uitgefikte regelaar

Vandaag even m'n Hunter uitgelaten.Het schip vaarde fantastisch (eerste keer) lees vaarde :(
Na een uurtje doelloos rond gestuurd te hebben besloot ik er wat achter te hangen.Dus na wat rond gesnuffeld te hebben vond ik een stukje europallet met een spijker waar ik mijn scheepje aan vast kon knopen zo gezegt zo gedaan.
Dit ging echter 5 min goed toen deed hij niks meer.Eindelijk aan de kant kwam er een flinke rookwolk uit.
Met dit als resultaat.foto is niet zo fantastisch maar you get the picture.
Afbeelding009-1.jpg

Het is een rokraft 120.
Ik had hier al gelezen dat hij iets te licht kon wezen voor twee motoren maar bij quartel werd mij verzekerd dat dat helemaal goed zou komen,niet dus :?
De regelaar is echt helemaal pikzwart verbrand en het huis is gesmolten.

Als ik volle vaart vaarde dan ging hij ook haperen en als ik dan een tandje terug deed ging het goed.Komt dit omdat de regelaar te zwak is voor 2 motoren op 12v :?:
Als dat zo is welke regelaar raden julie mij dan aan

Mvg.Eric

Ik heb eerlijk gezegt geen idee :oops:
Ze zaten erbij toen ik hem kocht.
Ik weet dat ze 5,5 vertraagd zijn en volgens mij van robbe :?:

Mvg.Eric

ff gauw opgezocht dit zijn ze.
ROBBE Navy Vertragings motor 5.5:1

Niet gezekerd op het max van de regelaar zeker? :?

Heb je geen foto van de motoren, wat Robbe Navy's hebben standaard geen 5,5 : 1 vertraging :?
Of een artikelnummer van de motoren?
Continustroom van de 120 is 25A indien hij voorzien is van waterkoeling.
Vermoedelijk is het verbruik van beide motoren gezamelijk toch boven deze 25A gekomen

GEARED MOTOR 5,5:1
1-4083

regelaar is niet nat geweest 't was de eerste keer dat hij gebruikt werdt.
En nee niet afgezekerd :oops: dat doe ik nu dus wel.

Ik kan je nu ook vertellen dat je hem niet in huis moet zetten na zo'n geintje :lol: :lol: jeetje wat stink dat :)
Ze zijn weer blij met me :lol:

Mvg.Eric

nou nou eric,,

slecht verhaal
maar gelukkig geen schade aan je boot,,
en tis wat als het de Star Spica was geweest :(

toch wel zonde voor een proefvaart

Eric:
Meet het opgenomen vermogen met een goeie amperemeter als de motoren rechtstreeks op de accu staan en de schroeven in het water draaien met een stilliggend model. (Goed vasthouden dus!!)
En (als dat kan) het opgenomen vermogen met tegengehouden motor.
(Om te simuleren dat je wier in je schroef/schroeven hebt.)

Je regelaar moet het vermogen van een stilliggend model kunnen ophoesten.
Zekering moet je nemen op ongeveer 2/3 van het opgenomen vermogen met geblokkeerde motor.
Succes....

Adam zei:
wat Robbe Navy's hebben standaard geen 5,5 : 1 vertraging :?

Sorry, niet ver genoeg gekeken :oops:
Als het goed is zit er een EF76/2 op.
De haalt bij z'n optimale belasting 7A volgens de Robbe catalogus.
Voor twee motoren komt dat dus op een 14A.
Nu mag de 120 zonder waterkoeling (dus de niet navy uitvoering) maar 20A continue hebben
Met een beetje vuil oid kan het dus zijn dat je met twee motoren heel snel naar die 20A gaat.

De maximale stroomopname van de motoren is echter 20A
Als ze dat dus idd getrokken hebben houd je regelaar dat niet vol

Waarschijnlijk heb ik kortsluiting gehad doordat een onstoordingetje (hoe noem je dat) die extra tussen de motoren zitten toch nat is geworden :(
Ik heb ze nou een stuk hoger geplaatst in ieder geval,nieuwe regelaar zit er ook al in en alles werkt weer naar behoren.
Nu alleen die brand lucht er nog uit :oops: dan is hij weer als nieuw.

Mvg.Eric

Happy-Spica

Nu alleen die brand lucht er nog uit dan is hij weer als nieuw. :!: :!:

Dat gaat prima met zo.n spuitbusje van moeder de vrouw :roll:
En een lekker luchtje tegelijk he
mvg :idea:
Frederik :D :D

hallo

mark heeft zo een regelaar of 3 op gebrand
wie niet luisteren wil enz..
wil het lukken dat deze eindtrappen makkelijk te vervangen zijn
alleen door een vervangende component
en het leuke is dat ze nu wel 25 amp kunnen trekken want deze zijn een type zwaarder dan de originele
wat ook het geval was dat de achteruit bij zo een 120 minder amp kon trekken dan de vooruit
dus als je de regelaar in zijn achteruit hebt gebruikt kon hij dus inderdaad doorbranden doordat hij dus minder dan de 20 amp kan trekken op die stand

groetjes raf

Meten met een ampere meter er tussen, zoals Roel aangeeft, direct aangesloten. Dan weet je het vermogen. De 1 : 5.5 is een beste vertraging. Hoe groot zijn je props? Welke spoed?

Kan zijn dat de regelaar niet goed was. Er kan wel eens een misser tussen zitten? Als deze je aanbevolen was, kan je wellicht garantie verwachten? Zeker bij Quartel.

Wel... ik heb vergelijkbare power in mijn varend testbed (een FL8).
Daar zit de Graupner Navy V40R in. Dat is een capabele stuurunit. Moet alleen niet schrikken van de prijs.
2x Speed 600 Turbo 14.4V en reductie 1:3. Daar heb ik zelfs meet speed props 50 mm 1,6 spoed vaargeulen in het meer getrokken. (soms moet je een beetje overdrijven... ik was happy met de power... tijd voor draagvleugels wellicht) Regelaar bleef keurig heel.

Soms helpt een zekeringetje op de juiste plaats. Een prop kan ook wel eens geblokkeerd worden... fikt het ook door... dikke klapsigaar! Oeps... moet ik ook nog aanleggen! Wel zo verstandig heren!

Vervelend hoor!

Laatst bewerkt:
Back