Uitlaat nademper

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door arie manten, 3 feb 2011.

  1. arie manten

    arie manten

    Lid geworden:
    9 jan 2010
    Berichten:
    74
    Eigenlijk ben ik benieuwd wat de nk en nomac rijders vinden van de nademper.
     
  2. armando1234

    armando1234 Guest

    Bedoel je zoiets: (even scrollen en dan bij 'Prather Add On Muffler')
    Engine Access
     
  3. glimpie

    glimpie Guest

    Arie, Dit is al getest ik denk 3 jaar geleden door de heer leeewwiiisss. Hij heeft er toen mee gereden met zijn serpent. Het geluid is inderdaad zachter MAAR men gaar ook vermogen inleveren en wel erg veel!!
    Tevens kost je dit een body!! Men moet speciaal voor deze uitlaat een ander gat maken in je body. Al met al een duur geintje!!
    Ik had vernomen dat jullie ook de kans hadden om uit te wijken.......
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Kijk, weer iets wat verzwegen is net als heel veel aspecten in dit verhaal.....

    Langzaam stromen de meningen bij mij binnen en uitwijken is inderdaad mogelijk als we een club vinden die in september een weekend vrij heeft. Ik zelf zit er tussen in, als sectie moet en wil ik dit wel ondersteunen mits alles voorspoedig verloopt en rekening wordt gehouden met onze eisen al heb ik een hoop vraagtekens bij de gang van zaken en als rijder ben ik er gewoon niet blij mee. Uiteindelijk zal de algemene mening van de rijders in de beslissing mee bepalen want het is de laatste race in de lijn en is het grote kans dat veel rijders niet op komen dagen, dat wil je ook niet....
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2011
  5. arie manten

    arie manten

    Lid geworden:
    9 jan 2010
    Berichten:
    74
    Daarom vraag ik wat de mensen er van vinden Roelof . Er zijn meer - punten dan + punten maar gaat ook om een club natuurlijk
     
  6. glimpie

    glimpie Guest

    Ik heb er zelf een aantal foto's van deze test. dus als je ze wilt hebben hoor ik het wel!
    Hou de sport zoals hij is!! Racen is het!! Anders kunnen jullie wel electro gaan rijden trouwens dit gaat ook super hard respect voor deze mannen!!
    Over deze uitlaat Hans en sander hebben toen meetingen gedaan.
     
  7. kyoshodriver-->Bartje

    kyoshodriver-->Bartje

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    1.123
    Locatie:
    Badhoevedorp
    Even voor de duidelijkheid, het dempertje waar het nu om gaat is wel degelijk een nieuwer type. En ik ben zelf wezen kijken bij het testen van Michael Salven met dat ding (een week of 3 geleden), En vermogen inleveren? Nauwelijks. Dus dat gelul van erg veel vermogensverlies slaat nergens op.

    Er was wel een ander prototype uitlaat die ook getest werd die wél voor aanzienlijk vermogenverlies leidde, maar dat was dus niet de demper waar het nu om gaat.

    Overigens heeft het ding absoluut nadelen, er zit gewoon staalwol in, wat je dus schoon moet houden en waardoor ook de geluidsreductie op termijn zou kunnen veranderen.

    Feit is wel dat er dit jaar keihard naar goede oplossingen gezocht moet worden om het geluid terug te brengen naar acceptabele niveaus, die ook controleerbaar zijn. Maar voor nu denk ik dat het voor het 1/8 NK het slimst is om de Mach te ontwijken. Zo voorkom je allerlei ellende door uitzonderingen te moeten maken voor één NK omdat je het bij de rest nog niet netjes kan regelen.
     
  8. glimpie

    glimpie Guest

    Sorry natuurlijk is er vermogens verlies kom op!! wees eerlijk. In de andere testen zat er ook staalwol in de nademper en inderdaad na een schoonmaak beurt van de uitlaat ( ook erin) was de Db meeting anders! Ik zou ook bang zijn dat er staalwol in mijn motor komt.
    Als er trouwens gemeten wordt naar het geluid wordt dit dan gedaan met geijkte apperatuur? en op de juiste manier? Hoop dat jullie eruit komen.
     
  9. kyoshodriver-->Bartje

    kyoshodriver-->Bartje

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    1.123
    Locatie:
    Badhoevedorp
    Ja er is vermogensverlies, dat ontken ik ook niet. Maar het is niet enorm, je levert misschien 1 a 2 tiende per rondje in. Bij Michael zag ik het verschil in rondetijden in ieder geval niet.

    De metingen zijn gedaan door een goed ingenieursbureau, dus met de juiste en geijkte apparatuur en op de juiste manier.

    Maar ook daarover valt te discussiëren, die EFRA methode is immers net als de norm ook overgenomen van Europese regelgeving en die is eigenlijk heel slecht toepasbaar op de modelautosport.
     
  10. glimpie

    glimpie Guest

    Oke vermogen zijn we het met elkaar eens.
    Staalwol in de motor een groot risico?
    Over de meeting ben ik het met je eens dat blijft moeilijk.

    Waar het eigenlijk om gaat naar mijn meening is:

    De mach heeft een probleem met het geluid van de motoren.
    Dit is al vrij lang bekent en vlak voor het aanvang van het seizoen moeten er strenge regels op na worden geleefd!
    Wat mij verbaasd is dat ik op de site van de Mach er niets van op staat!
    Heb ik net een Rc auto gekocht in de winkel rij naar de mach wordt ik weggestuurd omdat mijn uitlaat te veel herrie maakt! Goed begin van de sport...... niet dus!!
    Mach ik mis info hierover op jullie site!!
    Ik heb niets tegen de Mach verre van dat het is een super club met mensen erachter nou vindt die maar eens!! Respect voor deze mensen!!
     
  11. kyoshodriver-->Bartje

    kyoshodriver-->Bartje

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    1.123
    Locatie:
    Badhoevedorp
    Ik weet niet hoe groot het risico is dat staalwol vanuit de uitlaat in de motor komt, maar als daar een reële kans op bestaat dan moeten ze dat er uit laten, ik denk dat dat ding ook zonder staalwol nog heel aardig werkt.

    En ja de informatievoorziening is beroerd. Er is gewoon simpelweg nog geen echte beslissing.
    En er is geen beslissing omdat het probleem zo enorm veel matige oplossingen heeft waarvan je er eigenlijk geen een wilt kiezen.

    Wat betreft de 1/10 gaan we dit jaar in ieder geval experimenteren met een rollerbankmeting om deze zo goed te kunnen ontwikkelen en zo problemen in de toekomst te voorkomen.
     
  12. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Kosten?

    Demper 25 euro
    Uitlaat 50 euro
    Body 30 euro

    Dus 105 euro extra om een NK te rijden...
     
  13. kyoshodriver-->Bartje

    kyoshodriver-->Bartje

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    1.123
    Locatie:
    Badhoevedorp
    Precies, daarom moet er bij alle NK's zo gereden worden of helemaal niet.
     
  14. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    :D Bart, dan weet je het antwoord nu direct.
     
  15. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Foto

    Voor diegene die de foto nog niet gezien hadden:

    [​IMG]
     
  16. kyoshodriver-->Bartje

    kyoshodriver-->Bartje

    Lid geworden:
    10 dec 2004
    Berichten:
    1.123
    Locatie:
    Badhoevedorp
    Het potje zelf bestaat uit drie kamertjes als ik me niet vergis, en daarbij zit in de middelste het staalwol.
     
  17. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Wordt tijd dat de fabrikanten eens een knappe uitlaat gaan ontwerpen;
    veel minder geluid en maar iets inleveren qua vermogen.

    Daar hebben we allemaal wat aan...
     
  18. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Berekening en bewijs? Waarom zouden ze dit doen?

    Je zou beter kunnen denken aan bv 4,5cc motoren met minder rpm.
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2011
  19. Thybaut

    Thybaut

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Delft
    Omdat het uiteindelijk in hun eigen belang is. Zonder clubs geen afzetmarkt.
     
  20. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Omdat het soms ook weleens slim is om vooruit te denken, maar je hebt gelijk:
    is een mission impossible via de fabrikanten...
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2011

Deel Deze Pagina