Ubuntu

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door LeoG, 9 jul 2014.

  1. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Tilburg
    Vandaag Windows8 op een andere pc geïnstalleerd. Ik dacht nog een licentie te hebben, ik heb er tenslotte voor betaald.

    Nu krijg ik de melding dat de code alleen geldig is voor updates en niet voor nieuwe installaties.

    Nu heb ik het gehad met Microkots.

    Hebben er mensen ervaring met Ubuntu? Waar moet ik op letten, wat is handig te weten etc?

    Alvast bedankt,

    Een enigszins gefrustreerde SCTracer :wink:
     
  2. f3ktony

    f3ktony

    Lid geworden:
    4 apr 2011
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Lawford, UK
    Hi SCTracer.
    I use Linux Mint almost exclusively now. Mint uses the Ubuntu/Debian software repositories but doesn't have the Ubuntu added oddness or the nerdness of Debian. I think Mint is as close to what people are used to when it comes to 'not Windows'.

    I dual boot Windows on my laptop for when I need a Win only program, but that doesn't happen very often.

    Tony
     
  3. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.572
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    Ik heb al wel een aantal keer gehoord dat Linux mint het meest op Windows lijkt, dus misschien is die overstap makkelijker...
     
  4. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Tilburg
    Thanks for the response so far. I have installed Ubuntu and I'm using it for some time now to my almost complete satisfaction. I didn't partition my HDD (500 Gb, way too big) so maybe I will reinstall it some time.

    I have read on the internet that Ubuntu is the best choice for starters hence I installed this version. Maybe I will make bootable USB stick to try Mint but right now I don't feel the need to switch to a different OS.

    I still have to learn several thing like resizing a photo and save the new size photo. I must admit I did this on a windows machine last week. The only resize I can do now is resize the photo on screen. I will run into other things I'm sure but the benefits so far are so great I can keep a smile on my face when using Ubuntu.

    Using windows literally gives me a headache and a really warm/hot feeling (not in a positive way) from my annoyance and impatience. Simple tasks like opening a browser sometimes take forever in windows and even freeze for no apparent reason. If you tell a program to close with task manager then you are still asked if a solution must be searched for. WTF, what the hell did I tell you 2 seconds ago, shut the F down, not look for a solution. You must be an administrator to perform some actions in explorer and even when logged in as one there are still things you cannot do, it's my F* computer. When logged in as an administrator you are still asked a thousand times each day to continue as an ..., well you know. And so on, and on, and on, and on.

    I even get annoyed typing about this shit.
     
  5. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Zelf ook Ubuntu eens gedraaid, retesnel, maakt van een gedateerde, fosiele computer waarempel een snelle bak echter tot daar het hip hip hoera verhaal wat mij betreft....

    Nadeel, ondersteuning van je hardware! Sommige drivers bestaan niet voor bepaalde onderdelen waardoor je het maximum er ook weer niet uithaalt (tenzij je een computer wizz bent en ze eigenhandig gaat schrijven....)

    Dual boot vraagt ook weer de nodige Gigs aan vrije ruimte die niet iedereen heeft.

    Ubuntu heeft de mogelijkheid om een testversie te installeren, zo zie je of je computerhardware ondersteund wordt....


    Stevo
     
  6. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Tilburg
    Dat driver verhaal geldt mi ook voor windows 8. Interne wifi antennes krijg ik niet aan de praat bijv. Kennissen die er verstand van zouden moeten hebben ook niet.

    9 van de 10 keer bij opstarten kent het ding je externe muis en toetsenbord niet zodat je de usb kabels kunt losnemen en terugplaatsen.

    Ik heb geen oude computer meer dus ik hoop dat probleem voorlopig niet tegen te komen.
     
  7. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Inderdaad ook met Windows soms koekenbak doch (hoe ongraag we dit ook hebben) de eerlijkheid gebied me om te zeggen dat de ondersteuning naar drivers toe volgens mij met Windows gewoon veel beter is, heb nog geen enkele keer gehad dat er hardware niet ondersteund werd en ik heb toch een 5-tal LT's in gebruik (kids ya know ;-)

    De meeste ondersteuning voor de gemeenste deler, ik vind bv bij een CD met drivers bij een stuk hardware heel weinig Linux terug. Dan wordt het zoeken en opletten geblazen. Het hoeft geen drama te zijn maar voor een eindgebruiker die alleen weet dat als hij op A drukt dat ook op het scherm in zijn worddocument terecht komt blijft het een kluwen.

    Stevo
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Via het Software Center, bijvoorbeeld:
    GIMP (bijna professioneel)
    Shotwell
    SimpleScan
    gThumb
    mtPaint

    Ik gebruik Xubuntu, en ga overstappen op Lubuntu.
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim

Deel Deze Pagina