uitlaat geluid

Ik heb een vraag welke uitlaat zou stiller zijn.
De standaard Os uitlaat of een hatori Tuned Pipe
incombinatie met en fx91

Je hebt voor de FX91 nog de stillere demper (orginale + 1 extra kamer)

Deze zijn vrij stil in combinatie met een grote prop .

Is de vraag of je de power van een reso nodig hebt .

Mvg Johan

das geen antwoord johan,

de fx91 is met de reso stiller, mits je hem niet te hoog in de toeren laat draaien, dus met een grotere prop, wat ook mogelijk is, vanwege de reso...

hij is dus stiller met reso.

johan het gaat om het geluidvan de uitlaat niet om het ver mogen,prop 14/10
Je hebt voor de FX91 nog de stillere demper (orginale + 1 extra kamer)

Deze zijn vrij stil in combinatie met een grote prop .

Is de vraag of je de power van een reso nodig hebt .

Mvg Johan

Hatori heeft voor een 91 motor een resonatiepijp. Resonatie is eigenlijk niet aan de orde. Dat speelt alleen bij 2-takt. Maar het zou de motor een stuk stiller moeten krijgen doordat de Hatori over 3 kamers beschikt.
Type is meen ik de #675. Prijs van deze pijp is echter aanzienlijk. Waarom?
En er is lastig aan te komen. (Navraag bij Hobby In)

Dus heb ik voo m'n Saito 91A zitten kijken hoe ik deze dan straks stiller kan krijgen.
Nu heb ik nog een Hatori #400 in gebruik op de OS 46AX. Kijk ik naar de gasdoorlaat, in en uitgang, verbaasd het mij dat in en uitgangen corresponderen.
Ingang... met flexpijpaansluiting... uitgangdoorlaat met een standaard Saito uitlaatpotje...
Kwestie van testen op een bok... als het zover is.

Anders wordt het een Merker of wellicht heeft Just Engines iets passends?

Laatst bewerkt:
Bas, je hebt gelijk het is de #675 van hatori, is een demper voor de os 120 ziet er uit als een reso, maar werkt als een demper, ik gebruikte deze achter de os120 SP.

ik weet niet of deze geschikt is voor een 91, waarschijnlijk knijpt hij het vermogen te veel af..

@FX91 zal ik navraag doen welke er achter de fx gebruikt word?

Nee ik weet ook niet of hij hem af gaat knijpen. Testje durf ik wel aan als ik de 91 heb laten inlopen op de standaard demper.
Dan kan ik aan de hand van het toerental en gas-respons verschillen op gaan merken. Statisch... hoewel... gedurende de vlucht? Ik heb een Jeti optische toerentalsensor.
Jammer dat m'n zender geen bluetooth heeft... ha! had deze kunnen kletsen met een laptop... dan kan je ten minste eens meetresultaten gaan opslaan... of een geheugenkaartje...
Zover zijn ze nog niet in commercieel Jeti-RC land... jammer.

Dennis had deze demper #675 + Saito FA-100 op zijn X-tra zitten.

Dus ben ik puur op doorlaat gaan meten met de schuifmaat. En het verbaasde me dat de #400 leek te passen. Een Hatori koelt bijzonder goed het emissiegas. De temperatuursdaling is eveneens een onderderdeel van het dempingsproces heb ik begrepen. Dichtheid van het gas wordt groter.
De flexbuis tussen motor en demper moet ook minimaal iets van 25 lang zijn. Ook hier weer als gaskoeling bedoeld.

De Hatori #400 bevat 3 schotten verbonden met geperforeerde buizen.
Eigenlijk kan je spreken over zelfs 4 kamers als je de resonantiekamer meetelt.
Die buizen hebben een diameter van geschat zeker 6 tot 7 mm. De perforatie doorlaat heb ik nog niet gemeten. Ik heb thuis een 3x herstelde 400 liggen... bij de 4e herstel was het aluminium moe. Een ballon met een scheur.

Deze wil ik nog eens keer verder opensnijden om het 'Hatori-geheim' te ontrafelen.

Met brandstof kisten kan het mij niet stil genoeg. Maar de sound mag blijven.

Laatst bewerkt:
Back