Uitdagend filmpje voor de echte sleepliefhebber

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Renévliegtweer, 30 okt 2013.

  1. Renévliegtweer

    Renévliegtweer

    Lid geworden:
    19 jul 2013
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Haaksbergen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat is een gaaf filmpje maar is al eens langs geweest.
     
  3. Renévliegtweer

    Renévliegtweer

    Lid geworden:
    19 jul 2013
    Berichten:
    54
    Locatie:
    Haaksbergen
    Toen ik het zag Bertus dacht ik aan jou! Je bent altijd voornaam aanwezig als het om slepen gaat. Dat je nu ook als eerste reageert geeft aan dat mijn gedachte niet verkeerd was! :D
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Haha, ik vind het gewoon erg leuk ja.
    Na al die jaren krijg ik er geen genoeg van.
    Al heb ik nog nooit een duo sleep gedaan.
    Eerlijk gezegd vind ik dat om de een of andere reden niet zo leuk.
    Het heb het draadje wat ik aanhaalde gevonden volgens mij maar is zo oud dat de linkjes niet meer werken.:p
    kan-ik-er-ook-nog-bij-lol
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    Ben het met Bertus eens.
    Het is al moeilijk genoeg met een mandragende kist (daar heb je als zwever een veel beter zicht op de situatie als de modelvliegers op de grond). Maar voor de sleeppiloot weinig extra uitdaging qua sturen.
    Ik vind het onnodig risico nemen, zeker als het grote sleepkisten en dito zwevers betreft. En dat allemaal voor "5 minuten" roem.
    Ik waag er mijn slepers niet aan.

    Het vliegen van een laagsleep is véél uitdagender voor BEIDE vliegers maar ook niet zonder risico, dat doe ik echter wel graag. Alhoewel ik nauwelijks een handvol zwevers ken die ik voldoende vertrouw om er achter te hangen.

    Overigens is het span op het filmpje ook niet zonder risico. Er zullen ongetwijfeld goede afspraken gemaakt zijn als er bvb een kabel breekt, welke kant je op gaat, en wat als de motor van de sleepkist stopt. Maar in de stress van het moment moet zoiets ook maar goed gaan en anders kunnen er naast jezelf nog meer doden vallen. Het is even leuk om te zien, maar eigenlijk een compleet zinloze actie.
    Ik zie de laatste tijd meer van dat soort luchtvaart experimenten onder de noemer van "just because it can be done". Bvb het "overstappen" van iemand van de ene zwevervleugel naar de andere (Red Bull filmpje). En dan gaat het een keer mis voor een tienduizend koppig publiek (die man vanuit een helikopter in een vliegtuig wilde stappen en te vroeg los liet), gevolg een dode waaghals en een duizenden mensen met iets op hun netvlies wat ze nooit meer vergeten.

    Ach, ik zal we te lang in de luchtvaart zitten om dit soort overdreven waaghalzerij nog te kunnen waarderen...
     
  6. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Richard,
    In mijn beleving is het wel ietsje extremer geworden, maar ook in de tachtiger jaren heb ik heel wat extreme dingen gezien. Het enige verschil was dat we toen geen Youtube hadden om het te delen.

    Max
     

Deel Deze Pagina