uitbalanceren hoofdrotorpallen

Mijn caliber30 trilt nogal fel en ik vroeg me af of dit kan door in onbalans zijnde pallen ? De hoofdas heb ik gecontroleerd door uit te rollen op een glazen plaat (op de kookplaat van de grote baas thuis), en deze is recht.
Hoe belangrijk is het uitbalanceren van de hoofdrotorpallen eigenlijk en waar bevind zicht het zwaartepunt van een pal ? Hoet men enkel in de lengterichting te balanceren of is dit ook nodig in de breedterichting ?

Graag antwoord, ik ben bang dat mijn heli op langere termijn schade gaat ondervinden van het trillen.......

uitbalanceren

neem een draadeind, bijv. M3 of M4, in ieder geval iets wat precies in de boutgaten van de pallen past en schroef deze aan elkaar met behulp van een paar moertjes en ringetjes, let wel het draadeind moet aan iedere zijde ongeveer een 20mm uitsteken, het geheel moet uitzien als een complete rotor maar dan zonder rotorkop, zorg dat je een vlakke ondergrond hebt en neem nu twee identieke drinkglazen, zet deze naast elkaar en leg de rotorbladen combinatie met de uitstekende einden van het draadeind op de glazen randen, gefeliciteerd, je hebt nu een weegschaal, houd de rotorbladen horizontaal en laat ze voorzichtig los, kijk naar welke kant het gaat en plak een goed stuk doorzichtige tape aan de andere kant, bepaal de afstand door de tape telkens een stuk naar buiten op te schuiven, zo balanceer ik rotorbladen, succes

groetjes Rene

Jupiter Modelvliegclub

Balanceren.jpg

Ik heb gisteren dadelijk de daad bij het woord genomen en heb m'n pallen gebalanceerd voordat ik ging vliegen. Ik moet zeggen "WAT EEN VERSCHIL !!!" :D:D:D M'n heli vloog dit in tegenstelling tot eerdere vluchten zo goed als trillingsvrij :p. Ik heb jammer genoeg maar één vlucht kunnen maken omdat mijn ontvangerskristal blijkbaar de geest heeft gegeven.
Aan iedereen, bedankt voor de tips !

Naast dat de bladen even zwaar moeten zijn, moet ook het zwaartepunt gelijk zijn. Waarom? Als het zwaartepunt van het ene blad anders ligt dan het andere blad, zal door de rotatie de kracht op de bladhouder heel anders zijn dan van het andere blad. Ook dit kan trillingen veroorzaken. Goede uitleg over bladen balanceren (zowel zwaartepunt als gelijk gewicht) zijn te vinden bij Helifreak.com. Even een accountje maken (als je dat nog niet hebt) en hier kijken bij Blade Balancing 101.

Met dit programmaatje kun je uitrekenen waarom ook het zwaartepunt van de bladen gelijk moet zijn.

Laatst bewerkt:
Back