Uitlaat laser88 pilot rc

Hallo,
Ik heb een probleempje met mijn laser van pilot rc,
Deze heeft een DLE61 cc motor met orginele uitlaat (zo'n herrie potje).
Om aan de norm van mijn club te voldoen moet er een goede uitlaat onder natuurlijk.
Die heb ik inmiddels ook mooi ingebouwd in de romp alleen nu komt het probleem.....
Om de hitte ontwikkeling in het vliegtuig tegen te gaan wil ik deze graag omkapselen / inbouwen.
Is hier iets voor op de markt of hoe doen jullie dit ?
Mvg.andre

Als er voldoende openingen aan het eind van je romp zitten, valt dit mee.

ik heb zelf een 35cc edge, daar zit de pijp in een dun multiplex ruimte in de romp.
Die is dus volledig uit het zicht weggewerkt.
ik heb wel aan het eind van de romp, halverwege tussen vleugel en begin staart aan de onderkant de romp wat ontluchting gegeven, zodat er wat lucht door de romp gaat tijdens de vlucht.

ik heb ook een 70cc dubbeldekker, 2 pijpen in de romp.
deze liggen in principe vrij in de romp, wel een multiplex plaat erboven waar de tanken op liggen.
zijkanten zijn niet afgeschermt. uiteindes van de pijpen zijn ook niet afgeschermt (de uitlaat komt halverwege de romp naar buiten)
de pijpen zelf worden best warm.
ook bij deze ontluchting achter in de romp gemaakt.

net na een vlucht, is de romp aan de binnenkant niet noemenswaardig warmer dan voor de vlucht.
Na 5 minuten is het wel wat warmer.
maar, op een warme zomerdag zonder doekje over de cockpit wordt het warmer binnen..

tuurlijk wel rekening houden met de standaard dingen, geen stroom tegen of over de pijp, geen benzinetank ernaast, dat soort dingen.
bij mij zit die benzine tank bij beide kisten erboven, bovenop een multiplex plaat, dat vangt de warmte weer af.

Balsa is een van de betere natuurlijke isolatie-materialen, en kan een temperatuur van 150 graden makkelijk verdragen.
Een tunnel in de romp, opgebouwd uit Balsa (en bij voorkeur bekleed met aluminium folie o.i.d. aan de binnenkant) met ongeveer 10 mm luchtspleet tussen demper en tunnel, zou al goed moeten werken zolang er wat ventilatie door die tunnel is.

Balsa is een van de betere natuurlijke isolatie-materialen, en kan een temperatuur van 150 graden makkelijk verdragen.
Een tunnel in de romp, opgebouwd uit Balsa (en bij voorkeur bekleed met aluminium folie o.i.d. aan de binnenkant) met ongeveer 10 mm luchtspleet tussen demper en tunnel, zou al goed moeten werken zolang er wat ventilatie door die tunnel is.

klopt, net als kurk, dat isoleert ook goed en is ook makkelijk verkrijgbaar in dunne platen

klopt, net als kurk, dat isoleert ook goed en is ook makkelijk verkrijgbaar in dunne platen
Kurk isoleert vrij aardig, maar is behoorlijk wat zwaarder en constructief minder geschikt. Maar zeer zeker een optie.

Nou het is gelukt !
Na wat meten en vloeken is het gelukt om de uitlaat in te bouwen in een box.
Deze is gemaakt van 2mm berken triplex.
In de romp was een mooie ruimte om een box te bouwen waar binnen de uitlaat perfect past.
Was nog wel een dingetje omdat als de box erin zat kreeg ik de uitlaat niet meer in de romp geplaatst,
Andersom als de uitlaat erin zat kreeg ik de box niet op zijn plaats :(
Was dus een combi van box opbouwen met uilaat inbouwen op het zelfde moment !
Wel een paar keer tot 10 moeten tellen en verschillende pogingen moeten doen maar het eindresultaat mag er wezen,vind ik :)
Misschien wel overkill maar heb de uitlaat ook nog gewrapt met uitlaat tape (soort glaswol) voor extra warmte isolatie.
Ook wat extra ventilatie sleuven in de romp gemaakt zodat de warmte makkelijk weg kan.
In totaal ,uitlaat,triplex, en tape is er 470 gram bij gekomen.
Nu zit er een behoorlijk balans gewicht op de neus dus dat kan een heel eind vervallen ,moet de kist nog opnieuw balanceren,
Waardoor het totaal gewicht hopelijk nagenoeg gelijk zal blijven.
Zal nog wel wat foto's plaatsen.

Laatst bewerkt:
Zoals beloofd wat foto's

Foto 1:de binnenkant
Foto 2:de voorkant,zoals het zit zoals het dicht is.
Foto 3:de binnenkant
Foto 4: ventilatie gaten
Foto 5:het balanceer gewicht,een flinke plaat dus daar kan nu wel wat van af.

Kist is nu klaar voor zijn maiden,moet hem nog wel even opnieuw uitbalanceren en dan hopelijk genieten :)
Ben er zelf wel tevreden mee,aankomend weekend eens proef draaien en de temperatuur monitoren.

Bijlagen

• 20220405_225318.jpg
    20220405_225318.jpg
    313,4 KB · Weergaven: 197
  • 20220405_224841.jpg
    20220405_224841.jpg
    158,3 KB · Weergaven: 197
  • 20220405_225223.jpg
    20220405_225223.jpg
    209,8 KB · Weergaven: 191
  • 20220405_224911.jpg
    20220405_224911.jpg