Uitlaatbocht tekrap? (mvvs 58)

raymon

Forum veteraan
ik heb op de speedster een MVVS 58, maar die krijg ik niet vatsoenlijk afgesteld.
Nu hoorde ik dat het aan de bocht kon ligen. nu is de bocht de zelfde lengte als een orginele bocht.

hij loopt zo.
2uzrtdy.jpg

Zou hij daarom niet af te stellen kunnen zijn?

Lengte is afhankelijk van het toerental en als de lengte ongeveer gelijk is als die die bij het toerental hoort moet hij af te stellen zijn .

Mvg Johan

een 24x12 prop is ook wel vrij zwaar voor zo'n motor. Ik gebruik een 24x10 op mijn prosport (die nog wat sterker is dan de normale 58 ).
Daar draait 'ie 6250 toeren mee.

Een (te) zware prop maakt het afstellen erg lastig.

De vorige eigenaar heeft er zelfs nog een grotere gedraait.

ik heb nog wel 20"maar dat is teklein

Van waar word de lucht aangezuigt. ?

Ook uit de romp ?

Het verloop van deze uitlaatbocht heeft geen invloed alleen de lengte zou niet goed kunnen zijn voor het toerental.

Mvg Johan

Ik ben bij Pè geweest, hij zij dat de bocht goed was.
Maar omdat ik de motor niet lopend krijg vroeg ik me dat af

Dan kan het de bocht ook niet zijn .
Hij heeft genoeg ervaring met de MVVS . :D

Hoeveel plaats is er tussen de inlaat en de spant , kan hij vrij de lucht aanzuigen.

En hoe stel je de carb in op volle toeren.

Mvg Johan

achter de inlaat zit de opening van de romp.
Ik gok een 5cm tot aan het spant (waar een groot gat in zit)

Zaterdag heeft een man (met veel ervaring) in nijverdal voormij de motor afgesteld.
Hij liep toen goed. maar De volgende dag (zondag) liep de motor dus voor geen meter meer.

Hoe deze persoon hem afgesteld heeft weet ik niet, maar wat ik doe is eerst naar de fabrieks instellingen, dan eerst het stationair goed zetten
vervolgens de hoog,
Mocht je de Hoog wat verdraaien even testen of je de laag niet moet aanpassen

Ik ben bij Pè geweest, hij zij dat de bocht goed was.
Maar omdat ik de motor niet lopend krijg vroeg ik me dat af

Als Pe Reivers zegt dat die bocht goed is, is die bocht wel goed. Dat ben ik met Plotter eens.
Maare. waarom is een 24x10 te klein dan? Zoals gezegd... ik draai er 6250 toeren mee..
Als je die toch hebt liggen zou ik hem er even opzetten om te kijken of het afstellen daarmee makkelijker wordt.

Daarnaast heb je ook nog niet uitgelegd wat 'ie nou precies niet goed doet. Start 'ie slecht? Blijft ie stationair niet lopen? Houdt ie volgas in? Pakt ie niet goed op als je van stationair naar volgas gaat? Slaat ie volgas af?

"ik krijg mijn motor niet afgesteld" is een te vage probleemomschrijving om iets zinnigs te kunnen zeggen.

Wat ik ook heel vreemd vind is dat iemand in nijverdal hem goed heeft afgesteld en dat hij vervolgens goed liep, maar een dag later niet meer. Die afstelling verloopt niet en benzinemotoren zijn niet zo gevoelig voor 'het weer' ofzo. Dus hij zou gewoon de volgende dag hetzelfde moeten lopen! Mijn vraag is dus.. Wat was er de volgende dag anders dan wanneer die persoon in nijverdal hem afgesteld had?

P.S. Als ik jou was zou ik gewoon Pe Reivers bellen voor advies.

hij start goed!
Alleen als je van gas dicht naar vol gas gaat wil hij bij half gas of meer in gaan houden.
als ik hem eerst op bijna half gas laat lopen dan naar volgas ga, dan doet hij het wel goed.

Het enige wat ik veranderd heb is de accu`s opnieuw geladen dus geen belangerijke verandering,

Verder is er niets afgesteld..
alleen heb ik mn eigen benzine (zelfde mengverhouding beide V-power met de zelfde olie)
maar beide 1:50

k ben bij Pè geweest en die had hem globaal afgesteld, en zij dat hij nog fijn moest worden afgesteld(wat dus niet te doen is) ik mail hem ook gelijk even.

Ik zet altijd eerst H-naald goed en dan word de overgang met de L-naald ingesteld en dan de lage toeren met de gastrim .

H-naald bij volgas 1/4 verder open draaien , dan langsam dicht draaien tot je hoort dat hij in toeren terug gaat , dan weer 1/8 terug open .

Dan word de L-naald nog iets bijgestelt zodat hij na 10 sec. stationair zonder probleem oppakt .

Mvg Johan

hij start goed!
Alleen als je van gas dicht naar vol gas gaat wil hij bij half gas of meer in gaan houden.
als ik hem eerst op bijna half gas laat lopen dan naar volgas ga, dan doet hij het wel goed.

Het enige wat ik veranderd heb is de accu`s opnieuw geladen dus geen belangerijke verandering,

Verder is er niets afgesteld..
alleen heb ik mn eigen benzine (zelfde mengverhouding beide V-power met de zelfde olie)
maar beide 1:50

k ben bij Pè geweest en die had hem globaal afgesteld, en zij dat hij nog fijn moest worden afgesteld(wat dus niet te doen is) ik mail hem ook gelijk even.

Stomme vraag.. heb je de motor even warm laten lopen? Als de motor net gestart is en nog koud is houdt 'ie inderdaad in. Daarnaast heb je bijna altijd wel wat 4-takten in het middengebied. Ik weet niet of ie dat doet of dat ie echt inhoudt (in toeren zakt).

Lees ook even dit stukje van Pe: PRME Engines User Community :: View topic - Tuning the Walbro, plugreading and Walbro manuals

V-power is niet nodig, maar 1:50 moet je met deze motor niet smeren (heb ik me ook door Pe laten vertellen). De afdichtings-rubbers en de lager voorin het huis (bij de prop-menemer) krijgen dan te weinig smering. 1:40 smeren was het advies.

Oh en Pe mailen is geen goed idee. Daar reageert hij niet zo snel op. Bellen is de methode.

Laatst bewerkt:
24x12 is een grote prop, maar de 58 kan daar wel mee overweg.
Als de motor goed start, FF laten opwearmen, en dan RUSTIG gas geven. Zet desnoods een vertraging van 0.3 seconden op het gas servo. Met een grote prop ligt dat nog extra gevoelig, omdat de carburateur geen acceleratiepomp heeft. Iets om te leren als met benzine gevlogen wordt.
Als de motor dan nog steeds slecht voorbij halfgas komt, de H naald verder open totdat alles goed is, maar niet meer aan het stationair verstellen.

Eh, inderdaad niet magerder dan 1:40 smeren. Zo staat dat ook in het instruktieboekje, en niet zonder reden.

Laatst bewerkt:
Back