In mijn jonge jaren (en dat is even geleden) was David Boddington een begrip in de modelvliegwereld.
Regelmatig stonden er artikelen van hem in de Hobby Bulletin en ook gaf de Muiderking boeken van hem uit:
"Beheers en Vlieg" en "Modelvliegtuigen bouwen en vliegen".
Ook was hij de man achter het blad "Model Flyer" , was want helaas is "Boddo" in 2010 overleden.
Afgelopen zomer zag ik op marktplaats een oud ontwerp van hem te koop: de Barnstormer.
Deze Barnstormer is een ontwerp uit de late jaren 60, en was met 63" span (1600 mm) gemaakt om te vliegen met een 1 kanaals besturing.
Dat was toen dus nog met 3 keuzes: vol links, vol rechts of midden richtingsroer.
Dit soort kisten waren dus in feite vrije-vlucht modellen die je met de radio in de buurt kon houden, volledige besturing was er niet bij.
De Barnstormer heeft een prachtig gevormde slanke romp met ronde zijkanten (Geen vierkante doos!)
Toen er later ook een 3 kanaals en 4 kanaals besturing kwam vergrootte DB de span naar 72" (1830 mm).
Ik begrijp niet waarom, was dit omdat de besturing zwaarder was of omdat die groter was?
Later kwamen er nog veel meer versies:
The Mighty Barnstormer (nog een maatje groter)
Baby Barnstormer (precies, een maatje kleiner voor COX motoren)
Bi-Stormer (dubbeldekker versie in zowel 63" als 72" uitvoering
Dit ontwerp was dus een groot succes.
Dit is dus mijn nieuwe aanwinst, een oud beestje maar ziet er nog goed uit.
Op zoek naar info kwam ik op de DB website
http://www.dbsportandscale.com/
En hier dus gelijk maar een bestelling gedaan:
1) tekeningen en bouwbeschrijving van de 72" Barnstormer
2) Tekeningen en bouwbeschrijving van de 72"Bi-Stormer
3) Een setje ribben en landingsgestel voor de Bi-Stormer.
Mijn voornemen is dus om dit jaar zowel de Barnstormer weer in de lucht te krijgen (wel met 2,4 GHz)
als om de Bi-Stormer te gaan bouwen, ook zoveel mogelijk zoals Boddo het ontworpen heeft dus heel veel balsa, balsa en balsa, bijna geen vuren grenen of triplex en al helemaal geen piepschuim of ander plastic.
Bespannen met Solartex antic (zijde en spanlak gaat mij net even te ver).
Wat ik wil laten zien aan de jongeren is dat een balsa kist net zo licht kan zijn en net zo goed (ik hoop natuurlijk beter) kan vliegen als een schuimpje
Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen van beide projecten!
Groeten Willem
Regelmatig stonden er artikelen van hem in de Hobby Bulletin en ook gaf de Muiderking boeken van hem uit:
"Beheers en Vlieg" en "Modelvliegtuigen bouwen en vliegen".
Ook was hij de man achter het blad "Model Flyer" , was want helaas is "Boddo" in 2010 overleden.
Afgelopen zomer zag ik op marktplaats een oud ontwerp van hem te koop: de Barnstormer.
Deze Barnstormer is een ontwerp uit de late jaren 60, en was met 63" span (1600 mm) gemaakt om te vliegen met een 1 kanaals besturing.
Dat was toen dus nog met 3 keuzes: vol links, vol rechts of midden richtingsroer.
Dit soort kisten waren dus in feite vrije-vlucht modellen die je met de radio in de buurt kon houden, volledige besturing was er niet bij.
De Barnstormer heeft een prachtig gevormde slanke romp met ronde zijkanten (Geen vierkante doos!)
Toen er later ook een 3 kanaals en 4 kanaals besturing kwam vergrootte DB de span naar 72" (1830 mm).
Ik begrijp niet waarom, was dit omdat de besturing zwaarder was of omdat die groter was?
Later kwamen er nog veel meer versies:
The Mighty Barnstormer (nog een maatje groter)
Baby Barnstormer (precies, een maatje kleiner voor COX motoren)
Bi-Stormer (dubbeldekker versie in zowel 63" als 72" uitvoering
Dit ontwerp was dus een groot succes.
Dit is dus mijn nieuwe aanwinst, een oud beestje maar ziet er nog goed uit.
Op zoek naar info kwam ik op de DB website
http://www.dbsportandscale.com/
En hier dus gelijk maar een bestelling gedaan:
1) tekeningen en bouwbeschrijving van de 72" Barnstormer
2) Tekeningen en bouwbeschrijving van de 72"Bi-Stormer
3) Een setje ribben en landingsgestel voor de Bi-Stormer.
Mijn voornemen is dus om dit jaar zowel de Barnstormer weer in de lucht te krijgen (wel met 2,4 GHz)
als om de Bi-Stormer te gaan bouwen, ook zoveel mogelijk zoals Boddo het ontworpen heeft dus heel veel balsa, balsa en balsa, bijna geen vuren grenen of triplex en al helemaal geen piepschuim of ander plastic.
Bespannen met Solartex antic (zijde en spanlak gaat mij net even te ver).
Wat ik wil laten zien aan de jongeren is dat een balsa kist net zo licht kan zijn en net zo goed (ik hoop natuurlijk beter) kan vliegen als een schuimpje
Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen van beide projecten!
Groeten Willem