De FAI zal ongetwijfeld in haar wedstrijdreglementen hebben gedefinieerd wat zij onder vrije vlucht verstaan, maar het lukt me nu niet om op de FAI website te komen. Op de KNVvL website (modelvliegsport.nl), kan ik geen definitie van vrije vlucht vinden.
Zelf ben ik geneigd om vrije vlucht modellen te definieren als 'onbestuurde modelvliegtuigen'. In die zin vind ik UAV's geen vrije vlucht modellen. De definitie van UAV volgens de link van Erik (UAV is short for Unmanned Airborne Vehicle) zou een vrije vlucht model wél onder de definitie van UAV vallen, net overigens als ook alle bestuurde modelvliegtuigen.
Blijkbaar is het geen goede definitie (en dus afkorting), want ze beperken het verder tot: "These are flying machines which can perform activities without actually needing human pilots. They rely on modern computers and sensors (such as the Global Positioning System) to figure out where they need to go in order to perform the tasks that the human operator has asked them to do."
Deze modellen worden dus wél bestuurd (al is het door een computer) en zijn dus volgens mij geen vrije vlucht modellen.
Dat brengt me echter wel in de problemen. In de modelvliegsport worden namelijk modellen mat magneetsturing, met pendelsturing wel onder vrije vlucht gerekend, en wat te denken van timers voor brandstofafslag en de thermiekrem?
In ieder geval vind ik de UAV's van de links, hoe fascinerend ook, niet passen in de vrije vlucht gedachte, en inderdaad, je zult onder ons kleine groepje weinig of geen mensen vinden die veelv an UAV's in die zin weten.