uitbranden rijregelaar

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jae.boonman, 3 jul 2022.

  1. jae.boonman

    jae.boonman

    Lid geworden:
    6 jun 2020
    Berichten:
    76
    Locatie:
    kapelle zeeland
    Gisteren branden mijn rijregelaar onverwachts uit het was een Alie dingentje maar heeft het wel een jaar goed gedaan.
    Had voor een ander project al een andere liggen van ICT de thor 15 met rem.
    Deze gemonteerd maar na twee keer op en neer schakelen ging deze ook in rook op.
    beide rij motoren RB35 gemeten maar met 9,7ohm geen afwijking kunnen ontdekken.
    Wat zou het probleem kunnen zijn , iemand een idee ( ja er zat geen zekering tussen de lipo en regelaar stom natuurlijk).
    Alle tips zijn welkom
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Het is zo goed als onmogelijk om aan de hand van de weinige informatie die je geeft een sluitent antwoord te geven. Er is wel één ding zeker en dat is dat er goed mis is met de motoren en/of de bedrading naar die motoren.
    Wanneer een regelaar in rook opgaat is het nooit een goed idee om zomaar direct de regelaar te vervangen. Je zal eerst heel grondig moeten uitzoeken waarom die eerste regelaar door brandde. Simpel de motoren doormeten zegt zo goed als niets, er kan veel meer mis zijn wat in dit geval dus zo is.
    Je had geen zekering gebruikt maar dat zal je hoogstwaarschijnlijk niet veel geholpen hebben. De kans is heel groot dat de elektronica in de regelaar sneller kapot is dan de zekering. Alleen als je een regelaar hebt die bv. 50A kan schakelen en de zekering is maar 10A heb je een goede kans dat de zekering eerder gaat dan de elektronica. Met een 15A regelaar is die kans echt klein en zal de elektronica al kapot zijn wanneer de zekering gaat.
    Zekeringen zijn wel degelijk belangrijk want ze kunnen grotere problemen voorkomen. Wanneer de boel zo heet wordt dat het gaat roken kan er ook een fikkie ontstaan. Wanneer de zekering dan kapot gaat wordt dat wel voorkomen. De elektronica is dan wel kapot maar er ontstaat geen brand.

    Dit zijn zo wat puntjes om na te kijken. Ik hoop dat je de oorzaak vindt en kan oplossen.
    Bekijk eerst heel goed de bedrading.
    Zit er nergens een kortsluiting?
    Is de isolatie van de draden nergens beschadigd waardoor er sluiting kan ontstaan.
    Zitten er ontstoringscondensatoren op de motor, zo ja dan zou één of meerdere daarvan kapot kunnen zijn.
    Het lijkt misschien onzin maar heb je per ongeluk de + en de - omgewisseld?
    Test de motoren elk apart rechtstreeks op een voeding. Draaien ze prima en trekken ze niet te veel stroom?

    Succes.
     
  3. jae.boonman

    jae.boonman

    Lid geworden:
    6 jun 2020
    Berichten:
    76
    Locatie:
    kapelle zeeland
    Bedankt Ernst voor het meedenken.
    Er zaten geen ontstoring condensatoren op de motoren,
    Nog even een aanvulling op bovenste bij de eerste regelaar was alleen vooruit rijden defect.
    Achteruit rijden deed het nog wel.

    Alle twee de motoren afzonderlijk direct aangesloten en draaien goed nemen maar 100mA onbelast en als ik ze tegen hou rond de 1,2 A lijkt het probleem niet.
    Bedrading ook nog goed. (zou kunnen dat inwendig in de as de twee motoren onderling contact hebben gemaakt mar dat is niet meer na te gaan).

    Waarom de ICT thor 15 er direct uit branden blijft een raadsel.
    Je moet wat dus mijn laatste reserve regelaar maar aangesloten.
    en deze werkt gewoon goed ( tot nu toe)
    Welke ontstoor condensatoren adviseer je 1 over de motor aansluiting en 2 naar massa toch
     
  4. jae.boonman

    jae.boonman

    Lid geworden:
    6 jun 2020
    Berichten:
    76
    Locatie:
    kapelle zeeland
    Na wat onderzoek geen fout in de bedrading of motoren kunnen vinden.
    inmiddels weer een regelaar ingebouwd ICT thor 15 en alles werkt weer naar behoren.
    Alleen de rem functie snap ik niet echt want als de tractor op een helling staat (20 graden loopt deze gewoon achteruit of vooruit)
    voorlopig lekker spelen met de tractor. en verder bouwen aan de MF die al weer op zijn nieuwe sloffen staat.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    De remfunctie kan de tractor NIET stilstaand vasthouden!!!! Het is geen mechanische rem die een paar remblokken op een schijf of in een trommel vasthoudt. Het is een zogeheten dynamische rem.
    Een elektromotor kan ook als als generator worden gebruikt. Als je de motor aandrijft met een andere motor zal er spanning op de aansluitingen komen te staan. Hoe harder de motor draait des te hoger de spanning. Als je de motor via een weerstand "kortsluit" gaat er stroom lopen. Hoe lager de weerstand en hoe hoger de spanning des te hoger de stroom. Die stroom zorgt voor een tegenkracht wat de motor zal afremmen. Als de motor niet draait wordt er geen spanning opgewekt en loopt er geen stroom. Geen stroom is geen tegenkracht dus geen rem.
    Met andere woorden de motor moet draaien om te remmen. Hoe langzamer hij draait des te zwakker is de remkracht. Als hij stilstaat dus geen remkracht. Daarom zal hij, ook met de rem op volle kracht, aan altijd langzaam een helling af rijden.
     

Deel Deze Pagina