Uitlaat Enya SS50BBH

• Topicstarter Topicstarter Jahre Viking
  • Startdatum Startdatum
J

Jahre Viking

Guest
Ik heb een splinternieuwe Enya SS50BBH helicoptermotor liggen. 15 jaar oud in originele verpakking en nooit geen slag gedraaid. Het punt is, ik heb er geen uitlaat bij en ik kan ook niets vinden over een uitlaat voor dit motorblok.

Welke, uiteraard nieuwe uitlaat kan ik hiet het best op zetten?

Doel: kracht bij laag en midden toeren, zo stil mogelijk.
Gebruik: helicopter met 105cm rotor.

Eu, ik weet dat er veeeeeeeeel mooiere en betere en nieuwere en modernere motoren zijn, maar ik moet roeien met de riemen die ik heb. En deze riemen heb ik.

Verder: kan dit ding zonder nitro lopen?, gewoon methanol zolas in de speeway en grasbaanraces, special klasse.

Ik vraag dit omdat ik bij mijn Graupner Bell 47G restauratie project wordt geconfronteerd met wat nitro kan doen, en ik kan zeggen, ik moet die troep liever niet. Als het moet, dan zo weinig mogelijk.

Wat is de hartafstand van boutgat tot boutgat? Dit is toch best handig om te weten als je naar een uitlaat gaat zoeken;-)

Wat heeft de nitro dan precies gedaan?

Ik denk dat je elke uitlaat kan gebruiken voor 8.5cc uitlaat kan gebruiken die met zo'n soort slangenklem vastgezet word.

Laurens, die bevestiging is het probleem niet, daar vind ik wel wat op. Het punt is dat ik een expansiegedeelte moet hebben die bij de motor past. Of de formule om hem te berekenen. Dit weet ik namelijk niet, het opvoeren van motoren deed ik in de motorsporttijd met viertakt motoren. Tweetakt is wat betret de uitlaat een vrij gevoelig verhaal.

De demping is opzich het probleem ook niet. Het is punt het expansiegedeelte. Maar ik heb een bang vermoeden dat er niemand op het forum is die er wat sjoege van heeft. En het heilige google laat ook niet van zich horen dan de standaard prut wat ik al weet.

Wat nitro doet?, je motor verslijten als een gek, het roest waar je bij staat, het maakt een ontzaggelijke bende op je hele helicopter en als bonus lost het je lijm op. De framestukken die het meest in de nitro zaten van mijn oude Bell 47 kon ik met iets bewegen gewoon losbreken zonder schade.

Zelfde generatie als de OS MAX FSR motoren, die ken ik. Enya's draaiden met een gewoon uitlaatpotje. Je zou kunnen overwegen om een resonantie -pijp te gebruiken voor koppel bij lager toerental. Zonder nitro? Gewoon proberen, ik verwacht dat het geen problemen oplevert, net als bij de FSR's in mijn heli's.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat de aansluiting niet zo extreem kritisch is, bij 50er en 90er motoren zijn er zat uitlaten die universeel op een OS of YS passen, terwijl die aansluiting toch redelijk wat verschilt. Het vastzetten word dus wel een stuk moeilijker.

Ik heb weinig last van snel verslijtende motoren. Roest zie je bijna alleen maar op het achterlager, maar dat verschilt ook per brandstofmerk. Het heeft meer te maken met of je je heli zomaar (in een schuur) wegzet of de boel eerst schoonmaakt. Wonderolie maakt er een grotere troep van.

Ik denk dat de framedelen ook wat sneller loskomen door de leeftijd van de lijm en dat de plastic delen al vrij oud zijn.

Ron, de uitlaat die er origineel op hoort was een zoort cilinder horinzontaal lag met aan beide uiteinden een schuin naar beneden wijzende pijp van 1,2 á 2 centimeter. De exacte maten kan ik mij niet herinneren.

Er waren ook lange pijpen die naar achteren staken en onder de staart hingen en lekker hun olie in de hekrotor blaasden.

Ik weet niet hoe kritisch de expansie bij een 2-takt nitro-diesel komt. Het ding loopt 18.000 toeren vol uit.

Het blok hangt in een Robbe Mosquito Basic fraame. Deze heli was berekend voor maximaal 6cc. Ik heb er een 8cc in gehangen in een poging het mindere vermogen te kompenseren door helemaal geen nitro te gebruiken, maar gewoon methanol uit de motorsport. Ook hoop(te) ik dat ik het oversize blok op een lager toeren kon gebruiken ten opzichte van een 4-6cc. Oorspronkelijk (15 jaar geleden toen ik het spul nieuw kocht) was het ook de bedoeling om er een turbolader op te zetten en mogelijk een powervalve op het Yamaha systeem.

hoi jahre ik weet niet of u deze site al kon maar staan wel wat berrekenningen tussen over uitlaten . m.v.g sander. ;)

dat was mijn idee ook wel beetje leesvoer.maar wel hoe lengte/grote van de uitlaat invloed heeft op de prestatsies. heb zelf ook inde tweetact gezeten en het is zo inde tweetact benzine andere uitlaat andere sproeier

Back