U2540 (ZX6R): Bouw boeg, midden & techrek

Discussie in 'Duikboten' gestart door ZX6R, 20 dec 2006.

  1. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Hallo,

    Al enige dagen ben ik actief op het duikboten-sub-forum omdat ik mijn zinnen heb gezet op het bouwen van een duikboot. Ik kom allemaal termen tegen die jullie waarschijnlijk als 'gewoon' gebruiken maar waar ik steeds moet denken 'wat bedoelen ze daar nu weer mee?'. Maar goed, na het lezen van een boel postings leer je steeds weer wat. De zin om te gaan bouwen wordt dan ook steeds groter.

    Echter zal er eerst even (door mij) een keuze gemaakt moeten worden betreffende een duikboot (model, techniek, uitbreidbaarheid).

    In principe wil ik een leuke duikboot met een realistisch vaargedrag (en overig gedrag). Ik ben begonnen met kijken wat er allemaal bestaat aan modelbouwdozen voor duikboten en vind de U-2540 van Robbe er erg goed uitzien. Met 'goed uitzien' bedoel ik dan dat het model duikboot mij aanspreekt, wat ik echter een nadeel vindt is dat de lengte van die boot bijna twee meter is (191 cm volgens de website). De U-47 van Robbe vind ik ook leuk, die is echter maar 20 cm korter en naar mijn idee dus nog te groot. Iets kleiners ben ik eigenlijk nog niet tegengekomen. Ergens heb ik een posting over een Revell gelezen, ik ken Revell echter alleen van 'knippen, lijmen, bouwen, verven en op de plank zetten', dus als niet-geschikt voor r/c. Maar misschien heb ik het mis. Ook zie ik niet hoe groot die boot dan zou moeten worden. Weet iemand dat?
    In feite wil ik een zo klein mogelijk model, waar wel alles aan kan functioneren. Dan bedoel ik sturen, varen, duiken, in- uitklappen hoogteroer (die flappertjes voorop van de U-2540, dat is toch een hoogteroer) en waarbij ik later wellicht nog wat andere functies op kan aanbrengen (verlichting, periscoop, o.i.d.). Ik kan me goed voorstellen dat je daar meer ruimte voor nodig hebt en dat dan de initiele keuze voor een groter model boot verstandiger is.

    Dan blijk ik ook nog te kunnen kiezen wat betreft de WTC (Water Tight Container?). Ik begrijp dat dat een afgesloten ruimte is waarin je de diverse electronica (servo, motor, ontvanger, e.d.) in odner brengt. Ik heb hele mooie dingen gezien met een stuk PVC-buis als WTC. De buis wordt dan in het model gemonteerd en de ruimte tussen de buis en het model zal dan nat worden door gaten in de romp. Zijn er ook modellen waarbij dit niet gebeurd en dus het model zelf in feite als WTC functioneerd? Zo ja, heeft dit voordelen of nadelen?

    Voor realistisch vaargedrag (duikgedrag) schijnt het erg handig te zijn om de boot statisch duikend te maken. Wat komt hier dan nog bij kijken? Een duiktank heb ik al ergens gezien.

    Wie kan mij adviseren c.q voor- en nadelen opsommen zodat ik een goede keuze kan maken?

    Oh ja, ik heb geen ervaring met modelbouw i.c.m. water, op één kant en klaar Graupner Eco-bootje en een MicroMagic zeilboot (niet afgebouwd) na. Wel ervaring met andere modelbouw: Ikarus Eco 8 electrische helicopter, Tamiya Knight Hauler (met flatbed trailer) (Volledig functioneel), Tamiya King Tiger (volledig functioneel), Brandstof auto en een Griffon 2000 TDX (hovercraft).

    Groeten,

    ZX6R
     
  2. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Welkom kerel, pas voor de duidelijkheid even je topictitel aan aan je posting.

    Robert
     
  3. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    Hoi welkom !

    misschien nog even doorlezen,
    had je in dat kader onze website al gezien ?
    www.duikboot-vaargroep.nl

    en als dat nog niet genoeg is, volg dan de links eens op die site.

    algemeen advies : hou het de eerste keer simpel.

    dus
    - koop een kit (die had je al ontdekt, er is ook nog een Sharcon of Seawolf, dit was robbe's eerste kit, is
    nu erg goedkoop aan het
    worden)
    - hou 't op een dynamisch systeem (dat heeft geen duiktanks, en dat is dus simpeler)
    - groot is fijn (minder priegelwerk, robuster) maar pas op dat het nog in de auto past
    - eventueel de Revell Gato overwegen, daar zijn nu een hele horde mensen mee bezig. Maar dit is inderdaad het ombouwen
    van een model voor in de vitrinekast naar een werkend model, en dus is dat niet simpel...
    - wat je ook kiest, het kost pecunia. wees voorbereid.

    nogmaals welkom !

    ps inderdaad : wtc = water tight container = pcv pijp met kapsones ;-)
     
  4. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Ahoi ZX6R,

    motorfanaat?. Zo ja, dan hebben we nu 1 verslaving gezamelijk, en als je aan de duikboten begint dus 2... In ieder geval van harte welkom. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: het kiezen van een duikboot is duidelijk ingewikkelder dan van een ander R/C model als je er aan wilt beginnen. Als je wat langer meedraait en weet wat er allemaal bij komt kijken (en dan vooral de ingewanden van de boot) dan wordt het eenvoudiger. Bij oppervlakte-modelschepen komt het vaak neer op het kopen van een model wat je aanstaat/mooi vindt, en is het inbouwen van de R/C systemen een kwestie van aanleggen. Bij een duikboot moet je daar vooraf over nadenken.
    Raalst zegt 'het kost geld, bereid je voor' en daarin heeft hij gelijk. Het kan 'goedkoop' maar dan moet je alles zelf gaan bouwen, en je geeft aan dat je met een kit wilt beginnen.... Het verstandigste is (en ik zeg dit vaak tegen aspirant duikboot-kapiteins) om 's te gaan rondkijken bij mannen die al zo'n ding hebben gebouwd. Laat je informeren en je aan de hand van gebouwde modellen 'ns voorlichten!

    Dan even specifiek over je opmerkingen: 'De U2540 is groot': Klopt, maar de gemiddelde duikboot ligt wel voor 80 procent ónder water (ook aan de oppervlakte). Stel je maar eens een licht golvend vaarwater voor, met ergens op 50m afstand je 'grote U2540' (in de kleur grijs). Wedden dattie omeens een stuk kleiner is. En dan: als een onderzeeër in z'n element is zie je alleen nog maar een paar periscoopjes boven water; wèg lap boot... Daarnaast is de U2540 in twee delen uiteen te nemen en hou je ongeveer 1,20m over (2 stukken) die je dan in een gemiddelde auto prima kan vervoeren. Bij de U47 is dit hetzelfde verhaal.

    Statisch duiken (met ballast-tank) of dynamisch duiken (op snelheid): het eerste is véél 'echter' maar ook ingewikkelder en zeker duurder. Je zou kunnen beginnen met een dynamische boot (de U47, U2540 en Seawolf worden ook als dynamische boot verkocht) en deze naderhand ombouwen tot statisch MAAR dit is niet altijd even eenvoudig. :hammer:

    Ballast-systemen (duiksystemen dus) zijn er in diverse uitvoeringen. Goedkoop naar duur: ruitesproeier-pomp met infuuszak tot en met systemen met twee zuigertanks met automatische diepteregeling en trimming. Prijzen van om en nabij de paar tientjes tot honderden euro's... Bouw je de U47 of U2540 met het laatste als ballastsysteem, dan zit je al gauw aan het dubbele van het aanschafbedrag (en dan moet het ook nog lukken).

    Zoals Ronald (Raalst) zegt zou ik voorzichtig zijn met de Revell Gato. Joris (Mustang64) is er mee bezig, en een aantal duikboters is er net mee begonnen of gáát er nog mee aan de gang. Een model wat bedoeld is voor de schoorsteenmantel ombouwen tot statisch duikend R/C is niet eenvoudig, en ik zou er als ik jou was voorzichtig mee zijn. De Type VII van Revell (dus de Duitse tegenhanger van de Amerikaanse Gato) is misschien wel een optie. Ook dit betekend ombouwen, maar voor dit model is er al van alles op de markt en te koop. Anderen hebben dus het denkwerk grotendeels voor je gedaan. Als je alle onderdelen aanschaf bouw je een leuk statische duikboot van 1:72 met een handzaam formaat. Via Google kan je hier behoorlijk wat over vinden.
    Over je modelbouwervaring zit ik niet zo in: aan de variatie van je modellen is te zien dat je een technische inslag hebt, je zult hoogstens moeten wennen aan het gebruikte materiaal (vaak GFK, polyester en ABS) en de specifieke bouwmethodes. De theorie van de model-duikboot is niet iets wat je binnen een uurtje kunt leren: het is een proces van ervaring en kan jaren duren.
    Mocht je toch 'dieper in de buidel willen tasten' en gelijk een statisch model willen aanschaffen (dus geleverd compleet met duiksysteem) dan is de Lafayette van Engel wel een optie. Kijk dan even op http://www.engel-modellbau.de . Dit model heeft gewoon een goede naam, zowel v.w.b. varen, bouwen als de compleetheid van de kit.
    Het is wel even een financiële aderlating. (twee Kawa-achterbandjes, jaartje all-risk motor verzekering?).

    Je vraag n.a.v. de PVC buis/WTC: er bestaat het 'natte romp' en 'droge romp' principe. Bij de natte romp bevind(t)(en) zich 1 of meerder waterdichte ruimtes met daarin de R/C componenten en elektronica. Het grootste deel van de boot-romp is open, en er klots gewoon water doorheen. Bij de droge romp is de boot geheel waterdicht: de boot is dus zelf de WTC. De meeste modellen zijn twijfelaars... De 2540 is het beste te zien als 'natte romp'. De Lafayette is bijna een 'droge romp': alleen in de achtersteven is een kleine ruimte waar water in klotst. Voordeel droge romp: wat je ziet is wat je hebt, geen aparte WTC nodig. Nadeel droge romp: vaak heel veel ballastlood nodig om de boot op de waterlijn te krijgen, en weer veel ballastwater om te duiken. Het eerste veroorzaakt vaak dat de boot bijna niet meer te tillen is...

    Zomaar even...

    :pim:

    Jos

    P.S. Die 'rolroeren' heten trouwens gewoon 'duikroeren'. Zo hebben we achterste en voorste duikroeren....
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo ZX6R,

    Ook van mij een hartelijk welkom bij de duikboten, ook als mede motorrijder (Toch? Ik had ook al zo'n vermoeden...)

    Ik sluit mij aan bij het betoog van Jos. En als aanvulling, op de al genoemde Duikboot-Vaargroep site staat onder Artikelen een bouwverslag van de U2540, met ombouw naar statisch duiken. Om een idee te krijgen. Persoonlijk ben ik van mening dat de u2540 als dynamisch duikende boot bouwen eigenlijk zonde is. Ze duikt in die opzet gewoon niet goed. Op zich zijn de extra technische toestanden om een ballasttank er in te zetten best goed te doen, als ik dat van jou trucks lees zou het best moeten lukken.

    Maar verkijk je niet op de Robbe boten. Er gaat nog wel wat 'modelbouwhandigheid' in die modellen zitten. Of je dat ziet zitten ligt aan je eigen inschatting. Kijk anders eens of je bij een modelbouwzaak in een doos mag kijken, dat geeft je ook een leuk idee van de moeilijkheidsgraad.
     
  6. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    @Allemaal: Bedankt voor de reacties!

    @Robert: Hoe doe ik de topictitel aanpassen? Ik heb geprobeerd dit te doen maar er kwam een time-out...

    @raalst: Die website heb ik gezien en het artikel over ombouwen ook. Goed artikel, duidelijk omschreven en mooie afbeeldingen. Het kost inderdaad 'pecunia' maar ja, dat kosten alle hobbies, de een wat meer dan de ander.

    @toneburst: Motorfanaat is misschien een groot woord, maar ja, ik ben de trotse bezitter van een Kawasaki ZX6R. Inmiddels ook alweer met mijn derde setje banden bezig maar de laatste jaren rijdt ik veel minder dus dit jaar i.p.v. nieuwe banden maar een duikboot. Je opmerkingen over het formaat van de duikboot heeft mijn ogen geopend, het is allemaal waar. Een klein bootje zal snel te klein worden als ie verder weg is en wellicht gewoon 'wegdobberen'. Zeker door je opmerking dat de U-2540 in tweeen te delen is stelt gerust. De grootste reden van mij om voor een kleine boot te kiezen is het feit dat mijn werkplek niet zo heel groot is. Kan de U-2540 eenvoudig in twee delen opgebouwd worden? Als het voor het vervoer kan moet het ook tijdens de bouw kunnen... lijkt mij.
    Je noemt ook de Lafayette van Engel, ik heb op die website e.e.a. bekeken maar snap niet helemaal welke de Lafayette is. Ik zit een plaatje van een grijze-marine-kleur-achtige-duikboot waar Lafayette bij staat. En een zwart-rood-gekleurde duikboot waar Gato bij staat. Als ik op die laatste klik zie ik vervolgens weer plaatjes van die eerste (daar staat dan ineens 'New' en 'Tmax' bij). Ik ben hier dus een beetje 'lost'.

    @Lex Verkuijl: Ik ben nog steeds van mening dat de boot statisch duikend moet worden, met name om de reden die jij aangeeft. Ik hoorde en las eerder al dat Robbe modellen aflevert waar mogelijk nog e.e.a. aan geschuurd/gevijld moet worden om e.e.a. goed passend te maken. Daar heb ik weinig ervaring mee (behalve wat knipwerk van de Griffon) maar ik wil die uitdaging nu eens niet uit de weg gaan. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo welkom

    ik bezit een paar van de door robbe verkochte modellen
    en deze hebben reeds enige vaaruren achter hun schroef zitten

    als je alle drie de boten bekijkt dan zijn ze op het zelfde principe gebouwd
    en allemaal rond dezelfde WTC buis
    de seawolf is een redelijk beginners model waar je een heel deel hervaring mee kunt opdoen wat bouwen en vooral varen betreft
    de seawolf kan ook met een duiktank worden uitgerust maar het probleem is bij alle duikboten hetzelfde
    je moet beslissen wat je wil gaan doen voor je bouwd
    soms is de ombouw daarna zo moeilijk of haast niet te doen dat het zonde is om het niet opvoorhand beslist te hebben

    verder veel plezier en hou ons op de hoogte van wat je keuze gaat zijn
    groeten raf
     
  8. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi 'Scheurijzer',

    voor de Lafayette: zie http://www.engel-modellbau.de/catalog/index.php?cPath=3_82&osCsid=c74e531ba99414eb7023b5e8ae5c2aa0 , dat is'm...
    De U2540 is voor het overgrote deel in twee delen te bouwen maar er zijn echt stappen die je moet doen 'met de boot in elkaar' zoals b.v. het inlijmen van het achterschip en einddop van de WTC maar het zou niet nodig hoeven te zijn. Garantie voor het resultaat kan ik niet geven. Misschien gewoon deze specifieke stappen buiten doen als het mooi weer is?
    Dan nog een verzoek: het is de gewoonte dat we onze forumnamen gebruiken, maar het staat wel leuk als we ook je echte naam weten (ik onderteken mijn postings altijd zo). Handig is ook om je profiel even compleet te maken: zo weten we in welke regio je ongeveer bivakkeert.

    En nog even over de brommers: Lex heeft een onvervalste PC800 Pacific Coast en ondergetekende rijdt op een 'Kronreif Trunkenpolz Mattighofen' LC4 Adventure....nee ik doe níet mee aan de Parijs-Dakar (geen sponsors).

    :pim:

    Jos
     
  9. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hoi welkom,

    Ik ben erachter gekomen dat Robbe twee verdomd fijne
    duikboot dozen heeft, waar je uren mee bezig kan zijn
    op je eigen :wink: tempo en veel kan veranderen,
    ook kratjes bier vol leeg enz. :proost: ,

    Ook oppervl. schepen, ik heb van alles wat, het houd je
    uit de kroe..... van straat.

    Gr.Rob
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo

    drie dozen
    robbe heeft drie duikboten eigenlijk 4
    maar de nummer 1 en vier zijn dezelfde
    alleen is nummer 4 een upgrade naar de huidige standaard
    seawolf I
    u47
    U2540
    en de sewaolf VII


    groeten raf
     
  11. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Môge Raf,

    Raf ben je aanwezig ,Robbe heeft er 4 Robje heeft er 2 8O

    Gr. Rob
     
  12. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    @Allemaal: Okay, mijn echte naam is Bas en kom uit Delft (inmiddels heb ik mijn profiel aangepast).

    @toneburst: Het duurde even maar het is dus een KTM ;)

    Betreffende de modelboten van Engel snap ik er nog steeds niets van, ik heb je link bekeken maar daar zie ik dus twee modellen:
    [​IMG]

    Welke is nu de lafayette?
     
  13. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Bas,

    Welkom bij deze zwaar verslaafde afdeling van de modelbouw hoek :wink:

    Je onderste foto is de Lafajette de bovenste de Gato,
    En om alle verwarring uit te sluiten hier nog een foto van mijn eigen:

    [​IMG]

    Ik heb zelf de Lafajette gebouwd als eerste sub, en heb er beslist geen spijt van, het is wat dat betreft een aanrader om mee te beginnen.

    Groeten,

    Jan Huizenga.
     
  14. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Hallo Bas,

    Hier nog een beginner in de U-boot RC wereld.
    Ik ben nu met mijn eerste duikboten bezig.

    Om het makkelijk te houden ben ik maar met twee boten te gelijk begonnen.... :wink:
    Mijn eerste U-boot is de U-47 van Robbe en die bouw ik om naar de U-96.
    Verder blijft er niets origineel aan dit model op de romp en de WTC na...
    Leuke klus, maar ik vind het te doen.

    Daar naast ben ik met bouw van de Graupner Shark bezig.
    Makkelijker te bouwen, maar naar ik begreep wat moeilijker te besturen.

    Succes met je keuze en welkom in de duikboot haven.

    Groeten,

    Joris
     
  15. bochie

    bochie Guest

    hoi,
    welkom hier, ik ben ook nog ne serieuze groene bij de sub's maar met de hulp van de raf kom ik er wel :wink:
    maar eigenlijk komt de subwereld op de derde hobby plaats, eerste plaats is het motorrijden en er zijn er nog zie ik :lol: ik rij met ne blackbird, wel twee weken geleden plat gegaan, ongeval, komt wel goed, op de tweede plaats mijn beestjes, japanse koi's en papegaaien dus alle eurootjes moeten verdeeld worden :roll:
    maar we komen er wel
    groeten alain :wink:
     
  16. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Even een snelle vraag... Ik lees dat meer mensen een U-47 ombouwen naar een U-96. Wat houdt het precies in?
     
  17. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Het nummer van de U-boot maakt niet uit, of het nu de U-47 of U-550 of de U-96 is.
    De U-96 is denk ik zo populair om dat dit U-boot nummer in de film "Das Boot" gebruikt wordt.

    Of het nu de U-47 (Kap. Prien) of de U-96 is, het gaat er ook om hoe je de boot zo gedetailleerd mogelijk wilt krijgen.
    Robbe boot is leuk, maar optisch niet erg "spannend" en origineel.

    Verder kan je er een boel aan sleutelen om de vaareigenschappen te verbeteren.
    Van dynamisch naar statisch duikend maken, andere toren op de boot, ander dek, andere (messing) schroeven, andere spoelgaten in de romp enz, enz.

    Dat is het in het kort zeg maar...

    Groeten,

    Joris
     
  18. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Nog even ter aanvulling op de posting van Joris hierboven:

    vergeet niet dat de type VII, IX en XXI gebouwd werden op verschillende scheepswerven èn dat er in de loop van de oorlog behoorlijk wat werd gemodificeerd aan de boten. Neem daarbij dat veel kapiteins nog speciale wensen hadden en hun boten aanpasten en de conclusie is dat géén enkele U-boot van een bepaald type exact identiek was aan een andere.
    Als je helemaal natuurgetrouw wilt bouwen moet je eigenlijk foto's van een boot (op U-nummer) nemen en aan de hand daarvan nabouwen. Zelfs de term 'Dit is de U-96' is niet helemaal correct: het zou b.v. moeten zijn 'Dit is de U-96 in 1943'.
    Nadeel: moeilijk om echt exacte replica's te bouwen;
    Voordelen: alleen de super-kenner kan je aftikken, en je hebt wat vrijheid om schoonheidsfoutjes op 'bouwverschillen' af te wimpelen.

    Jos
     
  19. ZX6R

    ZX6R

    Lid geworden:
    27 nov 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Delft
    Tjonge jonge wat is er veel mogelijk.

    Ik heb nog eens een avondje zitten lezen, zoeken en denken. de website www.duikboot-vaargroep.nl heeft een paar mooie artikelen over duikboten en de techniek.
    Nog steeds ben ik over de U-2540 aan het denken. Dat vind ik zelf (maar dat is persoonlijk) er erg goed uitzien. Nou kan ik e.e.a. als volgt doen:
    - Bouwdoos bestellen,
    - Bouwen als dynamisch duikend,
    - Daarna uitzoeken wat er nog extra nodig is om het statisch duikend te maken.
    Vraag: Wat 'gooi je weg' als je de boot eerst dynamisch duikend maakt en daarna statisch duikend?
    Eerder begreep ik namelijk dat het handiger is de boot direct statisch duikend te maken omdat ombouwen soms niet te doen zou zijn. Als ik het ombouwverslag op duikboot-vaargroep.nl lees dan lijkt het alsof het 'eenvoudigweg' het veranderen van de inhoud van de WTC is.

    Over die U-nummers... Ik lees dus dat het nummer niet zo veel zegt, ik snap dat ieder boot anders is door nieuwe ideeen en wensen van de kapitein. Maar een U-47 kan ik toch niet zomaar ombouwen naar een U-2540? Die zien er wel degelijk heel anders uit.

    Oh ja. Wat voeren jullie uit met een fietsband, ik kom dat enkele keren tegen maar snap niet waar je het voor gebruikt... afdichting, schokbreker, wateropslag, luchtopslag...

    @Jan Huizenga: Jouw Lafayette ziet er beter uit dan de foto van de webshop van Engel-modellbau!

    @bochie: Ai ai, platgegaan. Dat is mij nog niet overkomen (behalve dan afstappen motorneerzetten terwijl je vergeten bent de zijstandaard uit te draaien... Dan wordt zo'n motor ineens erg zwaar.). Jij hebt er niets ernstigs aan overgehouden?
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Dát klopt... De 2540 is een compleet ander type boot. Eén van de laatste ontwikkelingen van de Duitsers in WO II.
    Totaal anders dan een type 7, waarvan de U47 er eentje was. Groter, zwaarder bewapend, sneller (ook onderwater) meer en betere
    electronica en hydrofoons.
    Ongeveer dezelfde vergelijking als een Kever en een Beetle.
     

Deel Deze Pagina