UBEC voor T-rex 600, Voordelen versus Nadelen

Is een UBEC beter dan een 2s lipo + regulator

• Ja, werkt even goed en is lichter!

Votes: 0 0,0%
  • Ik heb geen flauw idee??

Votes: 0 0,0%

• Total voters
    354
Hallo!!

Ik zit op verschillende fora te lezen over de T-rex 600 en sommige mensen gebruiken of UBEC gaan gebruiken. Op zich klinkt dit als een perfecte oplossing.

- 100 gram lichter (geen ontvangerlipootje) (<- spreekt me erg aan!!)
- kan de ontvangerlipo niet vergeten te laden
- geen aan/uit schakelaar

Maar nu wil ik graag weten wat de ervaringen hier zijn?

Wie gebruikt ze? Wat zijn de nadelen? etc?

En waar kan je ze het goedkoopste vandaan halen ;)

Cheers,

Rich :mrgreen:

Je hebt de ervaring van mij en Rick NT vast al gelezen. Voor mij geen geschakelde becs meer (en die ervaring was gebasseerd op 2 becs van een "beter merk" van de post hierboven).

Ik heb niet alle posts gelezen over dit onderwerp maar wel redelijk wat en ik kon mij niet van de indruk onttrekken dat men zeer verdeeld is over dit onderwerp.

De ene stelt dat het perfect werkt en de andere heeft storing. Dan roept diegene die geen storing heeft weer dat het ligt aan de plaatsing of aan de solderingen ....

Laat de reacties maar komen!!

Richard

Ik zit even te kijken... 9,95 euro voor zo'n BEC bij rctechnics, das goedkoop!!

Als er nu ook nog een bevestiging is dat het goed werkt is het helemaal mooi :wink:

Cheers,

Richard

Mooie samenvatting van Rick:
Rick NT zei:
Ik sluit mij ook aan bij Satoer. Ook hier geen geschakelde BEC's meer. En ik ben niet de enige weet ik.
Hadt een UBEC HV in een heli zitten, geen reikwijdte test gedaan, omdat ik toen nog geen veilige manier gevonden hadt om dit te doen (een elektro-motor met 2 KW kan behoorlijk hard slaan met 2x 600mm carbon latten).
Om een lang verhaal kort te maken, heeft mij gewoon dik duiten gekost nadat het spul crashte in de maiden.
Resultaten lijken heel wisselend te zijn, de een zegt nooit problemen te hebben de andere gigantische met een geschakelde BEC. Reikwijdte test bij mij varieerde tussen 8 en 15 meter, met een normale ontvanger accu 75+ m.

Rick
Ik heb exact deze problemen met een Ubec 5V en een Ubec 6V, maakte niet uit waar ik de Bec plaatste, en alles had ringkernen.

De ervaringen zijn wisselend. Maar ik zou het risico niet nemen ;)

Raptor Rulezzz zei:
100 gram lichter (geen ontvangerlipootje) (<- spreekt me erg aan!!)

Die standaard lipo die je bij de set krijgt weegt maar 54 gram.

Die regelaars van kontronic hebben een ingebouwde BEC tot 6 cellen. In mijn Trex450 op 4 cellen werkt dit perfect Jazz 40-6-18, nog nooit één glitch gehad.

De 80-6-18 zou perfect moeten zijn voor de Trex600 op 6 cellen met een dubbelbec van 4Amp continu, iemand hiermee ervaring?

skywalkertje zei:
Raptor Rulezzz zei:
De 80-6-18 zou perfect moeten zijn voor de Trex600 op 6 cellen met een dubbelbec van 4Amp continu, iemand hiermee ervaring?

6 cellen gaat vervelend genoeg niet goed. Continu afslaan. Op 5 of minder cellen draait deze perfect!

Die standaard lipo die je bij de set krijgt weegt maar 54 gram.

Woeps, niet gewogen...

Persoonlijk zou ik nooit een ESC met BEC nemen, fik je de ene eruit.... is het andere ook gelijk weg. Maar ik denk dat ik het hele "bec" idee maar opzij zet als ik het zo lees (hier en op RR)

Cheers,

Richard

Aldert ,

Waar haal je die info vandaan ? , ik dacht dat iedereen redelijk positief over die Jazz in de T-rex 600 was ( voral forums in dld )
Was van plan om hem ook in te bouwen na de hele positieve gebruik van een jazz in mijn 450 SE .

Henk

Hey Henk,

Ervaringen van een electrohelivlieger (Chopperhens hier op het forum). Hij heeft het met verschillende Jazz regelaars geprobeert. Wil je naar 6S of meer, dan kan je helaas niet de xx-xx-18 regelaar gebruiken. Gebruik dan de regelaar die meer cellen aankan. Over het algemeen is de Jazz inderdaad een perfecte regelaar.
Met een iets mindere kwaliteit akku gaat het overigens wel goed (een 6C Tarabat die onder belasting gewoon meer inzakt), echter met een Flight-Power Evo slaat de regelaar continu af!
Voor je T-rex 450 ga je zeker niet 6S gebruiken, daar zal de regelaar het erg goed doen (veel gebruikte is de 40-6-18).

Groeten van Aldert

Ervaringen van een electrohelivlieger (Chopperhens hier op het forum). Hij heeft het met verschillende Jazz regelaars geprobeert. Wil je naar 6S of meer, dan kan je helaas niet de xx-xx-18 regelaar gebruiken. Gebruik dan de regelaar die meer cellen aankan.

Probleem is dat enkel de 80-6-18 80 amps kan verdragen volgens de specs, de Jazz 55-10-32 kan eigenlijk maar 55-65amps aan, dit is te weinig voor een Trex600 op 6 cellen, op 10 cellen is dit ok. (die power Jazz laat ik buiten beschouwing)

Dit is het antwoord dat ik van kontronik kreeg, misschien moet je die problemen toch even melden bij hun, ik vind dat niet normaal voor een regelaar van meer dan 200EUR. Voor mij voorlopig genoeg reden om 'm niet te kopen.

mijn vraag aan info@kontronik.com

I’m thinking about buying a Jazz 80-6-18 for my Trex 600 which runs on Flightpower 6S 1P 4900 mAh lipos.

Some rumours on the internet forums indicate that running the new 6S1P lipo cells in combination with the kontronic Jazz 80-6-18 will not work because of over-voltage-shutdowns.

Is there any truth to these claims?

Also would you recommend using the internal double BEC from the 80-6-18 Jazz in the Trex 600 on 6S?

I already have a 40-6-18 in my Trex450 which works great on 4S lipos, I want the same great governor and soft spool-up in my Trex600!

Antwoord, sec

Dear Sir,

nothing heard about that.

Regards

Dear Sir,

nothing heard about that.

Regards

:o Nja, ze zijn iniedergeval wel eerlijk.

Hun menen dus dat er geen probleem is.

Ik heb net nog wat vluchten gedaan met de T-rex 600 en op 12 graden pitch trek ik 102 ampere in een climbout. Tijdens zijdelinkse tic tocs (wat hij overigens ERG goed doet!!) trok ik wel een aantal keer een piekje van 112 ampere. 2427watt was mijn piekvermogen :|

Overigens kan de originele esc als het goed is 75 ampere verdragen en tot 15 seconde lang 100ampere. Ik weet niet goed hoe het zit met 110 ampere etc..... iemand misschien een idee?

Cheers,

Richard

ik heb ook een bec, gewoon simpel dingetje van 5 euro van perba. Zit op mijn T-Rex 450. Daarna nooit meer glitches gehad! Voor mij altijd een BEC bij dit soort toepassingen :).

heb nog geen ervaring met groter dan T-Rex moet ik natuurlijk wel erbij vertellen. Toch denk ik dat voor mij de voordelen die in de 1e post worden genoemd wel groter zijn dan de nadelen. je kan de ontvangerlipo niet vergeten te laden en je hebt geen aan/uit schakelaar.
Een nadeel zou dus alleen zijn dat je storing erdoor krijgt. Dat lijkt me met name dus idd door plaatsing en filtering wel op te lossen.

Misschien dat een bepaalde schakelfrequentie van zo'n BEC ook alleen maar storing geeft op bepaalde ontvangers?

skywalkertje zei:
Probleem is dat enkel de 80-6-18 80 amps kan verdragen volgens de specs, de Jazz 55-10-32 kan eigenlijk maar 55-65amps aan, dit is te weinig voor een Trex600 op 6 cellen, op 10 cellen is dit ok. (die power Jazz laat ik buiten beschouwing)

De Jazz 55-10-32 is met die 55 Amp continu blijkbaar fors onder waardeerd. De FET's die erin zitten kunnen veel meer aan, het probleem is alleen de koeling van het spul.

De fabriekvliegers van Mikado vliegen hoofdzakelijk met Kontronik regelaars maar passen wel een extra koellichaam toe.

Ulrich Roehr, ontwikkelaar van de V-Stabi, heeft op z'n website beschreven hoe een Jazz van een zeer degelijke koeling te voorzien. http://www.uroehr.de/hubi/e-power18/jazz_mod/index.html
Heb ook setups gezien waarbij alleen maar aan 1 zijde een extra koellichaam is aangebracht.

Er staan logjes van Andreas Rummer op RCGroups waarbij hij met de 55-10-32 voorzien van koellichaam in een Logo 14 4000 Watt haalt op een 10S pack.

Sorry for Off-Topic.

Rick

Ulrich Roehr, ontwikkelaar van de V-Stabi, heeft op z'n website beschreven hoe een Jazz van een zeer degelijke koeling te voorzien

En als hij dan toch kapotgaat heb je geen garantie meer?? of wel?

Ze doen dergelijke mods ook aan de Align ESC's maar tot op heden blijven de mijne allemaal (2x 35, 1x75) lauw en is er dus geen noodzaak voor dergelijke modificatie. Ik gebruik wel enkel 100% curves.

Cheers,

Richard

sietse zei:
Toch denk ik dat voor mij de voordelen die in de 1e post worden genoemd wel groter zijn dan de nadelen

Liever 1 x opmerken dat j een accu niet hebt opgeladen dan dat je een storing in mid-air hebt hoor. Ben geen kenner, maar daar kan ik het niet zomaar mee eens zijn...

en niet alle storingen kan je met een filtertje uitsluiten..

jj

Back