uitbreiding Multiplex picoline zender

Hallo electrobroeders....

Wie van U / Jullie kan me vertellen wat de waarde ( in Ohm) is van de (waarschijnlijk verschillende) draaipotmeters die gebruikt worden voor de Multiplex Pico-line zender.....(Niet de slider potmeter, maar de gewone ronde...) En dan vooral de potmeter voor de V-mix instelling

afb12675.jpg

Ik wil hem graag volledig uitreiden, maar ook ik ben een zuinige Nederlander, en ben niet van plan 60 euro neer te tellen voor een zogenaamde "complete" set bestaande uit:

2 schakelaars
afb12672.jpg

1 potmeter
afb12673.jpg

1 slider potmeter
afb12674.jpg

(Ik mis dan nog 2 potmeters, en de slider potmeter, maar daar is ook wel aan te komen ! )

De schakelaars is geen probleem, deze heb ik al, maar de waarde van de potmeters is nog een probleem...

Wie haalt zijn Picoline even los en kijkt even voor mij a.u.b?

gr Gert

afb12746.jpg

afb12747.jpg

Zo goed? Deze zat in mijn picoline zender en nu in mijn cockpit MM

De schakelaars ook weten?
Alleen die middenschuif is moeilijk dan moet bijna de hele zender uit elkaar. De 3 standen is een T 60-T van Salecom en de 2 standen is een T80-T van dit merk.

De schakelaars heb ik er al in gezet Theo....
Deze waren niet zo moeilijk ( veel voorkomende schakelaar )

De middelste schuif potmeter moet wel origineel, deze is haast niet te vinden zonder dat hij in een "multiplex" zakje met bijhorende prijs zit

Maar de potmeters, ( DIFF ~ V-MIX ~ P-MIX ) zijn deze allemaal van dezelfde waarde ?

Gert

Naar aanleiding van mijn vraag betreffende de uitbreiding van de Multiplex Picoline Zender kreeg ik veel Pb's en directe mail omtrend dit klusje.
Allen wilden weten of het gelukt was en hoe ik het zelf gedaan had...
Vandaar dat ik maar een paar foto's en tekeningen heb geplaatst zodat meer forumleden er wat aan hebben.

Uiteraard sta ik altijd open voor ( opbeurende) kritiek, en verbeteringen :wink:

De potmeters zijn (zoals Theo al zo mooi gefotografeerd heeft) allen 5K-ohm
( 4K7 )en van het type Lineair !!!

K-6 is een gewone schakelaar ( on - off )
CS is ook een gewone schakelaar ( maar dan on-off-on )
K-5 is de aansluiting voor je middelste slider om je "Diff" te regelen, of de plaats voor een gewone (on - off) schakelaar ( kanaal 5)
Je kan de slider ook weglaten, want de originele MPX slider kost nogal een beetje..Je kan dan ook op de 3e plaats vanaf links een gewone veel goedkopere potmeter ( ook weer 5K / 4K7 ) (LINEAIR) plaatsen, deze krijgt dan de zelfde functie en werking als de slider / schuifpotmeter

V-Mix is de plaats voor een 5K ohm potmeter (LINEAIR) voor de regeling van je V-mix instelling
P-mix spreekt dan voor zich, hier plaats je ook een 5K ohm (LINEAIR) voor de regeling van je P-Mix !
De gebruikte bedrading is gewone servo kabel met bijhorende stekkertjes, deze passen perfect ! Neem ze niet langer dan minimaal nodig is !

afb12910.jpg

afb12911.jpg

afb12912.jpg

Vergeet niet na de uitbreiding(en) je kabeltjes netjes weg te werken :wink:

Gr. Gert

Posting aangepast....

Na rijp beraad met enkele forumleden bleek dat de gebruikte potmeters van het type LINEAIR moesten zijn.....

Volgens sommige electronicaonderdelenboeren duid de letter "B" op de potmeter-foto van Theo op een LOGARITMISCH type, echter volgens de modelbouwelectronicakenners moeten dit gewone lineaire types zijn. 1 geluk deze zijn beter verkrijgbaar en ook nog eens goedkoper :wink:

Gert

Welk punt van de potmeter gaat naar welk punt op de print ?
Ik krijg vanavond ook een Picoline, en wil m ook uitbreiden

gertbartelink zei:
Hallo Gammapooka

Zijn de foto's niet duidelijk genoeg ? welke bedoel je precies ?

gr Gert

Ik had mij even verkeken :)
Ben reeds bezig met ombouwen.

Wel nog even een vraagje , moet die dipswitch nog in een bepaalde stand staan ? En waar is dat kleine drukknopje binnenin voor ?

De dip's zijn om je mixers in en uit te schakelen, en om de servo aansturing om te draaien ( maar dat staat ook in je gebruiksaanwijzing )

gr Gert

Iemand een idee over de futaba waarden(fx18)? zat toevallig onlangs met hetzelfde probleem. Schakelaars heb ik ook cheap-ass uitgebreid :wink: .

Ik ben nu zelf ook bezig om deze zender weer uit te breiden met alle opties.
Nu ben ik aan het inventariseren wat ik allemaal nodig heb maar ben het over een ding nog niet eens.
De schuif in het midden en schakelaar F6, daar heb ik nog mijn twijfels over.
Zover ik het nu kan zien is deze zender een 5 kanaals zender terwijl ik dacht dat het een 6 kanaals zender was. Of vergeet ik ergens iets?
Indien het een 5 kanaals is dan heb ik de keuze wat ga ik gebruiken, een potmeter of een 3 standen schakelaar, of monteer ik beide en bepaal ik per model welke het makkelijkste is.
Indien het toch een 6 kanaals zender is waar sluit ik kanaal 6 dan aan?

De PicoLine is een 7-kanaals zender. Wat je waar aan moet sluiten is o.a. afhankelijk van de gebruikte mixers en is in de handleiding terug te vinden. De Engelstalige handleiding kun je hier vinden. Kanaal 7 is bijvoorbeeld uitsluitend beschikbaar als de V-mixer niet in gebruik is.

Mijn excuses, ik had niet genoeg gezocht. naderhand vond ik op de site van Multiplex de handleiding en daar stond alles duidelijk in vermeld. De schakelaars heb ik inmiddels al gekregen maar de potmeters waren in die electronica zaak niet meer voorradig. Hopenlijk dus volgende week wel.

Back