uitgaven aan de hobby

Hoeveel Euro geef je uit aan RC heli's in het jaar?

• 7.500 tot 10.000

Votes: 0 0,0%
  • 2.500 tot 5.000

• 1.000 tot 2.500

• 500 tot 1.000

• 100 tot 250

• minder dan 100 Euro

• Nog niets, ik ben me nog aan het orienteren

• Total voters
    359
Ik vind dat de kosten nog wel redelijk meevallen, als je niet crasht dan zijn de operationele kosten laag (enkel fuel). Af en toe eens een nieuw onderdeel of een reparatie ... dat is zowat het enigste ... er zijn soms maanden dat ik geen euro uitgeef ...

hoe zit dit bij jullie ?

De kosten van het vliegen zijn goed te doen, alleen fuel die een
beetje duur wordt overal...
Als je natuurlijk eens crasht ben ja al vlug 100 euro kwijt, en dat is
dan voor een .30.

De grootste kosten maak je in het begin, als je je eerste heli koopt.
of als je een nieuwe wil kopen (zoals ik, en het valt niet mee als je
krap bij kas zit :( )

je moet er dan ook wel bijzeggen dat je een dure smaak hebt hé wouter !! :wink: :P

xcell ... millenium ...

met die speeltjes schiet de prijs toch al ferm omhoog ...

ook als je stevig in de opties vliegt dan maak jejezelf een dure heli.

onlangs stond er in "helicopter world" een artikel hoe je van een simpele raptor 30 met gewone gyro, servo's etc ... toch een performante 3D machine kon maken ... hun bevindingen waren dat je dit met "gewone" onderdelen kan doen en je al die fancy stuff niet nodig hebt voor sport 3d vliegen.

Daar hou ik wel van ... maximaal gebruik maken van je materiaal door afstellen en correct onderhoud en dus niet maar blijven kopen en kopen ...

ik ga dat hier niet eens plaatsen hoeveel ik uitgeef, dalijk leest mijn vriendin het per ongeluk :wink:

laten we zeggen, in het afgelopen jaar, 2 complete raptors, een 30er en een 50-er met pcm ontvangers,laatste geheel met digitale servos, os motoren,401's met digi servo en nog een extra fieldforce 9 erbij.
de oplettende modelbouwer kan dan wel een plaatje schatten.

en als ik nou alleen deed heli vliegen...............maar nee, dus de rest zalik er maar niet bij tellen :lol:

Bas_mvsb zei:
@ gerard

Als je je vliegtuigen nou eens heel laat kost da al niet zoveel geld meer :wink:
als ze er dan eens niet meer doorheen vliegen. :cry:
zal je zien ik had net besloten mijn vloot uit te dunnen tot een paar echt fijn vliegende vliegtuigen in plaats van vele pokke dingen waar je toch niet meer mee vliegt en dan gaat de ene door storing, de ander door midair en de laatste op een serval meeting in weert :(

all is not lost, mijn malibu die vorig jaar met nachtvliegen gesneuveld is is bijna "ressurected" en de serval is er ook al een nieuwe.
de bouw van de freestyle begint als de nieuwe heli af is.

we komen er wel weer, maar om even back on topic te gaan:
lees het bovenstaande en dan kan je daar ook wel weer een bedragje bij voorstellen :D :wink:

Yves,

Een Fury of een Millenium zijn inderdaad de duurdere machines.
Maar zijn dan wel topkwaliteit, je hoeft er geen upgrades voor te
kopen en je bent er op z'n minst enkele jaartjes zoet mee.
Wat niet wil zeggen dat een Raptor ook niet goed zou zijn hoor.

Over die opties en tuning parts, kan ik je volledig in volgen.
Een Raptor of Caliber vliegt 3D out of the box!
M'n Caliber vliegt met 5 S3001's en een Gy-240.
Dat maakt het nu geen rock-solid machine maar wel een prachtige
oefenheli. Het enige wat welkom zijn is een beetje meer kracht :twisted: ,
een TT-39 of Irvine.39H ABC.

Das niet nix gerard :wink:

Ik hou het voorlopig gewoon op brandstof en afentoe een tandwiel, lager of servotje.

@ wouter dat is het inderdaad wat het weer duurder maakt. De drang naar net ietsjes meer

en lap .... weer 68 EUR uitgegeven ... heli vliegen is duuuur !

nieuwe carbon bladen (ik vlieg nu met houten)
nieuwe fuel filter
nieuwe tubing

nieuw.jpg

als we het toch over bladen hebben, ik ga de nieuwe MAH bladen proberen.
als ze net zo goed presteren als alle amerikanen zeggen en zoals ze eruit zien....................

afb329.JPG

Mooi setje yves! Mooie prijs hoor voor zulke blaadjes.

Weten jullie trouwens dat dit het honderdste topic is?

:banana: :banana: :banana:

wauw altijd baas boven baas gerard

die van yves zijn net zo mooi onder die witte gellaag :-)
wat voor bladen zijn dat yves? lijken wel koedam bladen, die hebben ook zulke tips.
ik hoop dat ik genoeg ga zien met de MAH bladen, die hebben mooie witte roots en tips.
voor het beste zicht kan je toch het beste witte bladen hebben, ik heb op mijn 30-er ook witte sab's

Mooie blaadjes gerard ! dat carbon is zo cool .... mijn volgende zijn zeker ook zwart carbon look !

Die van mij zijn van FK Fun Key aeroplane models (ab) carbon fiber reinforced rotor blades
L 550 mm W 50 mm Grip 12 mm Hole 3-4 mm
airfoil : semi - symmetrical
65 EUR
http://www.fun-key.com.hk

by the way ... wat is jullie advies over dit uitbalanceringsritueel :oops:

eerst doe ik het zo

blad1.jpg

en dan zien we duidelijk wat het zwaarste blad is

en dan zo

blad2.jpg

en dan is natuurlijk hetzelfde blad het zwaarste

maar wat is nu de beste manier ? scherpe kant naar boven of scherpe kant naar beneden ? of maakt dit geen moer uit ?
zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten ?

=>>> ik moet er ook nog bijzeggen dat ze wel degelijk al zijn uitgebalanceerd en dat het verschil echt miniem is .... maar ik moet nog een rood klevertje erop zetten voor de tracking na te kijken ... zodoende

even wegen of er veel verschil in de bladen zit, en veel belangrijker dan het gewicht is dat het zwaartepunt van beide bladen op dezelfde plek ligt, dat vooral controleren !!! in de lengte is dat makkelijk maar in de koorde is het wat moeilijker, maar ook wat minder belangrijk.
wat je daar op tafel doet heeft niet veel nut.
ik zorg dat mijn bladen goed zijn en dan stop in ze in de kop, en doe de gehele kop controleren op de high point balancer, met hoofdas en alles.

een heel mooi boek wat ik zeker kan aanraden waar dit soort dingen tot in detail uitgelegd worden is RAY'S authorative helicopter manual.

een MUST voor iedere helivlieger, ze noemen het ook wel de beibel van helivliegen.
www.helicopter.nl (flycam) heeft het ook in huis.

het is 0:15 u maar ik ga keihard door hoor gerard !! :twisted:

Op de digitale schaal was het ene blad 118g en het andere (het schijnbaar zwaardere) 120g en soms 118g dat switchte soms.

Er is dus een klein verschil en daarom slaat de balans wat uit op de glazen. deze methode staat nu wel beschrijven in mijn beide "heli manuals"

Flying Model Helicopters van Dave Day
&
Radio Controlled Helicopters van Nick Papillon

Op de club hebben ze me dat grapje geleerd met die glazen ... met mijn houten bladen werkte dit goed ... geen trillingen en de heli vloog stabiel !

maar wat bedoel je met dit ?

en doe de gehele kop controleren op de high point balancer, met hoofdas en alles.

die RAY zijn boek ga ik toch ook nog eens halen ... dat klopt ... die naam zie ik zowat overal verschijnen

de high point balancer is een balanceer apparaat,oorspronkelijk voor props van dubro.
doordat je die balanceerschijven kan verzetten kan je de gehele kop met as en alles balanceren.

2 gram verschil in de bladen is absoluut te gek.
ik streef voor minder dan een tiende verschil.
een heli die met 1800 toeren draait trekt met 120 kg aan de bladen.
je kan zelf wel een inschatting maken wat 2 gram onbalans dan voor verschil maakt niet ?
zorg voor een perfect gebalnceerde kop, de heli vliegt dan zoveel rustiger 8)

ok dus een tape aan het lichtere blad en terug uitwegen totdat we geen verschil meer hebben ...

kan je eens een foto posten van die balanceerder ??

bij voorbaat dank

Y

Yves zei:
Op de digitale schaal was het ene blad 118g en het andere (het schijnbaar zwaardere) 120g en soms 118g dat switchte soms.

Er is dus een klein verschil en daarom slaat de balans wat uit op de glazen. deze methode staat nu wel beschrijven in mijn beide "heli manuals"

Ik weet niet wat voor (digitale)weegschaal je gebruikt, maar als deze per 2 gram verspringt kan je daar natuurlijk nooit op de 10e gram nauwkeurig mee balanceren.

Ik heb zelf toevallig een philips (keuken)weegschaal welke ook per 2 graam meet, leuk als indicatie maar meer ook niet.

Back