Ufo ervaringen gezocht

Hallo allemaal,

laat ik beginnen met jullie allen een goed en voorspoedig nieuw jaar te wensen. Dit onderwerp is niet geheel gerelateerd met het micro-heli's sectie, maar leek mij met de vele x-ufo posts de beste plek.

Ik ben op dit moment veel uitzoekwerk aan het doen voor een stabiel camera-platform, rond de 2kg totaal. Mijn keuze is gevallen op het bouwen van een 4 motorige ufo (40-50cm)hiervoor, voornamelijk vanwege stabiliteit en relatief weinig trillingen. De uitrusting wordt volledig brushless met I2C aansturing op de ESC's (YGE of de BL-Ctrl (MikroKopter)). Zonder camera moet er nog sportief mee gevlogen kunnen worden. De grote vraag die mij nog resteert is de keuze van flight controller. De 2 opties op dit moment zijn:

Wolferl-Board met 3 ADXRS300 gyro's, 1 LIS3LV02DQ accelerometer en 1 HMC6352 kompas. PIC-based controller

MikroKopter met 3 ENBC-03JA gyro's, 1 LIS3L02AS4 accelerometer, MPX4115 Luchtdruksensor. AVR-based controller

Qua sensoren spreekt het Wolferl-Board mij erg aan. Het is ook een opensource-project met firmware geleverd voor de PIC, met vele ontwikkelingen en een zeer actief forum. Aan de andere kant is de MikroKopter aantrekkelijk vanwege het feit een AVR gebruikt wordt. Ik heb vanwege mijn werk veel ervaring met de AVR, en de MikroKopter spreekt op dat gebied meer aan tot wat 'tweaken'. De selectie/kwaliteit van gyro's bij de MikroKopter is op het eerste gezicht minder dan de Wolferl.

Graag zou ik gebruikers/vlieg-ervaringen willen weten van bovenstaande boards, en ook vergelijkingen met bijvoorbeeld de X3D. Van de individuele boards zijn verscheidene (duitse) fora, maar een vergelijkend onderwerp nog niet kunnen vinden.

Hopend dat we hier wat leuke info kunnen verzamelen, en ik jullie hopelijk kan voorzien van een mooi bouwdraadje :)

Alvast bedankt,

Rik

Kleine edit:
Nog een link gevonden met betrekking tot de multirotor heli's :)

Laatst bewerkt:
Hoi Arie,

bedankt voor je reply. Ik had deze sites al in het lijstje staan, en het blijven zeker bijzondere apparaten. En zeker prachtig dat iedereen zijn eigen draai eraan kan geven. De X-base met bijbehorende X3D had ik ook al meegenomen als eventuele flightcontroller, maar zag hier persoonlijk het minste (tov Wolferl en MikroKopter) in. Enige redenen die mij te boven schoten, is dat het een relatief dichtgespijkerd systeem is, met een bepert aanbod aan upgrades/modules. Ook het aanpassen van de parameters voor het grotere platform zou hierdoor wat lastiger gaan. Ik moet nog in alle details geraken hiervan, dus het kan zijn dat bovenstaande probs niet volledig gegrond zijn.

Van het weekend wel de X3D met X-CSM frame en BL uitvoering aan het werk gezien, die snelheid was waanzinnig. Machtig mooi om te zien. Ook vanwege dit felle karakter had er niet volledig vertrouwen in de X3D als 'vergroot' video-platform te gebruiken. Naar mijns inziens iets te veel stunt :P

Gegroet,

Rik

Hoi Rik

Hier nog een mikrokopter link: http://www.mikrokopter.de/ucwiki/
En nog een Amerikaanse; http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=706305&page=114
Waarschijnlijk ken je die wel maar voor de zekerheid.

Verder wil jij tot 2 kilo. Hmmmm das niet niks. Ik weet wel dat de X-Ufo met de x3d veel stabieler is met de een van de programmeerbare instellingen. V-acc. Een kustmatige (softwarematige) stabilisatie. Misschien ken je het maar eleke stuurbeweging wordt teruggecorrigeerd tot horizontaal als je de knuppel loslaat. Heeeel stabiel dus. Als je hem niet teveel stoort (door te sturen of zo) blijft ie redelijk hangen.
Binnenkort komt de X-Acc uit. een kleine hardware uitbreiding voor de X-3D. Eigenlijk de hardware versie vab de instellingen die ik net beschreef maar dan beter. Met deze kun je volleyballen of overgooien (ufobal) zo stabiel. Mjah,geen 2 kilo.

Dan komt er van het X-Team nog een nieuwe open source elektronica. Das wat meer voor de zelfbouwers dus.

Verder kan de elektronika van de X-ufo wel een groter frame aan en ook wel wat zwaarder maar 2 kilo??? Nee, denk ik niet. Wat wil je rond gaan slepen??? Je Sony Handycam??

Enneh nee, ik heb geen aandelen bij die tent.

Deze ken je ook al??? http://www.lipoly.de/index.php?main...d=6532&zenid=d9d54c8b587a05691453dad015b00a66
llemaal spulletjes.

Vlieg je al met één of andere vorm van een X-Ufo??

Groetsels
Arie

Laatst bewerkt:
Hoi Arie,

bedankt voor de verdere info. Ik had al wat info vergaard over de X3D met opties, waaronder de 'spoedig' uit te komen accelerometer. Dit is al verwerkt in de Wolferl en de MikroKopter. Als het X-team voor dit systeem met een opensource oplossing komt zijn we natuurlijk ook al goed op weg. Een probleem op dit moment met het huidige systeem zou kunnen wezen dat de correcte parameters buiten het bereik van de xufo vallen. Opensource is anders :) Ook het toevoegen van modules geeft dan meer vrijheden, zoals GPS, Bluetooth etc.

Bovenstaand verklaard hopelijk ook waarom ik de X-ufo een beetje buiten beschouwing had gelaten voor de keuze van electronics. De 2 kilo is mijns inziens iets te zwaar voor een getweakte x-ufo. De 2kg is met een beetje marge wat het totaal mag wegen, dus incl. camera. En yep, dat is inderdaad een HD-handycam die eronder komt te hangen :)

Lipoly.de is de shop, waar de Wolferl-boards (en sensoren) van de UAVP verkoopt.

Met betrekking tot de ESC, hier ben deze avond mee begonnen te testen. Had nog een 25A TowerPro regelaar van UN liggen, deze gemodificeerd met I2C interface en nieuwe firmware. So far, so good.

En nee, zelf heb ik nog geen X-ufo, wel mee gevlogen :)

Gegroet,

Rik

Kleine update, de TowerPro modificatie heeft gewerkt. Serieel aansturen gaat prachtig. Nog maar een 4tal van deze regelaars bij UN besteld. Motorisering wordt waarschijnlijk 4x AXI 2217/20 Goldline met de EPP1045 props.

hoi
erg leuk onderdeel van het rc vliegen , ik heb mij er enkele uren in verdiept tot nu toe
mijn voorkeur zou uit gaan naar een pic based quadrocopter.
het mainboard had mijn ziens best zonder smd techniek gemogen het scheelt slechts enkele grammen.
jammer is dat die gyro sensoren zo duur zijn .
greetz

Hey wat leuk. Ik kom dit topic toevallig tegen in een google search. Even mn gebruikerlijke gebruikersnaam invullen en jahoor! Ook hier stond ik al geregged.

Ik ben zelf ook de mogelijkheden aan het onderzoeken voor een Quadrotor. Als eerste wilde ik er graag één zelf bouwen op basis van een Arduino. Maar aangezien ik zeer weinig tijd heb kan ik hier maar matig in participeren vermoed ik.

Mijn volgende keuze wordt dan een Flight-Ctrl van mikrokopter. De gyro zijn het minst prijzige van alle oplossingen en er valt veel uit te breiden.

Binnenkort ga ik mn bestelling plaatsen bij UH. Ik hoop dat de SimpleESC ook te converteren zijn naar i2c. Misschien moet ik toch maar een TowerPro's nemen. Zijn wel een paar dollar duurder voor minder vermogen. Maar daar moet ik nog even over denken. Kwa opbouw is een SS ESC hetzelfde dus dat betekend meer uitzoekwerk.

Ik ga gebruik maken van een zelfgebouwd frame icm de Turnigy 2217 motoren. Lage Kv motoren rated op 22A max ofzo. Moet voldoende zijn. Gevoed door 2x 2200mAh Lipo's. Deze week even zo'n flight-ctrl kopen.

Laatst bewerkt door een moderator:
BeNeLux RCAP en Multikopter dag 2009

Zie de vooraankondiging hier: benelux-rcap-multikopter-day-2009-a

Verder inderdaad heel veel info in RC Groups in verschillende threads onder multirotor helis, vtols en aerial photography, en in het mikrokopter.de forum en wiki. Zijn overigens nog meer mogelijkheden dan mikrokopter, uavp, x-3d. Bijv. arm-o-kopter (zie recente link in rcgroups in de multikopter build thread onder aerial photography), big-quadro, draganflyer, etc.

Ik heb overigens er ook op Texel al een keer wat fotos mee gemaakt ;=D

Laatst bewerkt door een moderator:
Back