uitlaat flens Hatori

Ben bezig met de bouw van mijn eerste 90 brandstof heli,
Dus af en toe een vraagje is geoorloofd toch:rolleyes:

Het gaat om de montage van de uitlaat op de uitlaatflens.
De flens zelf zit goed op de motor, maar tussen de flens en de uitlaat moet daar ook nog pakking tussen? Of is dat niet erg als dat niet lucht dicht zit.
Aangezien je zit met de druk in je tank.
Als ik nu op het tuitje van de uitlaat blaas komt er dus lucht tussen de flens en de uitlaat vandaan.

Alvast bedankt rick

Hallo Rick,

Echt kritisch is het denk ik niet, maar ik zou er toch een pakking tussen zetten. Ten eerste, waar uitlaatgas uit lekt, lekt ook olie uit, dus word je koeltunnel (en de rest van je heli) sneller "minder schoon" als wanneer die verbinding goed dicht is.

Tweede, mischien minder belangrijk punt, is dat de pakking ook een beetje als warmte-isolator dient. Met pakking word je motor (iets) minder warm als zonder, omdat er nogal wat warmte terug "stroomt" van uitlaat naar cylinder via contactgeleiding. Meer dan je denkt in elk geval. Vroeger wilde bij een kritisch draaiende motor een dikke pakking daar nog wel eens helpen. Tegenwoordig is het stukken minder kritisch, maar toch....

Groet, en veel plezier met je heli

Bert

Ik ben verder gaan zoeken en zie dus nu dat daar 2 rubberen ringen als soort van pakking tussen moeten, deze zaten dus bij aankoop van de uitlaat er niet bij, wat wel had gemoeten.
Deze ringen maken de aansluiting flens <-> uitlaat dus luchtdicht waardoor hij druk op kan bouwen voor de tank?

Alvast bedankt rick

Hoi Rick,

Oh, ik zie dat ik dan niet goed gelezen heb. Dacht dat het over de pakking tussen motor en spruitstuk ging.
Ik zou je niet durven zeggen of het ontbreken van die O-ringen werkelijk invloed heeft op het opbouwen van tankdruk. Gevoelsmatig zou ik zeggen van niet, maar je weet nooit.

Groet, Bert

je kan niet vliegen zonder de ringen, zijn echt een vereiste.
niet netjes dat ze er niet bij zaten zonder te melden.

Back