Uitbreiden zelfbouw Electro Kadett LT-40 naar sleper

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door sfund, 1 aug 2014.

  1. sfund

    sfund

    Lid geworden:
    1 nov 2003
    Berichten:
    68
    Locatie:
    alkmaar
    Heren sleepdeskundigen,

    Ik vlieg al jaren lekker recreatief met mijn zwevertje en indoor.
    Vorig jaar eindelijk mijn volledig zelfbouw Kadett LT-40 afgemaakt. Daar vlieg ik nu ook heerlijk mee. Ik was destijds van mening dat dit vliegtuig een prima sleper zou kunnen zijn(kleine zwevers).

    Omdat ik alles van de tekening bouwde, kon ik rekening houden met een setup met een grotere prop.

    Op dit moment vlieg ik met de volgende specs;
    NTM Prop Drive Series 42-58 500kv ,
    met een 14x8.5 prop op een 5000mAh 6s accu.
    Een Plush 80 laat de boel ronddraaien.

    Het lijkt me voldoende voor een normale 2m zwever te slepen. En laat dat nou net hetgeen zijn wat me leuk lijkt om ook te doen!

    Graag zou ik nog een aantal adviezen krijgen.

    De romp is gemaakt van 3mm (populieren?)triplex (timmerplaat bouwmarkt). Gewoon holle koker met een paar schotjes. Geen langsligger oid. Daarin gaat een simprop schleppkupplung komen. Is het verstandig om de romp te verstevigen met extra schotten/glasmat of langsliggers?

    Heeft het zin om de stabilo met struts te verstevigen? Wanneer er dwarskrachten op het staart komen door de sleeplijn, vangt dit naar mijn idee wel wat op. Ook zal het de mogelijk sleeplijn wat "geleiden" of ben ik nu theoretisch aan de haal gegaan, en is de praktijk volledig anders?

    Op dit moment heb ik een zelf 3d-geprint ongestuurd achterwieltje gemaakt, dit werkt zonder sleep op zich best goed(vermogen genoeg). Is het van groot belang een meesturend achterwiel te maken bij het slepen?

    En als laatste... Welk koppel heeft de servo voor de sleepkoppeling nodig?
    verder heb ik al een hoop informatie ingewonnen van de andere draadjes.

    Hopelijk kunnen jullie me wat op weg helpen?.
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.826
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Kan je misschien wat foto's plaatsen?
    En wat weegt je kadet?

    Een meesturend achterwiel is niet echt nodig.
    Alleen terug taxiën met de sleeplijn zal lastiger zijn.

    Voor een 2 meter zwever verwacht ik niet dat je versterkingen nodig heb.
    En een 5 kilo servo is dan sterk genoeg.
    Mijn ervaring is alleen dat je steeds groter wil slepen.
    Zolang je maar vermogen genoeg heb.
    Dan mag nooit de sleepkoppeling weigeren.
    Wel altijd de kwiklink zo dicht mogelijk naar de as van de hevel op de servo zetten.



    verstuurd met mijn smartphone
     
  3. sfund

    sfund

    Lid geworden:
    1 nov 2003
    Berichten:
    68
    Locatie:
    alkmaar
    Bedankt voor je snelle reactie Bertus!

    Ik heb even geen actuele foto paraat. De volgende foto is gemaakt voordat de ombouw naar een staartwiel.
    [​IMG]

    Ik zal van het weekend een paar meer foto's schieten.

    Actueel gewicht zal ik ook eens meenemen, het vlieggewicht is niet bijzonder weinig dacht ik, ook omdat het mijn eerste volledige zelfbouw van tekening is geweest.
    Mede door de grote accu. Met een beetje rondfladderen verbruikt het kistje weinig stroom. zo'n 1500mAh per acht minuten..
    maar het gewicht ga ik nog meten.

    ik had eigenlijk het idee om na elke sleep, de sleepkabel te droppen voor de landing..
    maar dat is blijkbaar niet nodig!
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.826
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het hangt van de situatie rond het veld af.
    Als er hekken staan drop ik hem.
    Maar als het glad is of het veld groot land ik met lijn.
    Het scheelt namelijk weer energie.

    Zo te zien kan je gewoon een sleepkoppeling inbouwen.
    Als je goede lijstverbindingen heb gemaakt kan je de koppeling zo plaatsen zonde extra versteviging.

    Struts vind ik niet echt nodig bij kleine zwevers.
    Ik sleepte vroeger met een charter ook zonder struts.

    verstuurd met mijn smartphone
     
  5. sfund

    sfund

    Lid geworden:
    1 nov 2003
    Berichten:
    68
    Locatie:
    alkmaar
    Sleepkabel laten zitten is inderdaad wel zo efficiënt! nemen we mee! Verklein je met struts ook niet de kans dat je sleepkabel tussen je roeren terecht kan komen?

    Gelijk maar even op de weegschaal, en een paar plaatjes geschoten..
    [​IMG]
    recente foto
    [​IMG]
    op de plek waar de antenne uit de romp komt, dacht ik de koppeling te gaan plaatsen
    [​IMG]
    Een detailtje van t 3d-geprinte staartwiel (v1.00).

    Romp 1860 gram, vleugel 735 gram, en de accu 750 gram. vlieggewicht exclusief elastieken voor de vleugels en motorkapje, 3345 gram.

    Bij het slepen vraag je toch wat meer van je aandrijving, ik overweeg nog een losse ontvanger-accu..
     
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.826
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Een losse ontvanger accu lijkt mij bij 6 cellen onvermijdelijk.

    De plaats van de koppeling lijkt mij prima.
    Ik denk dat tot 3 kilo zwevers met de kadet kan slepen.
     
  7. sfund

    sfund

    Lid geworden:
    1 nov 2003
    Berichten:
    68
    Locatie:
    alkmaar
    Bedankt voor de info! Voorlopig is 3kg helemaal niet gek.
    Ik kan gaan knutselen!
     

Deel Deze Pagina