Uitlaatzijde thrust tube

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Antony, 28 jul 2018.

  1. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Ik ben al een tijdje een Do345 aan het maken met aan de voorzijde een benzine prop motor en centraal een turbine met thrust tube naar achteren.
    Het is een enkelwandige thrust tube van bij Mick Reeves met kleine inlaatlip.
    Ik heb ze mooi uitgelijnd en de motoruitlaat er wat vanaf gezet zodat hij wat koele lucht meeneemt. Achteraan heb ik de pijp gecenterd in een multiplex ring met kleine halve gaatjes errond. En hier ben ik in de fout gegaan, vandaag heb ik mijn turbine voor de eerste keer opgestart en de romp word pokkeheet rond de thrust tube.
    Hoe moet ik ervoor zorgen dat er maximaal lucht door de romp gezogen wordt?
    De het gat achteraan een stuk groter dan de thrust tube maken en de thrust tube enkele centimeter binnen de romp doen eindigen en daar ondersteunen?

    IMG_20180728_170502.jpg
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2018
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Je hebt een venturi werking nodig om de pijp te koelen. Dat hoeft niet voor de hele pijp maar wel een deel. De venturi zorgt ervoor dat er lucht langs de pijp wordt gezogen de romp uit. Nu is er compleet geen stroming door romp of zelfs de verkeerde kant op. De motor zuigt lucht de romp in nu, en dat kan ook hete lucht van achter langs de pijp zijn.

    Voor een venturi werking moet je een dubbele pijp maken het laatste stuk van de buis, waarbij deze langer is dan de binnenste pijp (niet veel, 1 tot 2 cm is voldoende). Zonder venturi heb je overdruk nodig in de romp wat kan ontstaan door het vliegen. Op de grond zal je nooit koeling hebben.
     
  3. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Dank je Tadango, ik zal eens kijken of ik iets geschikt liggen heb om er een dubbele pijp van te maken
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Als er nog een schaal conus achterop komt kan dat al helpen....
     
  5. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Ik heb besloten niet te veel te knutselen en heb maar meteen een dubbelwandige grumania pijp besteld
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Das geen slechte keus. Dan zit het gewoon goed.
     

Deel Deze Pagina