UAV Scramjet haalt mach 10

prop-er

Forum veteraan
http://www.reuters.com/article/technologyNews/idUSSYD7373520070615?feedType=RSS

CANBERRA (Reuters) - An experimental jet engine has been successfully tested at speeds of up to 11,000 km (6,835 miles) per hour, or 10 times the speed of sound, during trials in Australia's outback, defense scientists said on Friday.

The experimental scramjet engine is an air-breathing supersonic combustion engine being developed by Australian and U.S. defense scientists that researchers hope will lead to super-high speed flight.

Scientists from Australia's defense Science and Technology Organization and the U.S. Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA), used a conventional rocket to launch the scramjet high above the Woomera test site.

The engine was then tested as it reached speeds of Mach 10.

Scramjets need a rocket to propel the vehicle to high-speed before the engine can take over. They also need to operate in the thin atmosphere far above the altitude of commercial airliners.

"All the indications are it was a success, and we have some very happy scientists," an Australian defense spokesman told Reuters on Friday.

Flight data will be examined over coming weeks and compared to ground tests conducted in the United States, DARPA chief researcher Steven Walker said in a statement.

"We are pleased with this joint effort between the U.S. and Australia and believe that a hypersonic airplane could be a reality in the not too distant future," Walker said.

Scientists say the scramjet engine could lead to high-speed flights on long-range missions, as well as new low-cost ways to launch satellites into space.

615scramjet550x337.jpg


615scramjetlaunch381x550.jpg
 
moet wel leuk aanvoelen zo'n mach 10 :P
jammer genoeg haalt men fietsje nog geen enkele mach :P :P
 
Ze doen het voorkomen of dit een revolutionair iets is... Techniek is al meer dan 100 jaar oud (maar dat wisten we al natuurlijk :wink:). De duitsers gebruiken een pulse jet (of ramjet of scramjet) voor hun V1 bommen en wat experimenten met vliegtuigjes (Messerschmit, Fokke-Wulf en Junkers). Gingen wat minder snel, maar konden in ieder geval zonder hulpraket starten. :lol:
 
Ik ziet het alleen nog niet gebeuren dat commerciële (of zelfs militaire) toestellen Mach 10 gaan vliegen. Stelt toch best wel wat eisen aan materialen. Zeker qua warmteontwikkeling door wrijving en de daaruit voortkomende uitzettingsverschijnselen. De SR-71 Black Bird had daar al last van bij "slechts" Mach 3. Vervelend als je koffer doordrenkt van de kerosine op de band ligt bij het volgende vliegveld. :lol: :wink:
 
jep, de blackbird was van titanium gemaakt als ik mij niet vergis. door de hitte die ontstaat bij mach 3, smolt alluminium geloof ik.
wat voorn pakken moeten de piloten+pasagiers wel niet aan als comerciele vliegtuigen mach 10 vliegen :P . in de blackbird hadden de piloten al pakken aan die een fortuin kosten.
naja, het is natuurlijk wel een gaaf doel om mach 10 te halen.

Groeten,

Ruben
 
tja ik zou zeggen, dan bouw je je vliegtuig van het materiaal waar deze raket van gemaakt is, getest zojuist tot mach 10, en dan kan je dus veilig tot mach 5 met dat materiaal ;)
 
Back
Top