Uitlaat voor Zenoah G270

In mijn te bouwen Blue Thunder wordt een Vario Benzin-Fenestron mechaniek gemonteerd. Deze wordt volgens Vario aangedreven door een 23cc - 4pk Zenoah G230 benzinemotor. Echter, dat is voor een grote en zware heli als de Blue Thunder wat te weinig, en ik heb daarom besloten om de nieuwe Zenoah G270 te kopen, welke met wat deskundige tuning en uitlaat dik 6pk levert!

Voor de Zenoah G230 levert Vario een standaard heli demper/uitlaat. Zij leveren ook een heli uitlaat voor een 29cc versie (G290), maar helaas niet voor de G270. Een passende uitlaat is van groot belang, aangezien de uitlaat bij een tweetakt motor een bepalende faktor is voor het vermogen! Bijvoorbeeld: vermogen G230 zonder uitlaat is ca. 2,5pk, en met uitlaat 4pk.

Vraag:
-Weet iemand waar ik voor de Zenoah G270 een passende uitlaat kan kopen?
-Als er geen standaard uitlaat voor de G270 bestaat, moet ik dan de uitlaat van de kleinere G230, of de grotere G290, hiervoor gebruiken?

P.S.:
De G290 is in feite het oudere type G230, met grotere cylinder. Zowel mechanisch, als qua draaibetrouwbaarheid, is de nieuwe G270 veel beter, dus heeft die mijn voorkeur boven de G290.


Bedankt alvast voor de reacties,
Gerrit
 
Hoi Gerrit,

Hoe groot en zwaar wordt die Blue Thunder dan? Want de standaard Zenoah trekt best wel wat heli hoor. Mijn BO 105 weegt 11.5 kilo bij 1.88 m vierbladsrotor, en die mag zo aan het vliegen te voelen, nog best een paar kilo's meer wegen voordat de motor er überhaupt moeite mee gaat krijgen.
De Bell 47 G III weegt zelfs nog een paar kilo's meer en heeft een 2.35 m rotor (tweeblads weliswaar) en die vliegt ook nog steeds met diezelfde 23 cc.

Buiten dat, wellicht is het een overweging om te bedenken dat dat Fenestron mechaniek qua transmissie natuurlijk maar ontworpen is voor die 23 cc Zenoah, Ik vraag me serieus af of je daar zomaar anderhalf keer zoveel vermogen op kunt loslaten. Pas bij die XLV versie is volgens mij in het ontwerp rekening gehouden met de 29 cc motor.

Vario is goed spul, daar niet van, maar ze ontwerpen wel een beetje "scherp": mijn Cobra heeft al scheuren in de mechaniek-frameplaten gehad, met gewoon de standaard motor.

Die vermogens zou ik me niet teveel over opwinden. Vermoedelijk komen jouw getallen bij Tony Clark vandaan, Vario geeft bij mijn weten niet eens een vermogen op (of ik moet iets gemist hebben). De Vario versie is echter t.o.v. de standaard Zenoah zelfs nog wat teruggetuned ten behoeve van een betere afstelbaarheid. En die afstelbaarheid is dus wél van levensbelang voor een zware schaalheli.
Verder zijn bij mijn weten de Vario uitlaten, áls ze al getuned zijn, deze specifiek voor het model waar ze in gebouwd worden (Bell 47 G III, BO105, XLV, BenzinTrainer Acro), en zijn de meeste uitlaten slechts gewone dempers. Heb wel eens een oude demper van mijn Cobra open gezaagd, maar daar was maar weinig bijzonders in te zien.

Wat uitlaat betreft, ik denk dat je de uitlaat voor de 290 moet hebben.

Wat betrouwbaarheid betreft: ik heb twee "gewone" Vario G230 draaien, en in vijf jaar tijd is er letterlijk nog nooit eentje afgeslagen, zelfs niet bij langere tijd stationair pruttelen. Dus of een hogere betrouwbaarheid nou direkt een issue is?

Nogmaals, ik weet niet hoe groot en zwaar die Blue Thunder word, maar tenzij het ding meer als 2 meter rotordiameter word valt het volgens mij wel mee met het vermogen dat je nodig hebt. Ik kan mij vergissen natuurlijk.....

Groet, Bert
 
Hoi Gerrit,

Hoe groot en zwaar wordt die Blue Thunder dan? Want de standaard Zenoah trekt best wel wat heli hoor. Mijn BO 105 weegt 11.5 kilo bij 1.88 m vierbladsrotor, en die mag zo aan het vliegen te voelen, nog best een paar kilo's meer wegen voordat de motor er überhaupt moeite mee gaat krijgen.
De Bell 47 G III weegt zelfs nog een paar kilo's meer en heeft een 2.35 m rotor (tweeblads weliswaar) en die vliegt ook nog steeds met diezelfde 23 cc.

Buiten dat, wellicht is het een overweging om te bedenken dat dat Fenestron mechaniek qua transmissie natuurlijk maar ontworpen is voor die 23 cc Zenoah, Ik vraag me serieus af of je daar zomaar anderhalf keer zoveel vermogen op kunt loslaten. Pas bij die XLV versie is volgens mij in het ontwerp rekening gehouden met de 29 cc motor.

Vario is goed spul, daar niet van, maar ze ontwerpen wel een beetje "scherp": mijn Cobra heeft al scheuren in de mechaniek-frameplaten gehad, met gewoon de standaard motor.

Die vermogens zou ik me niet teveel over opwinden. Vermoedelijk komen jouw getallen bij Tony Clark vandaan, Vario geeft bij mijn weten niet eens een vermogen op (of ik moet iets gemist hebben). De Vario versie is echter t.o.v. de standaard Zenoah zelfs nog wat teruggetuned ten behoeve van een betere afstelbaarheid. En die afstelbaarheid is dus wél van levensbelang voor een zware schaalheli.
Verder zijn bij mijn weten de Vario uitlaten, áls ze al getuned zijn, deze specifiek voor het model waar ze in gebouwd worden (Bell 47 G III, BO105, XLV, BenzinTrainer Acro), en zijn de meeste uitlaten slechts gewone dempers. Heb wel eens een oude demper van mijn Cobra open gezaagd, maar daar was maar weinig bijzonders in te zien.

Wat uitlaat betreft, ik denk dat je de uitlaat voor de 290 moet hebben.

Wat betrouwbaarheid betreft: ik heb twee "gewone" Vario G230 draaien, en in vijf jaar tijd is er letterlijk nog nooit eentje afgeslagen, zelfs niet bij langere tijd stationair pruttelen. Dus of een hogere betrouwbaarheid nou direkt een issue is?

Nogmaals, ik weet niet hoe groot en zwaar die Blue Thunder word, maar tenzij het ding meer als 2 meter rotordiameter word valt het volgens mij wel mee met het vermogen dat je nodig hebt. Ik kan mij vergissen natuurlijk.....

Groet, Bert

Hi Bert,
De Blue Thunder is ca. 2.20m lang, met een rotor van ca. 1.90m, en gaat ca. 15kg wegen. De ontwerper/fabrikant van de romp heeft veel ervaring met de verschillende motoren die er in de loop der tijd al zijn ingebouwd. Dat varieert van Electro-, tot Benzinemotor aandrijving, waarbij de G230 volgens hem echt te licht is. De G270 is een nieuw model Zenoah motor, met o.a. 4 kopbouten i.p.v. 2, waardoor de koppakking minder snel opgeblazen wordt, de afstelbaarheid is met de nieuwe carburator nagenoeg perfect, en deze motor levert tevens meer vermogen in het volledige toerenbereik. Het Vario systeem schijnt dat goed aan te kunnen.

P.S.: Mijn opmerking m.b.t. betrouwbaarheid slaat trouwens op de G290, en niet op de G230. De G230 is inderdaad ook een betrouwbare motor.

Ik betrek de motor van een echte specialist, welke deze o.a. voor de modelracerij levert en tuned. Als ik bij hem een super tuned G270 motor koop, ben ik 60% van de prijs kwijt welke ik bij Vario voor een standaard G230 moet betalen!

Gr
Gerrit
 
Hi Bert,
De Blue Thunder is ca. 2.20m lang, met een rotor van ca. 1.90m, en gaat ca. 15kg wegen. De ontwerper/fabrikant van de romp heeft veel ervaring met de verschillende motoren die er in de loop der tijd al zijn ingebouwd. Dat varieert van Electro-, tot Benzinemotor aandrijving, waarbij de G230 volgens hem echt te licht is. De G270 is een nieuw model Zenoah motor, met o.a. 4 kopbouten i.p.v. 2, waardoor de koppakking minder snel opgeblazen wordt, de afstelbaarheid is met de nieuwe carburator nagenoeg perfect, en deze motor levert tevens meer vermogen in het volledige toerenbereik. Het Vario systeem schijnt dat goed aan te kunnen.

P.S.: Mijn opmerking m.b.t. betrouwbaarheid slaat trouwens op de G290, en niet op de G230. De G230 is inderdaad ook een betrouwbare motor.

Ik betrek de motor van een echte specialist, welke deze o.a. voor de modelracerij levert en tuned. Als ik bij hem een super tuned G270 motor koop, ben ik 60% van de prijs kwijt welke ik bij Vario voor een standaard G230 moet betalen!

Gr
Gerrit

Met die getallen, geef ik je groot gelijk, ik denk dat een G230 dan "lichtelijk" tekort komt.....

Overigens zeg ik gevoelsmatig dat tunen niet de juiste weg is (heb een hoop ellende gezien met voor de racerij getunede Zenoah's in een gewone BenzinTrainer).

Ik denk dat het goed laten balanceren van de motor (de reden waarom die Vario G230 zoveel duurder zijn, drijfstang en pistonpen worden individueel bewerkt) je véél meer oplevert dan domweg pure PK's. Maar dat is uiteraard een keuze die je zelf moet maken.

Maar hoe dan ook, een G230 is zo te zien ook niet de motor die je hebben moet, in welke versie dan ook....

Wel balen, die afmetingen, want voor mij betekent het dat de plannen voor een Blue Thunder voorlopig even in de ijskast moeten, ik zit voorlopig met een lengtelimiet van 2 meter qua transport.

Groet, Bert
 
Met die getallen, geef ik je groot gelijk, ik denk dat een G230 dan "lichtelijk" tekort komt.....

Overigens zeg ik gevoelsmatig dat tunen niet de juiste weg is (heb een hoop ellende gezien met voor de racerij getunede Zenoah's in een gewone BenzinTrainer).

Ik denk dat het goed laten balanceren van de motor (de reden waarom die Vario G230 zoveel duurder zijn, drijfstang en pistonpen worden individueel bewerkt) je véél meer oplevert dan domweg pure PK's. Maar dat is uiteraard een keuze die je zelf moet maken.

Maar hoe dan ook, een G230 is zo te zien ook niet de motor die je hebben moet, in welke versie dan ook....

Wel balen, die afmetingen, want voor mij betekent het dat de plannen voor een Blue Thunder voorlopig even in de ijskast moeten, ik zit voorlopig met een lengtelimiet van 2 meter qua transport.

Groet, Bert

Ik zal nu met nog iets meer wantrouwen naar de G270 kijken, zodat ik de minste kans loop dat de motor problemen gaat geven. Bedankt.

P.S.:
Kijk maar even naar de Blue Thunder op: rchelicopters.eu


Gr
Gerrit
 
Laatst bewerkt:
Ik zal nu met nog iets meer wantrouwen naar de G270 kijken, zodat ik de minste kans loop dat de motor problemen gaat geven. Bedankt.

P.S.:
Kijk maar even naar de Blue Thunder op: rchelicopters.eu


Gr
Gerrit

Waarom wantrouwen? Die G270 zal heus wel goed zijn hoor. Ik denk alleen dat je er in zijn algemeenheid het verstandigst aan doet om het ding gewoon standaard te laten, en hooguit te laten balanceren. Je hebt zoals ik al zei, veel meer aan een motor die gewoon lekker loopt en goed zijn koppel afgeeft, dan aan een motor die op piekvermogen getuned is maar waarvan zodra het toerental naast het optimale komt, de boel als een plumpudding in elkaar zakt qua vermogen.
Als een 23 cc tot 13 a 14 kilo geen problemen geeft, zal een 27 cc met moderner ontwerp, ook zonder tuning, toch wel een 15 kilo aan kunnen?

Groet, Bert
 
Waarom wantrouwen? Die G270 zal heus wel goed zijn hoor. Ik denk alleen dat je er in zijn algemeenheid het verstandigst aan doet om het ding gewoon standaard te laten, en hooguit te laten balanceren. Je hebt zoals ik al zei, veel meer aan een motor die gewoon lekker loopt en goed zijn koppel afgeeft, dan aan een motor die op piekvermogen getuned is maar waarvan zodra het toerental naast het optimale komt, de boel als een plumpudding in elkaar zakt qua vermogen.
Als een 23 cc tot 13 a 14 kilo geen problemen geeft, zal een 27 cc met moderner ontwerp, ook zonder tuning, toch wel een 15 kilo aan kunnen?

Groet, Bert


Tuning, mits goed uitgevoerd, behoeft geen nadelig effect te hebben op de stabiliteit e.d.. Integendeel. Het verkort echter wel de levensduur, maar who cares? Hoeveel vlieguren maakt de gemiddelde schaalheli per jaar? Het is wat anders als er 3D in wedstrijdverband mee gevlogen wordt. Ik laat de tuning door een professional uitvoeren, en ik zal hem zeker op de punten wijzen welke jij hebt aangedragen. Deskundig advies is welkom, en draagt bij aan de uiteindelijke kwaliteit.

Bedankt,
Gerrit
 
Laatst bewerkt:
Tuning, mits goed uitgevoerd, behoeft geen nadelig effect te hebben op de stabiliteit e.d.. Integendeel. Het verkort echter wel de levensduur, maar who cares? Hoeveel vlieguren maakt de gemiddelde schaalheli per jaar? Het is wat anders als er 3D in wedstrijdverband mee gevlogen wordt. Ik laat de tuning door een professional uitvoeren, en ik zal hem zeker op de punten wijzen welke jij hebt aangedragen. Deskundig advies is welkom, en draagt bij aan de uiteindelijke kwaliteit.

Bedankt,
Gerrit

Wat die vlieguren betreft: tsja, da's nogal persoonsafhankelijk he?
Ik heb drie schaalheli's, en vlieg er zo veel als mogelijk mee (wat veel minder is als ik zou willen) en ik kom ongeveer op tussen de 10 en de 20 vlieguren per heli per jaar. Da's gemeten vanaf dat de rotor op toeren gebracht is, dus min of meer "echte" vlieguren. Met alle starten, warm draaien, wachten tot de baan vrij is, na de vlucht een cool-down run en dergelijke zullen de werkelijke draaiuren een factor anderhalf hoger liggen denk ik.

Groet, Bert
 
Wat die vlieguren betreft: tsja, da's nogal persoonsafhankelijk he?
Ik heb drie schaalheli's, en vlieg er zo veel als mogelijk mee (wat veel minder is als ik zou willen) en ik kom ongeveer op tussen de 10 en de 20 vlieguren per heli per jaar. Da's gemeten vanaf dat de rotor op toeren gebracht is, dus min of meer "echte" vlieguren. Met alle starten, warm draaien, wachten tot de baan vrij is, na de vlucht een cool-down run en dergelijke zullen de werkelijke draaiuren een factor anderhalf hoger liggen denk ik.

Groet, Bert


En dat afgewogen tegen een levensduur van minimaal 500 uur, betekent dus dat je er 20 jaar mee kunt vliegen ........... Nou, tegen die tijd heb je wel een andere motor, en waarschijnlijk ook in een andere heli! Trouwens, ik verwacht zelf dat de Turbinemotoren de komende jaren qua betrouwbaarheid zullen verbeteren, en tevens dat de prijs zal dalen. Dan wordt schaalvliegen pas echt schaalvliegen! Maar goed; dat is wellicht stof voor een nieuw Topic in dit forum. Geef jij de aftrap, ha, ha?

Gr
Gerrit
 
En dat afgewogen tegen een levensduur van minimaal 500 uur, betekent dus dat je er 20 jaar mee kunt vliegen ........... Nou, tegen die tijd heb je wel een andere motor, en waarschijnlijk ook in een andere heli! Trouwens, ik verwacht zelf dat de Turbinemotoren de komende jaren qua betrouwbaarheid zullen verbeteren, en tevens dat de prijs zal dalen. Dan wordt schaalvliegen pas echt schaalvliegen! Maar goed; dat is wellicht stof voor een nieuw Topic in dit forum. Geef jij de aftrap, ha, ha?

Gr
Gerrit

Nou, minimaal 500 uur is wat overdreven hoor! Als ik het schatten mag, dan zal een Zenoah in het gebruik zoals wij dat doen (korte runs, wisselende belasting) wellicht 250 uur mee gaan. Daarna loopt ie nog steeds, maar word ie wel minder betrouwbaar. Revisie is goed mogelijk, maar of het economisch zinvol is?
In de autootjes wereld weten ze die dingen ook ongetuned soms al in een uur of 50 om zeep te helpen.

Zou je het ding 24 uur per dag met een constante belasting van 75% laten draaien, dan gaan ze daarentegen mischien wel 1500 uur mee.

Het is een feit echter, dat mijn Cobra na ruim 5 jaar, nog loopt alsof hij uit de doos komt (met nu ongeveer 50 vlieguren).

Turbine's? Nee dank je! Ik vind het prachtige techniek, maar het gaat me volledig tegen mijn natuur in. Mijn hele werkzame leven ben ik bezig om motoren met een zo goed mogelijke efficientie te laten draaien, en om een of andere reden kan ik me er niet mee verenigen, met een heli te gaan vliegen die per tijdseenheid meer brandstof verbruikt dan een SUV op de snelweg.
Een inwendig vermogen van 80 kW om uiteindelijk een bruikbaar asvermogen van 6 kW op te wekken, is me gewoon een beetje té gortig....
Dat heeft niks met milieu, economie of wat dan ook te maken, het gaat gewoon tegen mijn natuur in. Zal wel een soort Pavlov-reactie zijn....
Tegen de tijd dat een turbine in de buurt van de 15% rendement komt, dan wellicht.

Mag er overigens gek genoeg wél graag naar kijken....

Gek he?

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Back
Top