Zentrale angebracht. Da diese Zelle aber nicht genug Fassungsvermögen hatte, wurde durch zwei weitere Satteltanks zusätzlich Kapazität geschaffen. Diese beiden Tanks waren längsseits am Druckkörper angebracht und trugen dadurch mit zum charakteristischen Aussehen des Typs VII bei. Unter den Abteilungen 1 und 6 waren Trimmzellen angebracht. Jeweils am Bug und Heck befanden sich außerhalb des Druckkörpers weitere Tauchzellen.

    Ik hoop dat je een beetje thuis bent in 't Duits (anders wil ik het nog wel vertalen).

    Jos.
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hoi
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hoi
     
  12. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Mensen!!! ik zoek nog een duikboot + kapitein voor de open-dag demo bij het Marin in Wageningen!! op 18 oktober a.s. Wil een van jullie niet schitteren met jullie sub? Er is zelf een speciale onderwater camera geregeld!

    voor meer info, mail mij :robert@modelbouwforum.nl

    Robert
     
  13. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Raf,

    geen duiktanks maar dieseltanks volgens jouw boek, klinkt ook erg aannemelijk. Blijf het vreemd vinden, maar goed, ik ben geen scheepsbouwkundig ingenieur. Maakt voor mijn model eigenlijk ook niet veel meer uit, want ik ben vanaf het begin uitgegaan van deze constructie, dus ga het toch proberen. Lukt het niet op deze manier, dan kan ik in ieder geval nog een 'self-made' tank inbouwen in de WTC, die ik m.b.v. luchtdruk kan blazen. Vergt natuurlijk de bekende modificatie van het RC-fram en vervanging van de accu's, maar daar is overheen te komen.
    Ik dacht trouwens dat de postzegel een goed stuk electronica was. Mogelijk toch wat interferentie o.i.d.?
    Die van jou vaart in ieder geval.
     
  14. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Robert,

    ik heb jouw verzoek voor sub & baasje gelezen onder de andere lijn. Reken niet op mij: mijn U47/U96 is nog steeds niet zeewaardig (dit weekend hopelijk eerste proefvaart, en moet daarna nog 'representatief' worden afgewerkt. Nu maakt die afwerking misschien niet veel uit voor een demo, maar ik ben die dag ook nog op terugreis van vakantie. Voor een andere gelegenheid (zo vanaf medio november a.s.) wil ik me (per geval) wel beschikbaar stellen.

    Jos.
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hoi
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hoi
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    @RAF: heeft die regelaar een BEC-circuit?
    Zo ja, als je je ontvangerspanning daaruit haalt, zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn. Bij mijn PARAT gebruikte ik ook een BEC-regelaar, en dat ging perfect tot ik een lier inbouwde. Deze vraagt nogal wat stroom, en toen ik dat ding ging gebruiken: pats! Geen ontvangst meer. Voeding los, voeding vast: weer ontvangst. Lier op: einde ontvangst.
    Met 5 servo's én die lier op de BEC vond mijn regelaar het een beetje teveel van het goede. Misschien dankzij jouw knoertsterkte servo's hetzelfde probleem? Probeer eens een losse ontvanger-accu.

    Roel
     
  18. KOEZE

    KOEZE Guest

    @RAF,

    Je kunt eens kijken of (en dat vermoed ik) de sporen voor de voeding van de servos direct van ingang naar uitgang zijn doorgelinkt. Is dit het geval, dan wordt de voedingsspanning niet beinvloed door de regelaar. Je kunt evt nog een test doen door de accuspanning direct naar de servo's te laten gaan. Uiteraard heeft de regelaar ook spanning nodig.
    Wat voor zender gebruik je. Als je een PCM zender gebruikt kan dit het probleem ook zijn. Ik heb zelf ontzettend veel problemen gehad met een electronische x-mixer (voor mijn kruisroeren) icm mijn FC-16.

    @Roel,

    De regelaar waar RAF het over heeft is een waterpas regelaar. Er zit een waterpassensor op die de stand van de boot meet en dmv de diepteroeren zorgt dat de boot horizontaal onder water ligt. Er zijn daarnaast ook nog diepteregelaars. Deze sturen een boot naar een, op de zender instelbare diepte en regelaars doe een combinatie van deze twee zijn. Sturen de boot naar een bepaalde diepte en houden hem daar horizontaal.

    http://www.modelluboot.de/Elektronik/LTR4.html
    Combinatie regelaar.
    http://modelluboot.de/Elektronik/LageBriefm.html
    Horizontaalregelaar.

    EJK
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.630
    Locatie:
    Betuwe
    Ik vatte het begrip "regelaar" even verkeerd op. Sorry!

    Maarre... die U-47, is dat een gevangenisboot?
    Zoveel cellen.... hoeveel gedetineerden zitten er in één cel?
    Enne... cellen in de duiktanks is natuurlijk arbotechnisch absoluut onverantwoord t.o.v. de gedetineerden... :wink:

    Maar goed, het principe blijft natuurlijk hetzelfde: té zware verbruikers in de stroomkring van de ontvanger.
    Accu's met meer capaciteit? 3000 mAh i.p.v. 2000 mAh? (ik noem maar wat...)
     

Deel Deze Pagina